Gå til innhold

Steady state ved økning av Topimax (Kupton)

Anbefalte innlegg

Jeg økte Topimax-dosen om morgenen fra 25 mg til 50 mg og står nå på 50 mg + 50 mg mot epilepsi. Nevrologen håpet at dette skulle hjelpe ytterligere mot mine fokale anfall. Jeg merker det ikke alltid selv, men ifølge samboeren min har økningen hatt en  positiv effekt.

Jeg ser at det står på Topimax at det tar 4-8 dager å oppnå steady state, men gjelder dette også for å oppnå forventet effekt når man trapper opp en medisin man har stått på i halvannen år allerede også? Jeg har nå gått på 50 mg i 7 dager, så jeg har uansett trolig oppnådd effekten av opptrappingen, men jeg ble litt nysgjerrig og prinsippet for spørsmålet mitt kan jo være aktuelt for flere. Jeg legger det under psykiatri selv om det konkrete spørsmålet handler om en epilepsimedisin da det er mest håp om at Kupton vil se spørsmålet.

Fortsetter under...

Nevrologen var tydelig på å understreke at jeg måtte være oppmerksom på psykiske bivirkninger ved økningen av Topimax. Jeg tror han da tenkte på angst og depresjon. Hvordan skal jeg ev. skille på depresjon som kommer av Topimax og depresjon som skyldes av min tilbakevendende depressive lidelse som jeg nå har vært i en god og stabil fase av siden min siste utskrivelse fra psykiatrisk innleggelse i februar 2015?

Jeg forventet å få tilbakefall høsten 2017 fordi jeg har gått inn i depresjoner som har krevet flere måneders innleggelser hvert 3. år siden 2003 (da jeg fikk ECT-behandling) og jeg er halvveis forberedt på det nå til høsten, men jeg håper å unngå det. At en god terapirelasjon og god fremgang i terapi samt medisinering med Brintellix de siste 5 årene gjør meg stabil nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...