Gå til innhold

Trening i koronaens tid


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Mange hisser seg opp over at folk er ute og går tur eller jogger. Jeg vil påstå det er livsviktig og ikke bare en luksus. Det er en grunn til at FHI ber folk om å ta en tur ut. Det dør 13 000 mennesker i året av hjertesykdom. Alle land har en sesongvariasjon i antall som dør av hjertesykdom. Vi snakker om 20-40% variasjon fra sommer til vinter internasjonalt, og størst i nord:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25419711

Det ser ut for meg som at fysisk aktivitet ikke er noe man bare kan ta igjen senere. Jeg er redd effekten av korona-isolasjon blir ganske betydelig hvis folk ikke tør å gå ut. Jeg må innrømme at dette er ganske spekulativt, men hvis det blir 2 måneder med shutdown tror jeg 1000 ekstra dødsfall på grunn av sofasitting og trøstespising er riktig størrelsesorden (Med andre ord: 100 er for lavt anslag, og 10 000 er for høyt)

Hvis jeg tenker feil eller misforstår forskningen må gjerne noen korrigere meg.

Altså: Gå tur selv, og tving dine gamle foreldre til å røre litt på seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...