Gå til innhold

Er Asperger en lidelse/sykdom med et høyt lidelsestrykk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg så gir ikke diagnosen et høyt lidelsestrykk. Den har gitt, og gir utfordringer ja, men det er de andre diagnosene som gir meg det jeg vil kalle et høyt lidelsestrykk. 

Dette er meg da. Det kan være annerledes for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ved de fleste andre sykdommer finnes det et bredt spekter av alvorlighet og dermed også lidelsestrykk.

Problemene ved asperger kan absolutt ikke løses ved å ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de med alvorlog grad så gir den høyt lidelsestrykk ja. Men for de som man  i grunn ikke kan se på at de har diagnosen og som mest sannsynlig er feildiagnostisert så gir den nok ingen særlige problemer nei.

Anonymkode: 45011...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Som ved de fleste andre sykdommer finnes det et bredt spekter av alvorlighet og dermed også lidelsestrykk.

Problemene ved asperger kan absolutt ikke løses ved å ta seg sammen.

Det kan ikke det, men jeg har med årene blitt flinkere til å håndtere sosiale situasjoner. Jeg er jo annerledes og sliter med en del ting, men mye kan jeg skjule, og når jeg tar ting bokstavelig så ler vi bare av det framfor at jeg tenker jeg har en skada hjerne som enkelte påstår at man har med diagnosen. Nå når jeg har vært så syk av andre ting i flere år og ikke er i jobb og har lite nettverk så har jeg blitt litt dårligere sosialt igjen. 

Altså selv om det ikke bare er å ta seg sammen, så langt i fra, så kan man øve seg og finne strategier for å forstå ting bedre, øve seg på å være mindre rigid, mindre svart/hvit tenkning osv osv. Vi kan jo utvikle oss vi også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glitter skrev:

Vi kan jo utvikle oss vi også.

Absolutt. Men det krever arbeid over tid. Ikke bare "å ta seg sammen" der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for de som man  i grunn ikke kan se på at de har diagnosen og som mest sannsynlig er feildiagnostisert så gir den nok ingen særlige problemer nei.

Anonymkode: 45011...7ca

Er det du som har bragt opp dette med feildiagnostisering før, pga han ene forskeren som kom med beviselig udiskutabelt ekstremt misvisende fraser angående dette? I så fall anbefaler jeg deg å tenke over en gang til, hva var det han sa, og hva betyr det , egentlig, det han sa, rent matematisk/vitenskapelig. Evt så kand u lese deg opp angående tematikken "selection bias". Da kan du ikke "stole" på resultatene angående hyppighet av feildiagnostisering. Beklager offtopic.

Anonymkode: 96e3f...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan ikke det, men jeg har med årene blitt flinkere til å håndtere sosiale situasjoner. Jeg er jo annerledes og sliter med en del ting, men mye kan jeg skjule, og når jeg tar ting bokstavelig så ler vi bare av det framfor at jeg tenker jeg har en skada hjerne som enkelte påstår at man har med diagnosen. Nå når jeg har vært så syk av andre ting i flere år og ikke er i jobb og har lite nettverk så har jeg blitt litt dårligere sosialt igjen. 

Altså selv om det ikke bare er å ta seg sammen, så langt i fra, så kan man øve seg og finne strategier for å forstå ting bedre, øve seg på å være mindre rigid, mindre svart/hvit tenkning osv osv. Vi kan jo utvikle oss vi også. :)

 

Hadde du ikke sagt at du har AS hadde jeg aldri tenkt at du har det utifra hvordan du er her inne :) 

Anonymkode: f860f...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde du ikke sagt at du har AS hadde jeg aldri tenkt at du har det utifra hvordan du er her inne :) 

Anonymkode: f860f...45b

Mange med borderline som blir feildiagnostisert med as i tillegg ☺

Anonymkode: 45011...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du ikke sagt at du har AS hadde jeg aldri tenkt at du har det utifra hvordan du er her inne :) 

Anonymkode: f860f...45b

Det kommer ikke så godt fram skriftlig, men jeg tror nok enkelte her kan ha merket at det er noe med meg. For eksempel at jeg ikke er så god på grenser rundt hva man deler og ikke. Det er mer tydelig IRL. Er jo ikke så vanskelig å tolke rett ut, skriftlig kommunikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange med borderline som blir feildiagnostisert med as i tillegg ☺

Anonymkode: 45011...7ca

Jeg er ikke feildiagnostisert. Ble utredet av erfaren nevropsykolog i 2018 og på nytt nå i 2020 i forbindelse med et forskningsprosjekt hvor det da var to stk fra Oslo UIN som satte diagnosen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg er ikke feildiagnostisert. Ble utredet av erfaren nevropsykolog i 2018 og på nytt nå i 2020 i forbindelse med et forskningsprosjekt hvor det da var to stk fra Oslo UIN som satte diagnosen. ;)

Asperger er noe du er født med så høres rart ut at ingen mistenkte diagnosen på deg på noe tidspunkt i barnealder.

Anonymkode: 66a54...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Asperger er noe du er født med så høres rart ut at ingen mistenkte diagnosen på deg på noe tidspunkt i barnealder.

Anonymkode: 66a54...cb4

Hva vet vel du om det? Har jeg sagt noe om det kanskje? Det er ikke uvanlig at spesielt kvinner først får diagnosen i voksen alder, og det er altså flere grunner til at jeg ikke ble ordentlig utredet før da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Glitter skrev:

Hva vet vel du om det? Har jeg sagt noe om det kanskje? Det er ikke uvanlig at spesielt kvinner først får diagnosen i voksen alder, og det er altså flere grunner til at jeg ikke ble ordentlig utredet før da. 

Typisk svar det ja. Men kvinner har de samme symptomene som det menn har så om du skulle være så autistisk som du skulle ha det til så burde det vært tematisert da du var barn også. Lærere osv sender bekymringsmeldinger, titt og ofte.

Anonymkode: 66a54...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typisk svar det ja. Men kvinner har de samme symptomene som det menn har så om du skulle være så autistisk som du skulle ha det til så burde det vært tematisert da du var barn også. Lærere osv sender bekymringsmeldinger, titt og ofte.

Anonymkode: 66a54...cb4

Å herlighet. Som jeg sa: Hva vet du om hva som ble gjort da jeg var barn, hvordan jeg VAR som barn, hva som ble diskutert på skolen og hvordan legen ikke gjorde noe da mamma tok meg dit? 

Jeg orker ikke diskutere med deg. Du vet tydeligvis bedre enn til sammen 4 fagpersoner, personal som har fulgt meg opp OSV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Glitter skrev:

Å herlighet. Som jeg sa: Hva vet du om hva som ble gjort da jeg var barn, hvordan jeg VAR som barn, hva som ble diskutert på skolen og hvordan legen ikke gjorde noe da mamma tok meg dit? 

Jeg orker ikke diskutere med deg. Du vet tydeligvis bedre enn til sammen 4 fagpersoner, personal som har fulgt meg opp OSV. 

👍👏♥️

Anonymkode: 58982...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre skriver, så er det store variasjoner innen diagnosen. Jeg kjenner flere med Asberger i lett grad. De minner veldig om slik Glitter beskriver seg. Særlig en god kamerat av meg merkes det på først etter å ha pratet med ham en stund. Han har en merkelig måte å prate på og null filter for hva man deler eller ikke. Både når det gjelder seg selv eller andre. Ikke den første man løper til om man har noe fortrolig å fortelle, for å si det slik😅Når vi melder/chatter så skriver han ekstremt godt og er lynende intellektuell. Han har også flere doktorgrader, men problemer med å tilpasse seg arbeidslivet. Han er likevel en svært positiv person og over gjennomsnittet glad i livet. Ingen lidelser i sikte. Også de andre jeg kjenner har positive holdninger. Men igjen, dette kan sikkert være litt tilfeldig. Personer med Asberger er forskjellige de også, som mennesker flest🙂

Anonymkode: 58982...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som andre skriver, så er det store variasjoner innen diagnosen. Jeg kjenner flere med Asberger i lett grad. De minner veldig om slik Glitter beskriver seg. Særlig en god kamerat av meg merkes det på først etter å ha pratet med ham en stund. Han har en merkelig måte å prate på og null filter for hva man deler eller ikke. Både når det gjelder seg selv eller andre. Ikke den første man løper til om man har noe fortrolig å fortelle, for å si det slik😅Når vi melder/chatter så skriver han ekstremt godt og er lynende intellektuell. Han har også flere doktorgrader, men problemer med å tilpasse seg arbeidslivet. Han er likevel en svært positiv person og over gjennomsnittet glad i livet. Ingen lidelser i sikte. Også de andre jeg kjenner har positive holdninger. Men igjen, dette kan sikkert være litt tilfeldig. Personer med Asberger er forskjellige de også, som mennesker flest🙂

Anonymkode: 58982...ab1

Jeg er heldigvis ikke slik at jeg deler mine venners fortroligheter til andre da. 😅 

Det er absolutt et stort spenn. En av poengsummene på ett av utredningsverktøyene så er alt mellom scoore på 30 og 50 innenfor AS-området. Så er det jo flere tester og intervjuer som sammenlagt gir diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Glitter skrev:

Jeg er heldigvis ikke slik at jeg deler mine venners fortroligheter til andre da. 😅 

Det er absolutt et stort spenn. En av poengsummene på ett av utredningsverktøyene så er alt mellom scoore på 30 og 50 innenfor AS-området. Så er det jo flere tester og intervjuer som sammenlagt gir diagnose. 

Tok denne testen på nett selv her om dagen og fikk score på 32☺️

Anonymkode: 58982...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok denne testen på nett selv her om dagen og fikk score på 32☺️

Anonymkode: 58982...ab1

Hvordan kan du vite at det er samme test som jeg har tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...