Gå til innhold

Er Asperger en lidelse/sykdom med et høyt lidelsestrykk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere to anonyme som elsker å diskutere, men som klager på at andre diskuterer, dere kan sende meg en pm for dere har dratt det langt forbi hva man bør i en offentlig diskusjon. På tide at vi tar den virkelige diskusjonen privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Asperger er i ekstremt mange grader. Du kan møte de som er skikkelig repetitive, monotone og fraværende. Du kan møte de som du ikke merker det på. Jeg scoret 2 poeng over, altså, 2 poeng under og jeg hadde ikke fått diagnosen.

Mye var mer tydelig i barndommen. Jeg likte ikke leker med mange. Følte ofte at ting var teit og tvang. I voksen alder har jeg vokst av meg mye. Jeg forstår ironi og smalltalk. Folka behov for å bli hørt. Problemet mitt nå er at jeg kan bli ekstremt flau over noen ting folk sier eller jeg må gjøre/si selv fordi de sosiale reglene sier det. Jeg er bare litt ekstra følesom på oppmerksomhet, og på andres vegne og. Hvis noen feks kommer og sier noe som liksom skal være morsomt, og ler av seg selv, så blir jeg mega klein! 
Jeg tenker også svart/hvitt. Jeg klarer bare ikke å skille helt mellom katastrofe og problemer. Hvis dere skjønner? 
Du har svart i den ene enden (negativt) og hvitt i den andre (positiv). Jeg sliter med å se i gråtoner.

Derfor tror jet Asperger har lettere for å få tvangstanker og. Jeg må ha de faste rutinene. Ikke slike ting folk merker. Jeg tror også tvangstanker kan være positivt. Har jeg god effekt av noe så må jeg fortsette og jeg blir urolig om dagen starter og jeg ikke får gjort denne rutinen. Som feks trening før jobb osv. 

Anonymkode: 51f5f...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/14/2020 at 12:30 AM, Trine said:

Da er det ikke en SKADE!

Joda, en hjerneSKADE kan være medfødt. Det kan også skyldes som f.eks. hjerneslag, hjernesvulst, og betennelse i hjerne/hjernehinne.

Anonymkode: ee969...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Elektronet said:

Høyt lidelsestrykk? For de rundt da kanskje? 

Sånn som du oppfører deg lurer man på om du har har diagnosen selv.

Anonymkode: ee969...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Elektronet skrev:

Høyt lidelsestrykk? For de rundt da kanskje? 

For de rundt?!?!?! Hvem er «de rundt»?! Alle de som går og kaller seg normale? Er ikke lidelsen til en med AS like viktig? Normaliser omgås stort sett normalsier naturlig nok. Tenk hvordan det er å være annerledes å omgås omtrent bare folk som er «normale»! Prøv å snu det. Normal person omgås bare aspier.... men da er det normisen som ville fått diagnose. Lurer på hva det ville blitt 😛 

Mennesker med Xxxxxxx diagnose kjennetegnes ved at de ofte kan være svært kontaktsøkende, se deg mye i øynene og snakke mye om alt som ikke har særlig mening. De kan fort bli fornærmet om du ikke ler av det de sie. De trenger også komplimenter ofte. De liker gjerne ikke å være alene. 

Anonymkode: 51f5f...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt. Minner samtidig på at det ikke er lov å poste med nick og som anonymbruker i samme tråd.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan
På 9.5.2020 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Eller er det bare å ta seg sammen og slutte klage?

Anonymkode: 71455...b59

Ifølge forskerne som fulgte 50 gutter med asperger over 20 år i Sverige, viser dataene blant de 39 som fortsatt hadde asperger:

over 50% var single og aldri hadde hatt en partner.

bare 26% var i  "normal" jobb situasjon.

bare 50% levde selvstendig resten i institusjon eller med foreldrene

23% av dem hadde ingen venner

 

Dette beviser jo ingenting, men indikerer at det er noe som forhindrer dem i å kunne "ta seg sammen" og "oppføre seg normalt" i forhold til hva andre mennesker har. Den mest troverdige forklaringen på det vil jo være autismen... Hva tror du ?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf

Man kan jo ikke måle hvor mye folk lider, så en må heller se hvordan folk oppfører seg og vurdere hva som trolig er årsaken til det*

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, DexterMorgan skrev:

Ifølge forskerne som fulgte 50 gutter med asperger over 20 år i Sverige, viser dataene blant de 39 som fortsatt hadde asperger:

over 50% var single og aldri hadde hatt en partner.

bare 26% var i  "normal" jobb situasjon.

bare 50% levde selvstendig resten i institusjon eller med foreldrene

23% av dem hadde ingen venner

 

Dette beviser jo ingenting, men indikerer at det er noe som forhindrer dem i å kunne "ta seg sammen" og "oppføre seg normalt" i forhold til hva andre mennesker har. Den mest troverdige forklaringen på det vil jo være autismen... Hva tror du ?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf

Men jeg flyttet på hybel når jeg var 16. Året var et helvete av mange grunner. Mistrivdes med fagene (trodde jeg hadde valgt rikitg) , dårlig klassemiljø...lærere møtte ikke opp og elever sluttet. Mye mobbing. 
Året etter litt bedre. Bodde fremdeles på hybel. Jeg begynte å pendle hjem flere dager på rad noen ganger. 
 

Flyttet så 25 mil unna hjemme og bodde der i 4 år. Jeg tok førerkortet på første forsøk. 

Jeg flyttet enda lenger fra foreldre når jeg ble 21. Så enda litt lenger. Bodde 50 mil unna. Betalte husleie osv og. Nå bor jeg hos foreldre igjen av helt andre grunner og korona har stengt ned alt. Er jeg liksom uselvstendig? Jeg kjenner flere som bor med eller i samme hus som foreldre. Og hva er problemet? Da tar de ikke opp plass alle andre steder bare for å bevise at «jeg er så selvstendig at jeg bor alene»..... 

Anonymkode: 51f5f...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Trine   Har du Asperger eller adhd? Eller begge? Tråden er så lang at jeg får det ikke med meg. Men jeg har begge også. Svar meg om du vil. Så kan vi diskutere lit oss imellom hvordan det er. Og så kan de andre se

Anonymkode: 51f5f...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, en hjerneSKADE kan være medfødt. Det kan også skyldes som f.eks. hjerneslag, hjernesvulst, og betennelse i hjerne/hjernehinne.

Anonymkode: ee969...a70

Jeg skrev jo at det kan være medfødt, men alt det du ramser opp er jo ytre påvirkninger. En hjerneskade kommer ikke av seg selv. Asperger derimot, kommer helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutes ago, Trine said:

Jeg skrev jo at det kan være medfødt, men alt det du ramser opp er jo ytre påvirkninger. En hjerneskade kommer ikke av seg selv. Asperger derimot, kommer helt på egenhånd.

Nå er du ekstremt firkantet, og bare opptatt av siste ord.

Anonymkode: ee969...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Trine skrev:

Asperger derimot, kommer helt på egenhånd.

Det skyldes vel en medfødt hjerneskade/feilkobling.

Anonymkode: 71455...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du ekstremt firkantet, og bare opptatt av siste ord.

Anonymkode: ee969...a70

Og hva er du i så fall? Du MÅ jo ikke svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skrev jo at det kan være medfødt, men alt det du ramser opp er jo ytre påvirkninger. En hjerneskade kommer ikke av seg selv. Asperger derimot, kommer helt på egenhånd.

Det gjør den ikke. Man regner med at det er en medfødt tilstand basert på blant annet gener.

Anonymkode: 90bd1...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Trine skrev:

Jeg skrev jo at det kan være medfødt, men alt det du ramser opp er jo ytre påvirkninger. En hjerneskade kommer ikke av seg selv. Asperger derimot, kommer helt på egenhånd.

Er det mulig? Hvor lenge skal du sitte å flisespikke på det her når du skjønner at du har feil?

Anonymkode: 0c4c4...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør den ikke. Man regner med at det er en medfødt tilstand basert på blant annet gener.

Anonymkode: 90bd1...0f7

Dette er flisespikkeri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Glitter skrev:

Dette er flisespikkeri. 

Nei, det er fakta 

Anonymkode: 90bd1...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får vi til 100 innlegg med aspergersk flisespikkeri, tro?

Anonymkode: 0c4c4...a70

Sånn går det i en AS tråd.

Anonymkode: 71455...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...