Gå til innhold

Andre som stusser over at 2 sett med rettspsykiatere ofte kommer til helt motsatt beslutning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Ja, jeg mener det.

Ville vi ikke fått høre om tydelige psykosesymptomer fra fengselet hvis den første vurderingen var riktig? 

Anonymkode: 8152e...7f1

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle muslimske terrorister og selvmordbombere er også klin gærne da?

Anonymkode: c2aad...eaf

Gjør et forsøk på å være litt mer avansert i tankgangen, please. 

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville vi ikke fått høre om tydelige psykosesymptomer fra fengselet hvis den første vurderingen var riktig? 

Jeg tror han er ekstremt dyktig til å skjule det. 

Ville han fått 21 år hvis han var strafferettslig utilregnelig? Det ville jo gagnet han om han slapp ut tidllgere?

Jeg tror at han var så sikker i sin sak (at der han gjorde var riktig og følte seg som en helt) at han ville følt det som et nederlag om han ble dømt som psyk. Det ville skadet hans bilde på seg selv. 

Anonymkode: 76d32...319

AnonymBruker
21 minutter siden, kupton skrev:

Gjør et forsøk på å være litt mer avansert i tankgangen, please. 

Slutt å komme opp med konspirasjonsterorier, please.

Anonymkode: c2aad...eaf

AnonymBruker
8 hours ago, kupton said:

I den saken var ikke første vurdering politisk akseptabel. 

Eller så var den første rapporten helt på jordet.

Den første rapporten høstet kritikk fra fagmiljøer i inn- og utland. Psykologer og psykiatere fra Ila fengsel og forvaringsanstalt og Dikemark sykehus fant ingen tegn til psykose hos Breivik. Det gjorde heller ikke flertallet av de rettsmedisinske vitnene under rettssaken.

Sørheim/Husby-utredningen høstet tidlig massiv kritikk, og retter seg mot flere forhold:

* De to utrederne har ikke arbeidet uavhengig av hverandre, men utarbeidet rapporten sammen.

* Politisk ekstremisme er ikke psykiatriske vrangforestillinger (F22.0).

* Breivik mangler hallusinasjoner, som er et kardinalsymptom ved paranoid schizofreni (F20.0).

* Utrederne tok ikke tilstrekkelig hensyn til alternative diagnoser.

Mange av Breiviks politiske synspunkter deles som en sosiologisk parallell virkelighet av subkulturer innenfor nasjonalistiske, rasistiske og islamkritiske ekstreme bevegelser. Den 4. juni 2012 vitnet professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Uppsala, Mattias Gardell, og forfatter og historiker ved Universitetet i Oslo, Nikolai Brandal. Vitnemålene bekreftet at Breiviks tankegods finnes i høyreekstreme miljøer og bevegelser i Europa. Gardell nevnte i denne sammenheng islamofobi, kulturkonservativ nasjonalisme, antifeminisme, hvit maktideologi og nasjonalromantiske tempelriddertradisjoner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rettsmedisinske_vurderinger_av_Anders_Behring_Breivik

Anonymkode: 74697...072

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så var den første rapporten helt på jordet.

Den første rapporten høstet kritikk fra fagmiljøer i inn- og utland. Psykologer og psykiatere fra Ila fengsel og forvaringsanstalt og Dikemark sykehus fant ingen tegn til psykose hos Breivik. Det gjorde heller ikke flertallet av de rettsmedisinske vitnene under rettssaken.

Sørheim/Husby-utredningen høstet tidlig massiv kritikk, og retter seg mot flere forhold:

* De to utrederne har ikke arbeidet uavhengig av hverandre, men utarbeidet rapporten sammen.

* Politisk ekstremisme er ikke psykiatriske vrangforestillinger (F22.0).

* Breivik mangler hallusinasjoner, som er et kardinalsymptom ved paranoid schizofreni (F20.0).

* Utrederne tok ikke tilstrekkelig hensyn til alternative diagnoser.

Mange av Breiviks politiske synspunkter deles som en sosiologisk parallell virkelighet av subkulturer innenfor nasjonalistiske, rasistiske og islamkritiske ekstreme bevegelser. Den 4. juni 2012 vitnet professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Uppsala, Mattias Gardell, og forfatter og historiker ved Universitetet i Oslo, Nikolai Brandal. Vitnemålene bekreftet at Breiviks tankegods finnes i høyreekstreme miljøer og bevegelser i Europa. Gardell nevnte i denne sammenheng islamofobi, kulturkonservativ nasjonalisme, antifeminisme, hvit maktideologi og nasjonalromantiske tempelriddertradisjoner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rettsmedisinske_vurderinger_av_Anders_Behring_Breivik

Rettspsykiater Randi Rosenqvist, som var tilknyttet Ila landsfengsel, var en av de fremste kritikerne av den første rettspsykiatriske rapporten som mente han var utilregnelig. Hun hevdet at det var ingen tegn til at han er eller var psykotisk. Hun hadde møter med han fra han ble pågrepet. 

Anonymkode: 41623...7fe

Annonse

Gjest Naana47
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettspsykiater Randi Rosenqvist, som var tilknyttet Ila landsfengsel, var en av de fremste kritikerne av den første rettspsykiatriske rapporten som mente han var utilregnelig. Hun hevdet at det var ingen tegn til at han er eller var psykotisk. Hun hadde møter med han fra han ble pågrepet. 

Anonymkode: 41623...7fe

Jeg kan lite om psykiatri, men jeg trodde psykose = vrangforestillinger? ABB var/er i min øyne vrangforestillet, men jeg har som sagt lite peil. Ting var nok mer innviklet og komplisert enn som så. 

AnonymBruker
11 hours ago, Naana47 said:

Jeg kan lite om psykiatri, men jeg trodde psykose = vrangforestillinger? ABB var/er i min øyne vrangforestillet

Som det kom frem i rettsalen, det ble bekreftet at Breiviks tankegods finnes i høyreekstreme miljøer og bevegelser. Det er bare å gå inn på diverse forums så finner du det samme tankegodset.

AnonymBruker

Det hadde jo vært litt morsomt om de hadde tvangsinjisert antipsykotika i ABB da 😉

Men hva tror dere, tror dere han sitter dagen lang å diskuterer konspirasjonsteorier fra vrangforestillingene med fengselsbetjentene?

Anonymkode: 7a2e6...243

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jo vært litt morsomt om de hadde tvangsinjisert antipsykotika i ABB da 😉

Men hva tror dere, tror dere han sitter dagen lang å diskuterer konspirasjonsteorier fra vrangforestillingene med fengselsbetjentene?

Anonymkode: 7a2e6...243

Jeg tror han sitter dagen lang og digger Fjotolf-navnet sitt. 

13 timer siden, Naana47 skrev:

Jeg kan lite om psykiatri, men jeg trodde psykose = vrangforestillinger?

Det er korrekt. Hallusinasjoner, som er nevnt i et annet innlegg, er derimot ikke typisk eller obligatorisk for psykose.

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

Det er korrekt. Hallusinasjoner, som er nevnt i et annet innlegg, er derimot ikke typisk eller obligatorisk for psykose.

Hva er hallusinasjoner da typisk for? 

Annonse

Gjest Naana47
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som det kom frem i rettsalen, det ble bekreftet at Breiviks tankegods finnes i høyreekstreme miljøer og bevegelser. Det er bare å gå inn på diverse forums så finner du det samme tankegodset.

Men det at han trodde at han hadde en høy posisjon i en tempelridderordning, og var utvalgt til å utføre dette oppdraget? Det må vel kunne sies at er en vrangforestilling? 

La det være sagt at jeg ikke husker alle detaljene, men jeg mener å huske at det var noe i den gata der.

AnonymBruker
14 minutes ago, Naana47 said:

Men det at han trodde at han hadde en høy posisjon i en tempelridderordning, og var utvalgt til å utføre dette oppdraget? Det må vel kunne sies at er en vrangforestilling? 

La det være sagt at jeg ikke husker alle detaljene, men jeg mener å huske at det var noe i den gata der.

For å gjøre seg viktigere enn han var og få maksimal oppmerksomhet? Betyr ikke at han faktisk trodde dette.

På oppdrag fra Oslo tingrett ble Breivik observert av et team av helsepersonell i totalt 229 timer ved Ila fengsel. Teamet bestod av 17 helsepersonell, som besto av sykepleiere, hjelpepleiere, en sosionom, samt en klinisk psykolog og en psykiater, som i snitt hadde 21 års erfaring med psykiatrisk arbeid.

Teamet fant ingen tegn til hallusinasjoner, ingen tegn på forvirring og ingen manglende kontroll over emosjonelle reaksjoner. Breivik hadde god korttids- og langtidshukommelse, kunne snakke med flere personer samtidig og holde god konsentrasjon i samtalene, var godt organisert i sin tale og hadde en adekvat tankeprosess. I et oppsummerende møte mente 16 av 17 tilstedeværende at Breivik ikke hadde psykotiske symptomer, vrangforestillinger eller psykose. Den siste av de 17 var usikker.

Hvor mange andre fagfolk enn Sørheim og Husby, og Kupton, mener han var psykotisk?

AnonymBruker

Breivik fik seks ulike diagnoser, Paranoid schizofreni, Dyssosial personlighetsforstyrrelse,Narsissistisk personlighetsforstyrrelser, Asbergers syndrom, Turettes syndrom og Paranoid psykose. Så her er det mange eksperter som har sett mye forskjellig i en og samme mann. Det er til å lure på ,om det er så vanskelig å kjenne igjen en diagnose,så er det kanskje flere som får feil diagnose.

Anonymkode: 630d2...658

Gjest Naana47
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange andre fagfolk enn Sørheim og Husby, og Kupton, mener han var psykotisk?

Psykologspesialist og rettspsykolog Pål Grøndal, og sikkert noen flere hvis en gidder å søke. 

AnonymBruker
15 minutes ago, Naana47 said:

Psykologspesialist og rettspsykolog Pål Grøndal, og sikkert noen flere hvis en gidder å søke. 

Fortsatt klart i mindretall. Det overveiende flertallet av de som observerte han mener han ikke var psykotisk.

Gjest Naana47
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt klart i mindretall. Det overveiende flertallet av de som observerte han mener han ikke var psykotisk.

Ja, jeg har i alle fall ingen som helst kompetanse på dette feltet! 😅 Jeg bare synser, men jeg bør vel ha tiltro til hva flertallet kom fram til. Det var nok en riktig konklusjon. 🙂

12 minutter siden, Naana47 skrev:

Ja, jeg har i alle fall ingen som helst kompetanse på dette feltet! 😅 Jeg bare synser, men jeg bør vel ha tiltro til hva flertallet kom fram til. Det var nok en riktig konklusjon. 🙂

Jeg har heller ingen kompetanse, men synes ikke spørsmålet kan overlates til psykiatere alene. Hvis retten overkjørte de første vurderingene av "politiske grunner" så klappe jeg i hendene for det. Jeg vet ikke hva slags diagnose Fjotolf burde ha, men jeg har et ganske klart bilde av hva han forstår og ikke forstår av verden.

Han visste utmerket godt hva han gjorde og fortjener straff. Hvis loven sier noe annet får de endre loven. Da er kriteriene for tilregnelighet feil. De fleste land har andre og mer fornuftige kriterier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...