Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg ikke får sove og står i noe svært krevende? Førstnevnte resulterer i at sistnevnte blir enda mer krevende og er til hinder for «gjennomføringsevnen»/ holde hodet kaldt. Jeg må ha søvn. Fysiske symptomer «renner på» i tillegg til det psykiske selvfølgelig.  Innsovningstbl hjelper ikke, heller ikke ulike allergimedisiner. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454893-hva-i-all-verden-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, prøvde å endre/slette innlegget, men for sent. For jeg vet hva jeg skal gjøre; holde meg våken til jeg kan sove og til slutt vil jeg sovne. Problemet er mer hvordan evne å prestere i et tåkeland? Hvordan gjennomføre oppgaver og stå i utfordringer når tårene konstant ligger der. Jeg føler meg som hovedpersonen i Hamsuns Sult der sulten er erstattet av mangelen på søvn. 

Det er utrolig hvor mye vi klarer også med underskudd på søvn. Dette er jo individuelt fra person til person også selvsagt. Det beste etter min erfaring, er å prøve å fokusere på noe annet enn hvor lite jeg har sovet siste natt, for det forsterker bare trøttheten. Fokuser heller fremover på hva du skal få gjennomført og at du deretter kan få hvile og sove. Å hele tiden fokusere på at "huff, jeg sov ikke i natt, jeg er så sliten" gjør deg bare mer sliten og utmattet. Det er dessuten ikke farlig med litt eller litt mer underskudd på søvn. Det er bare slitsomt og ubehagelig. Til slutt sovner du når du er sliten nok enten det er fysisk eller mentalt. Jeg snakker av erfaring :)

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er utrolig hvor mye vi klarer også med underskudd på søvn. Dette er jo individuelt fra person til person også selvsagt. Det beste etter min erfaring, er å prøve å fokusere på noe annet enn hvor lite jeg har sovet siste natt, for det forsterker bare trøttheten. Fokuser heller fremover på hva du skal få gjennomført og at du deretter kan få hvile og sove. Å hele tiden fokusere på at "huff, jeg sov ikke i natt, jeg er så sliten" gjør deg bare mer sliten og utmattet. Det er dessuten ikke farlig med litt eller litt mer underskudd på søvn. Det er bare slitsomt og ubehagelig. Til slutt sovner du når du er sliten nok enten det er fysisk eller mentalt. Jeg snakker av erfaring :)

Takk, jeg vet det er slik du beskriver, men nå er jeg et aspeløv av søvnunderskudd, og det går ut over alt.

1 time siden, påskelilje skrev:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bestilt en lang time hos fastlegen og bedt ham om en konkret plan for behandling av det du sliter med. Vær tydelig! Du har holdt på i så mange år nå, og jeg skjønner godt at du er fortvilet.

Takk, men alt er prøvd. Jeg er forberedt på å leve med denne sårbarheten, men går jo i kjelleren når det oppstår noe annet slik det har gjort nå.

Så hvorfor skriver - vet ikke selv. Kunne trengt noe som jeg fikk sove på en gang i ny og ne, men vet jo hvordan fastlegen er til slike medisiner, så det orker jeg ikke ta opp engang.

Endret av cilie

Annonse

3 timer siden, cilie skrev:

Takk, men alt er prøvd. Jeg er forberedt på å leve med denne sårbarheten, men går jo i kjelleren når det oppstår noe annet slik det har gjort nå.

Så hvorfor skriver - vet ikke selv. Kunne trengt noe som jeg fikk sove på en gang i ny og ne, men vet jo hvordan fastlegen er til slike medisiner, så det orker jeg ikke ta opp engang.

Det hjelper i blant å bare skrive og få dele det med noen andre, så bare skriv det her på forumet du. Synd at du har en lege som kategorisk sier nei til sovemedisiner. Selv bruker jeg i hovedsak Truxal til å sove på og det fungerer heldigvis godt for meg, men får utskrevet en 50-pakning med Apodorm som jeg har i 8-9 måneder før jeg må be om ny resept. Jeg husker jeg var til en vikar av min faste lege en gang, og hun nektet å gi meg noe annet enn Cirkadin til å sove på. Jeg forsøkte, og det endte med angstanfall om morgenen etter å ha ligget våken hele natten. Leste på bivirkningene senere at det kan være en bivirkning - jeg leser på bivirkninger etter å ha forsøkt en medisin når jeg selv har fått bivirkninger.

Jeg har selv hatt kroniske søvnproblemer i mer enn 18 år og har nesten ikke sovet en natt uten å være påvirket av medisiner siden. Kjedelig, men jeg har innfunnet meg med at slik må livet mitt være inntil videre og trolig en god stund fremover uten at jeg gidder å kaste bort mye krefter på å irritere meg over det. Har du forsøkt alt av hva som kan være aktuelt for deg å prøve i samråd med legen din også?

Gjest Naana47
4 timer siden, cilie skrev:

Hva med å bytte fastlege og håpe på at den nye har mer kunnskap om søvnproblemer, og er mer forståelsesfull og hjelpsom? 

Dette er vanskelig.

Jeg skjønner veldig godt at det er utmattende å ikke sove i en vanskelig situasjon, men dette er i hovedsak kun et vanlig tegn på stress og belastning, på linje med kvalme, hjertebank, svetting eller skjelving. Alt handler om at det sympatiske nervesystemet er overaktivt og at du har mye adrenalin i kroppen.

Det som er litt avgjørende (mener jeg) er å få forståelsen av (og behandling for) at dette er et stressproblem og ikke et søvnproblem. Utfordringen er at jo mer sliten du er, jo mer uoverkommelige virker problemene dine. Du har utfordringer på ganske mange fronter i livet ditt der hver og en kanskje ikke virker som det største problemet, men summen kan bli overveldende. Dette kombinert med at du har en tendens til å se mørkt på mye når noe negativt skjer gjør jo at det lett kan bli mye rot i hodet ditt - som igjen gir alle symptomene du plages med, som dårlig søvn, magesmerter, kvalme, hodepine og mye mer.

På lang sikt er løsningen (i tillegg til at du må få mer mening i livet ditt, kjærlighet og omsorg) at du må gjøre livet ditt enklere ved å gi mer faen, og tørre å sette deg selv først. Du må hevde dine egne behov, som du i altfor mange år har neglisjert og satt i bakerste rekke, du må bry deg mindre om hva du tror andre tenker om deg, du må ta den plassen du fortjener og be mennesker som ikke er bra for deg reise en viss plass. Du må gjøre det som er riktig for deg og i din interesse - du må ha det gøy og ikke bry seg om hva du tror andre tenker. Gjennom dette må du «herde» deg selv slik at utfordringer ikke går så hardt inn på deg som de gjør nå. 

Du må se på det som skjer i kroppen din som enkelt og greit reaksjoner på et stresshormon. Når kroppen din er i alarmberedskap skjer alt dette. Det er ikke farlig og du trenger ikke skille ut enda mer adrenalin fordi du bekymrer deg for symptomene. Hva angår diagnose mener jeg du har en akutt stressreaksjon nå og det vil gå over. Men det begynner å haste med at du tenker litt mer som Donald Trump - «Cilie first». Du må slutte å sette deg selv sist for det er du altfor fin for.

Mummiklem ❤️

1 time siden, ISW skrev:

Dette er vanskelig.

Jeg skjønner veldig godt at det er utmattende å ikke sove i en vanskelig situasjon, men dette er i hovedsak kun et vanlig tegn på stress og belastning, på linje med kvalme, hjertebank, svetting eller skjelving. Alt handler om at det sympatiske nervesystemet er overaktivt og at du har mye adrenalin i kroppen.

Det som er litt avgjørende (mener jeg) er å få forståelsen av (og behandling for) at dette er et stressproblem og ikke et søvnproblem. Utfordringen er at jo mer sliten du er, jo mer uoverkommelige virker problemene dine. Du har utfordringer på ganske mange fronter i livet ditt der hver og en kanskje ikke virker som det største problemet, men summen kan bli overveldende. Dette kombinert med at du har en tendens til å se mørkt på mye når noe negativt skjer gjør jo at det lett kan bli mye rot i hodet ditt - som igjen gir alle symptomene du plages med, som dårlig søvn, magesmerter, kvalme, hodepine og mye mer.

På lang sikt er løsningen (i tillegg til at du må få mer mening i livet ditt, kjærlighet og omsorg) at du må gjøre livet ditt enklere ved å gi mer faen, og tørre å sette deg selv først. Du må hevde dine egne behov, som du i altfor mange år har neglisjert og satt i bakerste rekke, du må bry deg mindre om hva du tror andre tenker om deg, du må ta den plassen du fortjener og be mennesker som ikke er bra for deg reise en viss plass. Du må gjøre det som er riktig for deg og i din interesse - du må ha det gøy og ikke bry seg om hva du tror andre tenker. Gjennom dette må du «herde» deg selv slik at utfordringer ikke går så hardt inn på deg som de gjør nå. 

Du må se på det som skjer i kroppen din som enkelt og greit reaksjoner på et stresshormon. Når kroppen din er i alarmberedskap skjer alt dette. Det er ikke farlig og du trenger ikke skille ut enda mer adrenalin fordi du bekymrer deg for symptomene. Hva angår diagnose mener jeg du har en akutt stressreaksjon nå og det vil gå over. Men det begynner å haste med at du tenker litt mer som Donald Trump - «Cilie first». Du må slutte å sette deg selv sist for det er du altfor fin for.

Mummiklem ❤️

Altså. Du må ikke rote til et så klokt innlegg med Donald Trump!

Til deg cilie: Jeg får tanker om at du må rydde plass til deg selv i livet ditt.

16 minutter siden, frosken skrev:

Altså. Du må ikke rote til et så klokt innlegg med Donald Trump!

Til deg cilie: Jeg får tanker om at du må rydde plass til deg selv i livet ditt.

Hehe, vel, jeg mente ikke at man skulle bli helt sånn, men det er et godt eksempel på en som setter seg og egne interesser først.

Cilie er veldig motsatt og tar altfor mye hensyn til andre og ikke minst hva andre måtte tenke (eller tanker om hva andre måtte tenke)

Så er hun en vannvittig snill jente, men jeg er redd for at hun sliter seg ut med å ta hensyn. 

Endret av ISW

Annonse

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Har du forsøkt alt av hva som kan være aktuelt for deg å prøve i samråd med legen din også?

Takk for tanker! Ja, det hjelper å dele noen ganger - ensomt i natten😅

Har prøvd ulike tilnærminger, ja. I natt var jeg så desperat at jeg tenkte på Valium eller hakket over Imovane. Det tviler jeg imidlertid på er aktuelt. Skjønner ikke at et par i mnd skulle by på annet enn økt livskvalitet men... 

1 minutt siden, cilie skrev:

Takk for tanker! Ja, det hjelper å dele noen ganger - ensomt i natten😅

Har prøvd ulike tilnærminger, ja. I natt var jeg så desperat at jeg tenkte på Valium eller hakket over Imovane. Det tviler jeg imidlertid på er aktuelt. Skjønner ikke at et par i mnd skulle by på annet enn økt livskvalitet men... 

Jeg vet man bør være forsiktig med sovemedisin, men skjønner ikke annet enn at du burde kunne bruke det i mellom for å ta deg inn. Det er veldig forskjell på fastleger, en nær bekjent byttet fastlege til en hun visste hun kunne få resept fra. Hun bruker det i mellom, men er nøye på å ikke akselerere bruken.

Når det er sagt tror jeg ISW er inne på noe med tanke på at du antakelig bør ta noen grep i livet ditt.

4 timer siden, ISW skrev:

Hva angår diagnose mener jeg du har en akutt stressreaksjon nå og det vil gå over. Men det begynner å haste med at du tenker litt mer som Donald Trump - «Cilie first». Du må slutte å sette deg selv sist for det er du altfor fin for.

Mummiklem ❤️

Tusen takk Mummimannen❤️ Kanskje jeg skal begynne å se for meg at jeg er Donald Trump når han snakker til pressen i visse krevende situasjoner?😅 

Du har helt rett i at nå koker det, og jeg drømmer om å vinne i Lotto - selv om jeg ikke tipper - og bare dra avsted og slippe unna alt av stress. Jeg har nok en master i stress ja, men søvnproblemene er der uten stress og dessverre. Det er imidlertid lettere å leve med om jeg ikke må prestere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...