Gå til innhold

Ikke verdig behandling eller noe godt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er usikker på om det er depresjonen som prater. Men jeg tenker at jeg ikke fortjener behandling. Hva er vel mitt liv verdt? Så mange har opp gjennom tråkket på meg. Jeg har aldri fått lov til å være god nok bare som meg. Jeg forstår ikke hvorfor jeg får behandling. Hva i all verden er å vinne på det for andre? Jeg er godt voksen og ufør. Det er sikkert at jeg setter veldig pris på at jeg får sjansen. Men med et stort medisinforbruk (ikke B/A prep), så er det som jeg forsvinner og jeg sliter med alvorlige bivirkninger som går utover helsen. Mitt håp er å få hjelp til å redusere på medisinene når jeg skal begynne i behandling. 

Men hvorfor denne angsten? Jeg er så redd. Jeg vet ikke hva som vil vente meg der og det blir lang reisevei. Tenk om jeg får panikkanfall på turen? Tenk om menneskene jeg møter bare bidrar til å dra meg enda lenger ned? 

Jeg vet det nå, at jeg har blitt feilbehandlet i mange år og også siste årene nektet hjelp der jeg bor. Ikke bare det, men også maktovergrep, overgrep, i tillegg til mobbing og psykisk vold i familien.

Det er en grunn til at jeg starter i DBT tross alt. Det er av hensynet til relasjonene jeg har. Jeg har store relasjonsproblemer. Jeg stoler ikke på andre, tror ikke andre vil meg godt.

Er det mulig å senke selvforakten slik at jeg kan ta i mot tilbudet med god samvittighet? Nå er jeg så langt nede og selvforakten er enorm. Jeg har ikke følelser og tanker om meg som et verdig menneske. Hvordan skal jeg klare å få det?

Anonymkode: 97d9d...9d2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454894-ikke-verdig-behandling-eller-noe-godt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nettopp fordi du har slike tanker om deg selv at du trenger og om du vil fortjener å ta i mot behandling, selv om jeg ikke liker tenke i slike baner når det gjelder behandling. Det handler ikke om å være verdig eller å fortjene behandling. Jeg antar du ikke tenker om andre mennesker at de ikke fortjener behandling selv om de er ufør og går på mye c -preparater. Hvorfor skulle ikke du også få gå i behandling da? Det er nettopp fordi du har så altfor lave tanker om deg selv at du virkelig trenger denne behandlingen for å fungere i samfunnet og med relasjoner rundt deg. Og derfor skal du ta imot det også. Slik at du kan fungere bedre med deg selv og andre mennesker. For det fortjener du vel? Hvorfor ikke ?

Du må først ta i mot tilbudet og gå der en stund slik at behandlingen kan begynne å virke. Da vil du etter hvert kunne kjenne at du kan fortsette å ta i mot behandling  med god samvittighet. Så det du skal gjøre nå er å ta steget og ta imot tilbudet for hva har du vel egentlig å tape? Slik tenker jeg ofte. Hva har jeg å tape.

AnonymBruker
På 12.5.2020 den 10.54, tilstede skrev:

Det er nettopp fordi du har slike tanker om deg selv at du trenger og om du vil fortjener å ta i mot behandling, selv om jeg ikke liker tenke i slike baner når det gjelder behandling. Det handler ikke om å være verdig eller å fortjene behandling. Jeg antar du ikke tenker om andre mennesker at de ikke fortjener behandling selv om de er ufør og går på mye c -preparater. Hvorfor skulle ikke du også få gå i behandling da? Det er nettopp fordi du har så altfor lave tanker om deg selv at du virkelig trenger denne behandlingen for å fungere i samfunnet og med relasjoner rundt deg. Og derfor skal du ta imot det også. Slik at du kan fungere bedre med deg selv og andre mennesker. For det fortjener du vel? Hvorfor ikke ?

Du må først ta i mot tilbudet og gå der en stund slik at behandlingen kan begynne å virke. Da vil du etter hvert kunne kjenne at du kan fortsette å ta i mot behandling  med god samvittighet. Så det du skal gjøre nå er å ta steget og ta imot tilbudet for hva har du vel egentlig å tape? Slik tenker jeg ofte. Hva har jeg å tape.

Tusen takk for gode ord. Du har rett. Jeg har like mye rett på å ha det bra som andre. Jeg må få det inn i hodet mitt. 

Anonymkode: 97d9d...9d2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...