Gå til innhold

Hvilken medisin mot depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt cipralex flere ganger, god effekt på selve depresjonen, men måtte opp i høy dose (30mg), samt ble veldig tiltaksløs og «flat/lat» av den. Men dessverre ble jeg også veldig ukritisk og kanskje litt «høy».. Skal begynne på ny medisin nå, har time hos legen snart.. jeg fungerer ikke uten, pga angst og depresjon... 

men jeg lurer sånn på hvilken type jeg burde prøvd? Wellbutrin, effexor, zoloft? Kupton kanskje kan svare? 

Anonymkode: 7ab93...c17

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454911-hvilken-medisin-mot-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir som å spørre om matanbefaling - du vil få vidt forskjellige svar fra hver og en fordi alle har forskjellige erfaringer med ulike medisiner.

De to medisinene jeg har hatt best erfaring med, er Efexor og Brintellix. Bivirkningene jeg fikk på Efexor har jeg forstått er sjelden forekomst og hadde jeg fått velge om igjen, hadde valget helt klart vært Efexor. Brintellix er en god nr. 2 om du ønsker en medisin med få bivirkninger.

AnonymBruker
40 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du har angst også utenom periodene med depresjon, skal du ikke velge Wellbutrin som eneste medisin (monoterapi).

Ok, hva kan jeg ta i tillegg til wellbutrin da? Har lest så mye bra om akkurat wellbutrin, at man får igjen energi og tiltakslyst osv! 
jeg har sosial fobi.. og i tillegg plages jeg med mye angst og uro «i det daglige».

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva kan jeg ta i tillegg til wellbutrin da? Har lest så mye bra om akkurat wellbutrin, at man får igjen energi og tiltakslyst osv! 
jeg har sosial fobi.. og i tillegg plages jeg med mye angst og uro «i det daglige».

Er du i jevnlig fysisk aktivitet hvor du faktisk blir sliten? Mosjon/trening har beviselig antidepressiv effekt, og fungerer godt sammen med riktig medikament. 

Jeg mener faktisk at fysisk aktivitet bør være standard i behandling av depresjon, med mindre det er åpenbare forhold som taler imot. Selvfølgelig ikke alene, men som en del av et helhetlig opplegg. Det er altfor lite fokus på dette i dag. 

Jeg husker så godt en svensk psykiater si følgende på en konferanse jeg var på:

"Hvis vi kunne lage en pille som gjør det samme med hjernen som fysisk trening gjør, hadde det vært verdens mest solgte medisin". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...