Gå til innhold

Diverse uttrykk (asperger)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. :)

Når jeg hører forskjellige uttrykk så får jeg diverse bilder i hode hver gang. Eksempler: 

"Føler det bare er grøt i hode mitt" - Da får jeg bilder av at det bokstavelig talt er grøt i hodet. 

"Å gå rundt grøten" - får bilde av en tallerken med grøt. 

"Jeg får spader" - ser for meg spader. 

Og slik fortsetter det. Jeg har lært meg betydningen av diverse uttrykk, men bilder av det mer bokstavelige dukker likevel opp i hodet mitt. 

"Jeg har tråkket i salaten" - bilder av en fot i salaten. 

Er dette normalt eller kommer det av min asperger? Spør av ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: a8a40...349

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454916-diverse-uttrykk-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper det er normalt, for jeg har det akkurat på samme måte.

Jeg er egentlig ganske sikker på at det er normalt. Hele poenget med slike uttrykk er å skape mentale bilder. Hvis man bruker uttrykket mye vil man kanskje ikke få så sterke assosiasjoner lenger.

AnonymBruker

Selvfølgelig er det normalt. Det er ikke sånn at en 8åring automatisk skjønner at å gå rundt grøten ikke betyr bokstavelig talt. Det er jo sånn som må læres.

Det som er mest typisk asperger er at man suger i sosiale relasjoner og ikke klarer å ha sosiale relasjoner.

Anonymkode: dc850...a3f

AnonymBruker

Det minnet meg om en historie jeg hørte en gang om en liten gutt på skolen med AS. Læreren pleide å lese i en bok for klassen sin, men en dag passet det ikke å gjøre det. Da hadde læreren sagt at "I dag hopper vi over boken". Da trodde gutten at de bokstavelig så skulle hoppe over boken. At boken skulle bli lagt ned på gulvet hvorpå elevene skulle hoppe over den. En slik forståelse ville ikke et friskt barn ha hatt. 

Anonymkode: 984f4...40b

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det minnet meg om en historie jeg hørte en gang om en liten gutt på skolen med AS. Læreren pleide å lese i en bok for klassen sin, men en dag passet det ikke å gjøre det. Da hadde læreren sagt at "I dag hopper vi over boken". Da trodde gutten at de bokstavelig så skulle hoppe over boken. At boken skulle bli lagt ned på gulvet hvorpå elevene skulle hoppe over den. En slik forståelse ville ikke et friskt barn ha hatt. 

Jo et friskt barn kan tro at læreren mener det bokstavelig talt dersom barnet aldri har hørt om det uttrykket før, men barnet kan jo allikevel synes det høres rart og merkelig ut å legge en bok på gulvet for å hoppe over den..

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har AS men har aldri misforstått denne type uttrykk. Har jeg ikke AS likevel?

Anonymkode: b160b...6ad

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Grendel skrev:

Jeg mener vi snakker om to forskjellige ting her. Jeg tror alle kan få mentale bilder, men det betyr ikke at de misforstår oppfatter slike uttrykk bokstavelig.

Nettopp. Å få bilder i hodet får vi alle når vi hører tråkke i salaten, med vi med normal intelligens skjønner jo at det ikke menes bokstavelig dersom vi har hørt uttrykket før. Har man ikke hørt uttrykket før så kan man jo alltids begynne å lure på hvorfor i alle dager skulle man tråkke i salaten..

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Å få bilder i hodet får vi alle når vi hører tråkke i salaten, med vi med normal intelligens skjønner jo at det ikke menes bokstavelig dersom vi har hørt uttrykket før. Har man ikke hørt uttrykket før så kan man jo alltids begynne å lure på hvorfor i alle dager skulle man tråkke i salaten..

Siden dette er vanlig for aspergere, betyr dette at de har lavere intelligens? Stemmer ikke med hva jeg ellers har lest.

Anonymkode: 36fdc...14c

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden dette er vanlig for aspergere, betyr dette at de har lavere intelligens? Stemmer ikke med hva jeg ellers har lest.

Anonymkode: 36fdc...14c

Jo alvorligere rammet du er av autisme jo lavere intelligens som regel.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo alvorligere rammet du er av autisme jo lavere intelligens som regel.

Det som før var Asperger foruttsa at man skulle ha IQ innenfor normalen. 

Jeg synes det er synd de har tatt vekk den diagnosen og satt det inn i paraplyen autismespekterforstyrrelse da det blir et så enormt sprik mellom de som er høytfungerende og de som er både psykisk utviklingshemmet i tillegg, mangler språk og omtrent ikke går å kommunisere med. 

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det normalt. Det er ikke sånn at en 8åring automatisk skjønner at å gå rundt grøten ikke betyr bokstavelig talt. Det er jo sånn som må læres.

Det som er mest typisk asperger er at man suger i sosiale relasjoner og ikke klarer å ha sosiale relasjoner.

Når man utredes for AS så får man spørsmål om man har veldig billedlig tenkning eller ikke. Jeg har i hvert fall veldig mye av det. 

AnonymBruker
19 minutter siden, Glitter skrev:

Det som før var Asperger foruttsa at man skulle ha IQ innenfor normalen. 

Jeg synes det er synd de har tatt vekk den diagnosen og satt det inn i paraplyen autismespekterforstyrrelse da det blir et så enormt sprik mellom de som er høytfungerende og de som er både psykisk utviklingshemmet i tillegg, mangler språk og omtrent ikke går å kommunisere med. 

Enig med deg. Det er veldig dumt at de fjerner den diagnosen. Det er stor forskjell på de som har Asperger og de som har infantil autisme/barneautisme. Det er så stor forskjell at jeg skjønner ikke at de skal slå diagnosene sammen. De fleste mennesker har en forståelse av hva Asperger er og da syns jeg i dette tilfellet det er riktig å bruke den diagnosen videre.

Anonymkode: 9a7f3...616

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Det er veldig dumt at de fjerner den diagnosen. Det er stor forskjell på de som har Asperger og de som har infantil autisme/barneautisme. Det er så stor forskjell at jeg skjønner ikke at de skal slå diagnosene sammen. De fleste mennesker har en forståelse av hva Asperger er og da syns jeg i dette tilfellet det er riktig å bruke den diagnosen videre.

Anonymkode: 9a7f3...616

Ja. Jeg tror dette bare vil skape forvirring og mer stigmatisering. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er ingen sykdom.

Anonymkode: b160b...6ad

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...