Gå til innhold

Innleggelse vs. poliklinikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er fordelene og ulempene med de to ulike behandlingene? Hvordan vurderer legene hvem som bør innlegges og hvem som bør tas poliklinisk når tilfellet er langt unna tvang, men likevel alvorlig? 

Hvordan kombinere familieliv og barn med innleggelse? 

Anonymkode: 13f7a...2c7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454940-innleggelse-vs-poliklinikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenke at du får jobbet med deg selv og problemene dine i en situasjon som er din vanlige situasjon når du bor i ditt hjemmemiljø. Under en innleggelse lever man svært beskyttet og dette kan være nødvendig og godt i perioder, men virke svært skremmende og "sette en litt tilbake" når du blir utskrevet til ditt vanlige miljø og du plutselig står der og blir nødt til å klare deg etter å ha vært vant til avdelingens beskyttende fire vegger og dører med miljøpersonalets omsorg og rutiner 24 timer i døgnet. Da kan tryggheten plutselig bli din fiende og du har fått et ekstra problem å håndtere i tillegg til det du ble innlagt for. Planlagte innleggelse, brukes slik jeg har forstått det, i dag normalt sett som et kortvarig tiltak hvor man skal ha et konkret mål å jobbe frem mot. Det er nesten 20 år siden man var innlagt i ett år uten noen konkret plan annet enn "vi ser hvordan det går med deg om 3 måneder" - som de gjorde med meg. Det er over tid at du virkelig kan få mulighet til å jobbe med deg selv og den muligheten gis du normalt sett i dag best hjemme. Om da nødvendig med den støtten som trengs i ditt eget hjemmemiljø.

Jeg mente før at jeg kunne mer jobbe intensivt med problemene mine under en innleggelse, men jeg snudde fordi jeg så at selvskadingen eskallerte voldsomt hver gang jeg ble innlagt. Det satt langt inne å innrømme det, men det trigget enkelte minner om å være innesperret og jeg trives best med ulåste dører rundt meg. Jeg har bevist for meg selv at jeg kan jobbe intensivt også utenfor en avdeling, men jeg har måttet være målbevisst og disiplinert over tid. Jeg beskrev på et spørsmål i dette innlegget hvordan jeg har valgt å gå frem for å komme dit jeg er nå i terapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...