Gå til innhold

Tørr ikke starte på antipsykotika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært på apoteket å hentet ut. Nå sitter jeg med pille boksen i hånda men tørr ikke spise pilla. Jeg har gått på mange forskjellige antideppresiva før, men aldri antipsykotika så er veldig redd.

Hvordan reagerte du da du inntok din første pille med antipsykotika? Merket du noe første timen? 

Er det sånn at man merker en plutselig effekt eller kommer virkning/bivirkningene veldig langsomt og snikende utover dagen?

Anonymkode: e2333...801

Fortsetter under...

På noen merket jeg ikke noe før etter noen dager...

På to ulike, som skulle hjelpe på søvn, merket jeg det innen noen timer.

Lyrica er den verste jeg har prøvd... ble beruset og sløv ila 1 time..

Du må jo bare prøve, det går sikkert helt fint

Har gått på Seroquel (høy dose) og Truxal nå, ikke så høy dose. 

Begge ble jeg veldig hangover av i starten, men fikk bedre søvn av de. Da jeg gikk på Seroquel så endte jeg med en dose hvor jeg ble overmedisinert så jeg var veldig sløv rett og slett. 

Jeg husker egentlig ikke om jeg fikk noen god virkning av seroquel. Var like ustabil i hvert fall. Inn og ut av sykehus. 

Når det gjelder Truxal så hjelper den meg til å roe ned og sove på kvelden, men jeg har gått så lenge på den (snart tre år) at jeg vet ikke om den er med på å stabilisere svingningene mine. Skal teste ut å gå fra tre til to piller i neste uke så får vi se om det blir noen forskjell. 

Har altså ikke gått på noe av dette mot psykose. Startet med det da behandler mente jeg var bipolar. Så mente neste behandler at jeg ikke var det og trappet meg ned på lavere dose. Skulle fortsatt stå på de to pga ustabilitet. Så kanskje de mente det hjalp litt i hvert fall.

Den mest plagsomme bivirkningen bortsett fra sult i starten er at jeg har plagsom tremor i hendene. Håper det skal roe seg litt når jeg går ned i dose, men tror ikke det siden jeg hadde det før dosen ble økt i januar. 

Endret av Glitter

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi noen ganger er bivirkningene større enn virkningen?

Jeg vil omformulere det: Fordi iveren etter å lese Felleskatalogen og innbille seg at man har kompetanse til å forstå det man leser om bivirkninger er større enn det man tror man får av virkning.

Zeldox gir i praksis ikke bivirkninger. Jeg vil tro det verste du kan oppleve er at du blir litt trøtt. 

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Det vet man ikke før en har prøvd. Hva er bivirkningene av årelang ubehandlet sykdom?

Jeg har ikke schziofreni og er ikke klinpsykotisk heller. Jeg har bare LITT psykotiske problemer. Hadde jeg vært klinpsykotisk hadde valget vært enklere å ta ved å begynne på medisiner, men når en bare sliter LITT blir jeg usikker om det er verdt det.

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Så da er det bedre å gå "litt" psykotisk gjennom livet?

Men går det ann å være "litt psykotisk"? Hvis jeg blant annet har følt i flere år sammenhengende at 80% av bilene på veien er politiet som spaner på meg, betyr det at jeg er psykotisk?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men går det ann å være "litt psykotisk"? Hvis jeg blant annet har følt i flere år sammenhengende at 80% av bilene på veien er politiet som spaner på meg, betyr det at jeg er psykotisk?

Det er i hvert fall sykt. Jeg antar at det plager deg, og at det i noen grad går ut over din funksjon i arbeidsliv, sosialt og i familien. 

AnonymBruker
14 timer siden, kupton skrev:

Det vet man ikke før en har prøvd. Hva er bivirkningene av årelang ubehandlet sykdom?

Depresjon og aggressivitet. Jeg gikk ubehandlet med AD(h) D til jeg ble voksen. Langt inn i 20- årene. Har vært fan av naturlig liv, delvis takket være moren min som har vært antilegemiddel. Vi prøvde liksom alt annet. Akupunktur, akupressur, healing. Hjernevask! Og kosthold. Kosthold funker, men ikke en mirakelkur på oss med diagnosen. Kosthold reduserte bare tretthet (kuttet ut mye sukker og alt det grusomme jeg spiste). 
Klarte ikke tro på at ei pille skulle redde livet mitt. 
Når jeg var tidlig i 20- årene begynte jeg å ty til rusmidler. Mest alkohol, og dette begynte jeg å misbruke. Men jeg sluttet mens leken var god. Har ikke hatt lyst på siden. Kom bakfull på jobb, for ddet ga en ekstrem avslapning. Men dette er for lengst slutt. 
Så fortsatte livet uten noe. 
I fjor så knuste jeg 2 ting iløpet av 1 mnd. Min gamle iPod og mobilen min som ble 5 år. Jeg var sint. Fordi jeg hele tiden følte jeg ikke passet inn. Jeg var for lite for folk, uinteressert, ufokusert og deprimert. Jeg var også for mye. Alt de ville var kjedelig for meg. 
Jeg ble sint når ting ikke virket. Gikk tur og hørte på musikk, iPod-en slo seg av så fort litt vind kom og jeg knuste den rett i asfalten. 
2 uker etterpå var det mobilen. Kastet den i trappa så den delte seg fra hverandre. 

Kastet flere kopper i gulvet så de knuste. Fordi jeg sølet eller fordi jeg mister noe. Altså, ting glapp ut av hendene som alle opplever av og til. Jeg kunne bli rasende. 
Null tålmodig for andre mennesker. 

Nå er alt dette borte. 

Anonymkode: 3fd31...544

På 16.5.2020 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever lignende selv med at biler er sivil politi, men er nok fordi jeg har traumer knyttet til politiet. Jeg har erfart etterhvert hvilke som faktisk er sivil politibil. Jeg synes du bør ta medisinen du er blitt foreskrevet for det er jo en grunn for at du har fått den. Hadde jeg fått slik medisin som kunne dempet det hadde jeg gitt den et forsøk i det minste. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...