Gå til innhold

Midthjerneautisme

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen kilde for dette er fremtidens kunnskap. Alle blir gladere av sentralstimulerende det er riktig, men hos autister så får midthjernen jobbet raskere og behandlet ting som den ellers ikke ville hatt muligheten til. Hos vanlige folk så er midthjernen deres mer en god nok til å behandle alt fra før av så denne fordelen får ikke de av sentralstimulerende. 

Anonymkode: e923f...20e

Okei så dette har du bare funnet ut av deg selv. Jeg fikk det på følelsen. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags amfetamin tar du? Fra apotek eller kjøper du på svartmarkedet? Snorter du eller svelger kapsel? Jeg får fra Apotek og svelger. Holder meg til dosen som legen har satt. 
Er litt nysgjerrig på hva som skjer om jeg knuser den og sniffer, men er redd det skal være bortkastet. Jeg skal uansett ikke måtte være rusbruker for å fungere. 

Ritalin fungerte ikke på meg i lengden. 

Anonymkode: d32d2...447

Jeg tar ikke amfetamin lenger. Jeg vil fraråde deg å sniffe den. 

Fortsetter under...

AnonymBruker

At man får økt pratsomhet og økt selvtillit av amfetamin har jo ingenting med autisme å gjøre, alle får jo denne virkningen av amfetamin..

"Stoffet gir brukeren en følelse av mental klarhet og våkenhet, økt energinivå, oppstemthet og utholdenhet. Mange føler seg kreative og åpne overfor andre mennesker."

De fleste med ADHD er vel pratsomme nok fra før av.. Men de med ADHD blir vel ROLIGERE av amfetamin, mens de som tar amfetamin og ikke har ADHD blir HYPRE.

Anonymkode: 7f2dc...990

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man får økt pratsomhet og økt selvtillit av amfetamin har jo ingenting med autisme å gjøre, alle får jo denne virkningen av amfetamin..

"Stoffet gir brukeren en følelse av mental klarhet og våkenhet, økt energinivå, oppstemthet og utholdenhet. Mange føler seg kreative og åpne overfor andre mennesker."

De fleste med ADHD er vel pratsomme nok fra før av.. Men de med ADHD blir vel ROLIGERE av amfetamin, mens de som tar amfetamin og ikke har ADHD blir HYPRE.

ADD! Omvendt adhd. Problemet mitt er at hodet er hyperaktivt. Alt blir fort for kjedelig. Lett å distrahere. Sliter med å slå meg til ro. Over snittet urolig i kropp. Mamma var med til psykiater for å snakke om barndommen min, og ADD tegnene var der allerede da.

Uansett. Jeg er ikke RUSET av medisinen. Jeg bare ble så glad for at jeg endelig kunne ha jevnt humør hele dagen, lyst å gjøre noe, mer interesse for ting, snakker faktisk med folk. 
Nå kan jeg velge å snakke, før var jeg mer slik at jeg kunne snu og «så deg ikke» opplegg. 

Hva skjer om du sniffer dem?

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ADD! Omvendt adhd. Problemet mitt er at hodet er hyperaktivt. Alt blir fort for kjedelig. Lett å distrahere. Sliter med å slå meg til ro. Over snittet urolig i kropp. Mamma var med til psykiater for å snakke om barndommen min, og ADD tegnene var der allerede da.

Uansett. Jeg er ikke RUSET av medisinen. Jeg bare ble så glad for at jeg endelig kunne ha jevnt humør hele dagen, lyst å gjøre noe, mer interesse for ting, snakker faktisk med folk. 
Nå kan jeg velge å snakke, før var jeg mer slik at jeg kunne snu og «så deg ikke» opplegg. 

Hva skjer om du sniffer dem?

Ikke sniff. Øk heller dosen da vel, eller bytt til annen medisin?

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sniff. Øk heller dosen da vel, eller bytt til annen medisin?

Nei. Har byttet fra Ritalin. 
Hvorfor ikke sniffe? Jeg har ikke tenkt det. Men er det noe annerledes ?

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men jeg tenker at autisme kanskje kan behandles med slik..... 

jeg forstår ikke denne skepsisen og sakte fremgangen av medisinerkng. Vi lever en gang. Ting skal skje under kontroll selvfølgelig og ikke noe bør misbrukes. Se bare på alkohol...

Men kanskje autister hadde hatt godt av slik? 

Snu på det; la oss si at dere normale tar en pille som heter ADHD. Det som skjer er at du kan bli hyper. Du klarer ikke fokusere på det skal du skal. Du blir impulsiv. Du blir ekstra glad eller ekstra sint. Du reagerer altså gjerne litt sterkere enn andre.

Eller ta pillen som heter autisme. Du blir altså autist når du er påvirket. Burde stoffet blitt forbudt? Tror dere stoffet hadde blir forbudt? 

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men jeg tenker at autisme kanskje kan behandles med slik..... 

jeg forstår ikke denne skepsisen og sakte fremgangen av medisinerkng. Vi lever en gang. Ting skal skje under kontroll selvfølgelig og ikke noe bør misbrukes. Se bare på alkohol...

Men kanskje autister hadde hatt godt av slik? 

Snu på det; la oss si at dere normale tar en pille som heter ADHD. Det som skjer er at du kan bli hyper. Du klarer ikke fokusere på det skal du skal. Du blir impulsiv. Du blir ekstra glad eller ekstra sint. Du reagerer altså gjerne litt sterkere enn andre.

Eller ta pillen som heter autisme. Du blir altså autist når du er påvirket. Burde stoffet blitt forbudt? Tror dere stoffet hadde blir forbudt? 

Ja så du tar jo ritalin og har autisme så hvordan føler du deg i forhold til autismen? Blir verden klarere? Stimmer du mindre? Får du høyere sosial IQ? Tåler mer sosialt før du blir sliten? Mindre oppheng? Tolker du ting mindre bokstavelig? Forstår lettere ironi og sarkasme? Blir du mindre lyd og lyssensitiv?

Har autisme selv og skulle gjerne tatt ritalin hvis det hjalp for det.

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja så du tar jo ritalin og har autisme så hvordan føler du deg i forhold til autismen? Blir verden klarere? Stimmer du mindre? Får du høyere sosial IQ? Tåler mer sosialt før du blir sliten? Mindre oppheng? Tolker du ting mindre bokstavelig? Forstår lettere ironi og sarkasme? Blir du mindre lyd og lyssensitiv?

Du vet at min og din grad av autisme kan være ekstremt forskjellig? Jeg var 2 poeng over å ikke få den. Hvor mange hadde du? Kan autisme «angripe» forskjelllge deler og? Så er det personligheten da...

Nei. Ritalin gjorde meg mer stabil i humøret. Jeg har ikke hatt kraftige nedfall til raseri og tristhet. Mer tilstede der jeg er og mer realistisk. Men vi fant ikke tilfredsstillende dose. Ritalin er korttidsvirkende og man blir fort vant med stoffet. Noen blir det ikke, noen blir. Sinnet mitt kom gradvis tilbake. Verst om kvelden, derfor begynte jeg å ta den minste dosen så sent som 21 på kvelden. Rett og slett for å sløve ned hjernens evne til tankekjør. Mulig det er økt dopamin som gjorde meg mindre sint? 
Jeg førte logg, hver dag og skrev klokkeslett. For hva jeg gjorde, hvilken dose jeg tok, når på dagen og hvordan jeg følte meg. 
Jeg var bedre med Ritalin enn helt uten. Men effekten brant liksom ut så ukontrollert og jeg fikk mer ticks. Noe som nok kan være tegn på for mye opp og ned i energien Ritalinen gir. Den inneholder 2 doser, jrg tror det er modifisert frisetting?! Ikke sikker.... men den virker direkte med sitt aktive stoff. Etter 2 timer er du på topp. Ikke rusa altså, men har lyst å leve, mer initiativrik og det åpner seg noen kansler du ikke har hatt før. 6 timers virkning ca, så får du en ny opptur pga da forsettes den på nytt. Jeg måtte fordele doser utover dagen pga det brant ut uansett. 
Jeg merket til slitt ikke at jeg har tatt Ritalin. Bare at humøret har holdt seg... 

Legen så at det ble for mye opp og ned og jeg er nå på langtidsvirkende. Den jeg tar nå har et virkestoff, men dette stoffet forandres til noe annet i kroppen. 

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det typisk meg å spore av når jeg skal forklare noe 😛 

Nei. Jeg ble ikke mindre autistisk av Ritalin, nesten mer min 2.uke på faktisk. Jeg ville bare være alene. Jeg kjedet meg sammen med andre. Jeg var fornøyd med eget selskap men lykkelig. Dette varte bare 1 uke. Jeg ble mer med i samtalen av Ritalin ja.... 

men hvor mye det påvirker autismen aner jeg virkelig ikke. 

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet at min og din grad av autisme kan være ekstremt forskjellig? Jeg var 2 poeng over å ikke få den. Hvor mange hadde du? Kan autisme «angripe» forskjelllge deler og? Så er det personligheten da...

Nei. Ritalin gjorde meg mer stabil i humøret. Jeg har ikke hatt kraftige nedfall til raseri og tristhet. Mer tilstede der jeg er og mer realistisk. Men vi fant ikke tilfredsstillende dose. Ritalin er korttidsvirkende og man blir fort vant med stoffet. Noen blir det ikke, noen blir. Sinnet mitt kom gradvis tilbake. Verst om kvelden, derfor begynte jeg å ta den minste dosen så sent som 21 på kvelden. Rett og slett for å sløve ned hjernens evne til tankekjør. Mulig det er økt dopamin som gjorde meg mindre sint? 
Jeg førte logg, hver dag og skrev klokkeslett. For hva jeg gjorde, hvilken dose jeg tok, når på dagen og hvordan jeg følte meg. 
Jeg var bedre med Ritalin enn helt uten. Men effekten brant liksom ut så ukontrollert og jeg fikk mer ticks. Noe som nok kan være tegn på for mye opp og ned i energien Ritalinen gir. Den inneholder 2 doser, jrg tror det er modifisert frisetting?! Ikke sikker.... men den virker direkte med sitt aktive stoff. Etter 2 timer er du på topp. Ikke rusa altså, men har lyst å leve, mer initiativrik og det åpner seg noen kansler du ikke har hatt før. 6 timers virkning ca, så får du en ny opptur pga da forsettes den på nytt. Jeg måtte fordele doser utover dagen pga det brant ut uansett. 
Jeg merket til slitt ikke at jeg har tatt Ritalin. Bare at humøret har holdt seg... 

Legen så at det ble for mye opp og ned og jeg er nå på langtidsvirkende. Den jeg tar nå har et virkestoff, men dette stoffet forandres til noe annet i kroppen. 

Var det sånn spørsmålsark du fikk? De svarene man avgir på sånne spørsmålsark varierer så vannvittig mye etter dagsformen.  Så om du hadde hatt en litt bedre dag så hadde du kanskje ikke fått diagnosen at all.

Det beste er etter min mening en kombinasjon av observasjon av kyndige, spørsmål til hvordan foreldrene oppfattet deg da du var barn og spørsmål for hvordan du selv oppfatter deg.

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det sånn spørsmålsark du fikk? De svarene man avgir på sånne spørsmålsark varierer så vannvittig mye etter dagsformen.  Så om du hadde hatt en litt bedre dag så hadde du kanskje ikke fått diagnosen at all.

Det beste er etter min mening en kombinasjon av observasjon av kyndige, spørsmål til hvordan foreldrene oppfattet deg da du var barn og spørsmål for hvordan du selv oppfatter deg.

Det var slik. Altså, jeg valgte å betale litt ekstra for privat test da det var lang ventid på dps. Ingen utredning, men det er den testen der de oppdager mulige diagnoser. Der får du snakke om hvordan livet har vært og er. Så får du masse tester. Hukommelse og mye som ligner iq. Føles som en dag på skolen. 
Jeg fikk alle 3 oppdagede diagnoser etter utredning. 
Du starter deretter i samtale hos dps. 
Flere timer med samtale+ du får spørsmål. Så får fu et resultat etter flere sånne spørsmålsark+ samtale. Så starter sjekking for alle mulige oppdagede diagnoser. Jeg scoret på psykose, men dps kunne ikke sette diagnose. Så jeg ble sendt til spesialist på psykose. Der var mamma med, meg og 2 leger/psykiatere spesialisert på psykose. De stiller spørsmål. 
Jeg var altså ikke psykotisk. Dps vil bare forsikre seg om slik mtp medisinering og videre oppfølgning. Da var psykose utelukket. 
Så var det for spesialist på Asperger da. Mnd’er med venting. Hadde 2 dager på rad der. Du snakker om livet ditt, hvordan du har følt deg hele livet. Så får du igjen noen tester. Noen bilder der du skal skrive hva du ser. Og så får du ting, ut av de tingene skal du klare å lage en historie. Det kan hende det er for å se om du klarer å lese situasjoner. Så får du reaksjonstest. 

Fikk anbefalt av han som utredet meg for As, at jeg burde sjekke meg for ADD i tillegg. Nå heter det bare ADHD visstnok. 
Jeg valgte å gjøre det. Igjen ble mor med på samtaler for å snakke om barndommen. Men etter hvert var jeg alene. De valgte å sette ADD. Da måtte jeg ta EKG, pga medisin oppstart. 

Blomsterfluen
På 17.5.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Midthjernen er en bitteliten nerveknute som sitter på hjernestammen og all kommunikasjon mellom hjernesenterne knyttet til de høyere mentale funksjoner går igjennom denne nerveknuten. Det finnes enkelte recessive gener som gjør at antall nerveceller i denne knuten blir flere tusen ganger lavere enn ellers normalt og dette gir kommunikasjonsfeil mellom flere hjernesentere. Folk med slike gener påvist har veldig ofte en autismediagnose, men ikke alltid.

Redusert kapasitet i mellomhjernen gjør at informasjonsutveksling må prioriteres og det fører til at enkelte nervebaner i hjernen undertrykkes og man får typisk autistisk oppførsel hos den det angår. Det finnes ingen medikamenter eller behandling som kan øke antall nerveceller i midthjernen og autisme er derfor umulig å kurere.

Lindring av symptomer kan derimot gjøres med sentralstimulerende medisiner som øker midthjernen sin arbeidsevne eller med beroligende stoffer som angstmedisiner eller antipsykotika som roer ned andre hjernesentere så det blir mindre arbeid på midthjernen. Antipsykotika har derimot et problem med at det også roer ned midthjernen sin arbeidsevne og dermed kan forverre tilstanden. Foreløpig er ingen medikamenter standardisert for behandling av autisme. 

Anonymkode: e923f...20e

mamma maser om at jeg må åpne filteret i hodet mitt, om jeg glemmer ut sosiale normer ting fordi jeg har autisme.

Annonse

Blomsterfluen
På 17.5.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Det var slik. Altså, jeg valgte å betale litt ekstra for privat test da det var lang ventid på dps. Ingen utredning, men det er den testen der de oppdager mulige diagnoser. Der får du snakke om hvordan livet har vært og er. Så får du masse tester. Hukommelse og mye som ligner iq. Føles som en dag på skolen. 
Jeg fikk alle 3 oppdagede diagnoser etter utredning. 
Du starter deretter i samtale hos dps. 
Flere timer med samtale+ du får spørsmål. Så får fu et resultat etter flere sånne spørsmålsark+ samtale. Så starter sjekking for alle mulige oppdagede diagnoser. Jeg scoret på psykose, men dps kunne ikke sette diagnose. Så jeg ble sendt til spesialist på psykose. Der var mamma med, meg og 2 leger/psykiatere spesialisert på psykose. De stiller spørsmål. 
Jeg var altså ikke psykotisk. Dps vil bare forsikre seg om slik mtp medisinering og videre oppfølgning. Da var psykose utelukket. 
Så var det for spesialist på Asperger da. Mnd’er med venting. Hadde 2 dager på rad der. Du snakker om livet ditt, hvordan du har følt deg hele livet. Så får du igjen noen tester. Noen bilder der du skal skrive hva du ser. Og så får du ting, ut av de tingene skal du klare å lage en historie. Det kan hende det er for å se om du klarer å lese situasjoner. Så får du reaksjonstest. 

Fikk anbefalt av han som utredet meg for As, at jeg burde sjekke meg for ADD i tillegg. Nå heter det bare ADHD visstnok. 
Jeg valgte å gjøre det. Igjen ble mor med på samtaler for å snakke om barndommen. Men etter hvert var jeg alene. De valgte å sette ADD. Da måtte jeg ta EKG, pga medisin oppstart. 

jeg har blitt testet for både add og adhd 2 ganger men har ikke noe sånt i det heletatt, selvom jeg trykket på x avogtil.

Blomsterfluen
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trykket på x??????? 

ja, jeg såg på en skjerm som viste a eller 0 og da skulle jeg trykke space på tastaturet eller trykke på musen, og ungå å trykke når det kom opp en x. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...