Gå til innhold

Hva er dette for noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kollega på jobben som er uvanlig stille, mutt og innesluttet. Hun vil alltid sitte for seg selv i lunsjpausen, og snakker sjeldent med oss andre i løpet av dagen. Vi jobber i kontorlandskap. Jeg tror hun har et elendig selvbilde og sosial angst. Hun gjør ingenting ut av seg, er liksom bare grå og kjedelig. Men et par ganger har jeg erfart henne helt annerledes. Vi fikk litt bakoversveis alle mann da hun en dag troppet opp på arbeid sminket og fjong og i godt humør. Hun pratet lett med alle, satt med oss i lunsjpausene og fortalte uoppfordret ting fra eget liv. Hun var vittig og morsom og lo mye. Egentlig helt normal slik alle andre av oss gjør hver dag. Da var hun liksom en av oss. Disse to gangene varte litt i underkant av tre uker før hun var sitt gamle jeg igjen. 

En mente hun var bipolar og hadde  hypomani, men er det det når hun bare var normal og slik som alle andre pleier å være? Hun var ikke ekstrem på noen måte. Og ingen utenfra hadde skjønt at hun var annerledes om de hadde kommet inn til oss i lunsjpausen. Hun var bare som alle andre og kunne umulig ha skilt seg spesielt ut fra oss andre. Men for oss som kjente til henne var hun jo ekstremt forandret i forhold til hvordan hun pleier å være. Hva er dette? 

Hilsen kollega Truls

Anonymkode: 951d3...1ff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454979-hva-er-dette-for-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en kollega på jobben som er uvanlig stille, mutt og innesluttet. Hun vil alltid sitte for seg selv i lunsjpausen, og snakker sjeldent med oss andre i løpet av dagen. Vi jobber i kontorlandskap. Jeg tror hun har et elendig selvbilde og sosial angst. Hun gjør ingenting ut av seg, er liksom bare grå og kjedelig. Men et par ganger har jeg erfart henne helt annerledes. Vi fikk litt bakoversveis alle mann da hun en dag troppet opp på arbeid sminket og fjong og i godt humør. Hun pratet lett med alle, satt med oss i lunsjpausene og fortalte uoppfordret ting fra eget liv. Hun var vittig og morsom og lo mye. Egentlig helt normal slik alle andre av oss gjør hver dag. Da var hun liksom en av oss. Disse to gangene varte litt i underkant av tre uker før hun var sitt gamle jeg igjen. 

En mente hun var bipolar og hadde  hypomani, men er det det når hun bare var normal og slik som alle andre pleier å være? Hun var ikke ekstrem på noen måte. Og ingen utenfra hadde skjønt at hun var annerledes om de hadde kommet inn til oss i lunsjpausen. Hun var bare som alle andre og kunne umulig ha skilt seg spesielt ut fra oss andre. Men for oss som kjente til henne var hun jo ekstremt forandret i forhold til hvordan hun pleier å være. Hva er dette? 

Hilsen kollega Truls

Kan det være aspergers?

Anonymkode: 5d557...b6f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454979-hva-er-dette-for-noe/#findComment-3976261
Del på andre sider

Gjest dolmio
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen kollega Truls

Jeg tror dette er hypomani. Det kan kanskje sammenlignes litt med å være beruset; man slipper liksom hemninger. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454979-hva-er-dette-for-noe/#findComment-3976284
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio
6 timer siden, kupton skrev:

Tillegg til FoD: En må alltid vurdere om det er avvik fra vedkommende persons baseline.

Ts skriver jo at det er et klart avvik og at det har vart i 3 uker. Er ikke dette hypomani har helller ikke jeg BP men tilbakevendende depressiv lidelse. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/454979-hva-er-dette-for-noe/#findComment-3976659
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...