Gå til innhold

Hvilket krydder passer til hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det eneste jeg har rørt er kanel, pepper og salt. Ønsker å lære litt mer om krydder og hva som passer best til ulike retter. :) 

Anonymkode: c28e2...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg har rørt er kanel, pepper og salt. Ønsker å lære litt mer om krydder og hva som passer best til ulike retter. :) 

Anonymkode: c28e2...47d

Veldig bra at du har lyst til å lære mer om matlaging og utvikle dine kunnskaper! :)

Krydder inkluderer jo også gjerne friske og tørkede urter. Her er en kort oppsummering som jeg leste i boken "Helsekokeboken" av Ulrika Davidsson for noen år siden:

  • Norske krydder består av gressløk, dill, persille og pepper
  • Italienske krydder består av basilikum, hvitløk, salvie, oregano og laurbærblader
  • Franske krydder består av estragon, oregano, rosmarin, timian og sennep
  • Indiske krydder består av karri, spiskumin, paprika, bladpersille, mynte, allehånde, nellik, ingefær, kardemomme, safran, kanel og gurkemeie
  • Persiske krydder består av mynte, paprika, safran, bladpersille og chili
  • Asiatiske krydder består av chili, lime, koriander, sitrongress og ingefær

Krydder er spennende og det er mulig å lage mat med en del krydder uten at dette er ensbetydende med at maten trenger å bli sterk av den grunn. Mat blir sterk om du pøser på med f.eks. chili, noe jeg synes at en del meksikanske retter kan ha tendens til å gjøre. Selv bruker jeg mye ulikt krydder i maten jeg lager, men jeg lager sjelden sterk mat. Bare mat med litt god smak på. Favoritten min er indisk og asiatisk mat og det er egentlig sjelden vi har tradisjonell norsk mat her i huset. Noen ganger har vi gode, gammeldagse kjøttkaker laget fra bunnen av, og da har jeg litt ingefær og muskatt i de samt litt hvitløk. De har blitt anerkjent både av samboer og mine foreldre :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Veldig bra at du har lyst til å lære mer om matlaging og utvikle dine kunnskaper! :)

Krydder inkluderer jo også gjerne friske og tørkede urter. Her er en kort oppsummering som jeg leste i boken "Helsekokeboken" av Ulrika Davidsson for noen år siden:

  • Norske krydder består av gressløk, dill, persille og pepper
  • Italienske krydder består av basilikum, hvitløk, salvie, oregano og laurbærblader
  • Franske krydder består av estragon, oregano, rosmarin, timian og sennep
  • Indiske krydder består av karri, spiskumin, paprika, bladpersille, mynte, allehånde, nellik, ingefær, kardemomme, safran, kanel og gurkemeie
  • Persiske krydder består av mynte, paprika, safran, bladpersille og chili
  • Asiatiske krydder består av chili, lime, koriander, sitrongress og ingefær

Krydder er spennende og det er mulig å lage mat med en del krydder uten at dette er ensbetydende med at maten trenger å bli sterk av den grunn. Mat blir sterk om du pøser på med f.eks. chili, noe jeg synes at en del meksikanske retter kan ha tendens til å gjøre. Selv bruker jeg mye ulikt krydder i maten jeg lager, men jeg lager sjelden sterk mat. Bare mat med litt god smak på. Favoritten min er indisk og asiatisk mat og det er egentlig sjelden vi har tradisjonell norsk mat her i huset. Noen ganger har vi gode, gammeldagse kjøttkaker laget fra bunnen av, og da har jeg litt ingefær og muskatt i de samt litt hvitløk. De har blitt anerkjent både av samboer og mine foreldre :)

Takk for en god forklaring! :) 

Anonymkode: c28e2...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg er veldig glad i ingefær og koriander, dill og persille (helst fersk,  men har det som pulver også). 

Bruker ellers jevnlig pepper, chili,  kanel, kardemomme, paprika, oregano, basilikum. Bruker krydderblandingen Provence-krydder veldig mye.

Bruker ikke så ofte muskat, timian, spisskummen, hvitløkspulver (bruker mye fersk hvitløk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepper og franske urter brukes omtrent på daglig basis; ferske urter i den grad jeg har (særlig basilikum, gressløk, dill og persille), ellers tørre.

 

Andre krydder brukes i mellom ettersom det passer i maten jeg skal lage, evt. oppskriften jeg følger.

 

Mat blir fattigere uten krydder. Har noen bekjente som bruker tid på mat, men omtrent ikke bruker krydder, til og med lite salt; maten smaker jo da ganske lite.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
40 minutter siden, Ekstra skrev:

Pepper og franske urter brukes omtrent på daglig basis; ferske urter i den grad jeg har (særlig basilikum, gressløk, dill og persille), ellers tørre.

 

Andre krydder brukes i mellom ettersom det passer i maten jeg skal lage, evt. oppskriften jeg følger.

 

Mat blir fattigere uten krydder. Har noen bekjente som bruker tid på mat, men omtrent ikke bruker krydder, til og med lite salt; maten smaker jo da ganske lite.

Jeg bruker veldig lite salt, men ganske mye krydder, så jeg tror maten vår som regel har mye smak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg bruker veldig lite salt, men ganske mye krydder, så jeg tror maten vår som regel har mye smak 😊

Ja, det er bedre for helsa å salte mindre og heller ha salt på ferdig tilberedt mat. Da blir gjerne saltinntaket mye mindre.

 

Men noen ting fordrer tilstrekkelig salt etter min mening, f.eks. hvit fisk. Har heldigvis lavt blodtrykk 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
42 minutter siden, Ekstra skrev:

Ja, det er bedre for helsa å salte mindre og heller ha salt på ferdig tilberedt mat. Da blir gjerne saltinntaket mye mindre.

 

Men noen ting fordrer tilstrekkelig salt etter min mening, f.eks. hvit fisk. Har heldigvis lavt blodtrykk 😋

Ja, kokt torsk må ha mye salt i vannet. 3/4 dl per liter vann bruker jeg 😮 Men det er unntaket, og vi har det bare 3-4 ganger per år. Jeg har også lavt bt, og kunne ifølge fastlegen gjerne bruke mer salt i maten 😅 men mannen min har høyt bt, så jeg prøver å minimere salt i maten for hans skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...