Gå til innhold

Følelsesspising


Gondor

Anbefalte innlegg

Nå er jeg der igjen. Jeg spiser fordi jeg ikke har det helt bra. Jeg har et sug i meg hele tiden. Det er lenge siden jeg har hatt det sånn. Etter middagen ble jeg sulten nesten med en gang, men jeg bestemte meg for at middagen skulle være dagens siste måltid. Jeg fikk snakket med en venninne jeg ikke har snakket med på aldri så lenge og det hjalp veldig. Nå sitter jeg her og drikker vann og gjesper. Kanskje jeg skal begynne hos psykolog igjen?

"Mennesket lever ikke bare av brød...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Hvordan går det nå? 

Det er ikke lett dette med å ha trang til å spise for å regulere følelsene sine. Det sliter jeg også med i perioder. Det kan ta helt av. Før jeg igjen klarer å ta kontroll igjen. Og da begynner jeg å fokusere på å gå ned det jeg har gått opp, og når jeg har gått ned havner jeg kanskje i en ny periode med overspising. Og slik går det. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.6.2020 den 22.36, Gondor skrev:

Nå er jeg der igjen. Jeg spiser fordi jeg ikke har det helt bra. Jeg har et sug i meg hele tiden. Det er lenge siden jeg har hatt det sånn. Etter middagen ble jeg sulten nesten med en gang, men jeg bestemte meg for at middagen skulle være dagens siste måltid. Jeg fikk snakket med en venninne jeg ikke har snakket med på aldri så lenge og det hjalp veldig. Nå sitter jeg her og drikker vann og gjesper. Kanskje jeg skal begynne hos psykolog igjen?

"Mennesket lever ikke bare av brød...."

Jeg hadde det slik, men da bestemte jeg meg for at nok er nok. Mat skal ikke være en belønning eller en trøst. Mat er noe vi bør spise for å overleve og fungere i hverdagen. Ikke for å trøste oss. Det handler om å finne andre måter å regulere følelser på. Trening er et fint eksempel på det. Du bygger deg sjøl opp fysisk samtidig som at du får utløp for følelser på en god måte. 

Anonymkode: a09eb...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at det kan føles som at du ikke har kontroll på suget, men prøv å bytt det ut med trening. Se om det hjelper. Det handler om å ikke gjøre samme feil på nytt og på nytt. Se andre veier. Jakt på nye strategier. Ikke la deg bli avhengig av den ene uhensiktsmessige strategi. 

Anonymkode: a09eb...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjespingen har jeg også hatt, for meg er den et uttrykk for angst. Hvis jeg f.eks. gjesper 3-4 ganger på rad (og det ikke er kveld/natt/morgen) så venter et angstanfall like rundt hjørnet.

Hunder gjesper for å "dempe" de rundt, jeg tror vi også primitivt nok kan gjøre det samme, ubevisst. 

Jeg ser ingenting galt i å nyte mat, men jeg ville begrenset det til f.eks. å lage god og sunn mat, legge litt ekstra energi i å få det til å smake godt og nyte måltidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode og nyttige svar alle sammen! Jeg tar det virkelig til meg. Dere er virkelig folka mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...