Gå til innhold

Depresjon og døgnvariasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På dagtid føler jeg meg svært deprimert, klarer omtrent ikke å spise, føler ingen glede, bare en sterk tristhet og uutholdelig uro. Har ingen energi, ingen interesse for noe som helst, og vil bare ligge i sengen i mørket. På dagtid er livet uutholdelig, men utover kvelden føler jeg meg alltid bedre, og kan nesten føle meg noenlunde ok. Jeg kan til og med kjenne litt på positive følelser. Jeg har hørt at det er vanlig med noe døgnvariasjon, men er det virkelig mulig å være alvorlig deprimert på dagtid, men likevel føle seg så mye bedre på kveldene? Vil legge til at jeg har søvnproblemer, men jeg sliter ikke med å sovne. Enten så sover jeg alt for mye, eller så våkner jeg grytidlig. 

Anonymkode: ccdf6...7bf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455340-depresjon-og-d%C3%B8gnvariasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
25 minutter siden, dolmio skrev:

Er ikke dette vanlig ved depresjon?

Mulig det er det, jeg er usikker.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du aldri noen ting på dagtid? Mener du det bokstavelig talt? Du jobber altså ikke? Og er aldri sammen med venner?

Anonymkode: 9d56f...afa

Skrev ikke at jeg aldri gjorde noe, bare at jeg aldri vil gjøre noe. Jeg gjør vanligvis svært lite på dagtid, men innimellom er jeg med venner, men det krever at de kommer hjem til meg, og at de ikke blir for lenge. Jeg er kun med nære venner som tåler å se meg veldig ustelt. Jeg går jo også på matbutikken av og til, men lager sjeldent mat, lever stort sett på iskrem og brødskiver. Jeg jobber ikke, gikk litt på skole før ferien begynte, men der var jeg dessverre ganske lite. Jeg prøver å tvinge meg selv til å gjøre noe annet enn å bare ligge i sengen, det kommer ingenting godt ut av det. 

Annonse

AnonymBruker
19 timer siden, kupton skrev:

Dette er en typisk døgnvariasjon ved depresjon. 

Takk for svar. 

3 timer siden, Janus30 skrev:

Kvakkestad har skrevet at bedring på kvelden er vanligere ved bipolar depresjon enn ved unipolar depresjon. Er dette riktig ut i fra din erfaring? 

Ikke meg du spurte, men jeg har faktisk bipolar lidelse. 

Samlesvar: Ja, det er mer typisk for BP, men finnes også svært ofte ved unipolare depresjoner.

Ja, det passer godt med min erfaring.

Teorien bak det er søvnens depressive virkning. En blir mer deprimert når en har sovet og lettere når det har gått en bra stund siden siste søvn.

Annonse

På 13.6.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Syns det høres rart ut om du skulle vært deprimert dersom du har venner, familie og partner. Men men

Anonymkode: 9d56f...afa

Hvilken upassende kommentar er dette å komme med? Støtter @Kupton fullt ut i at det er lite trolig at du har kunnskaper om psykiatri. Selv om kanskje ditt liv med din depresjon er uten venner, familie og partner, kan du ikke slå alle over én kam. Selvsagt kan man ha venner og familie selv om man opplever å være deprimert - det er en del av livet for mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...