Gå til innhold

ADHD-medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan kun medisiner for ADHD hjelpe for bipolar?

Anonymkode: 57859...55d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan kun medisiner for ADHD hjelpe for bipolar?

Nei, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, kupton skrev:

Nei, dessverre.

Er det pga at ADHD-medisin ikke er stemningsstabiliserende? I så fall kan den kombineres med en ss?

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det pga at ADHD-medisin ikke er stemningsstabiliserende? I så fall kan den kombineres med en ss?

Ser ikke helt hvordan ADHD-medisin skal hjelpe mot bipolar lidelse, men jeg har bipolar lidelse og bruker aduvanz (ADHD-medisin) og lamictal. Kombinasjonen fungerer greit. 

Anonymkode: 05305...f45

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte for det tilfelle at en "kun" har BP og ikke ADHD.

For personer som har begge lidelser, kan en bruke begge medisiner i kombinasjon.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg svarte for det tilfelle at en "kun" har BP og ikke ADHD.

For personer som har begge lidelser, kan en bruke begge medisiner i kombinasjon.

Jeg hadde håpet på å kunne bruke kun en medisin selv om jeg har begge lidelsene. Er det mulighet for det? 

Skrevet

Ja, men da får du ingen beskyttelse  mot nye episoder av BP. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kupton skrev:

Ja, men da får du ingen beskyttelse  mot nye episoder av BP. 

Kan jeg regulere BP med Kvetiapin? Den virker godt for meg og den kan jeg muligens ta ved behov? Nå bruker jeg Kvetiapin depot og jeg sliter selv ved små nedjusteringer i doser, men kan den virke like bra tatt som vanlige tabletter ved behov? Tanken er at jeg vil slippe å bruke både AD, SS og AP slik jeg gjør nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du om det Kupton?

Skrevet

Kvetiapin en god medisin ved BP, men jeg er litt skeptisk til vedbehovbruk. Det må i så fall vurderes av en psykiater. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Kvetiapin en god medisin ved BP, men jeg er litt skeptisk til vedbehovbruk. Det må i så fall vurderes av en psykiater. 

Takk for at du vil svare meg på alt det jeg lurer på. Hvorfor er du skeptisk til bruk ved behov  med Kvetiapin? Er det pga bivirkninger, svingninger eller noe annet?Hvis jeg måtte ha valgt en av de som monoterapi, hvilket er det beste alternativet av AP,SS eller AD for BP og angst?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du skeptisk til bruk ved behov  med Kvetiapin?

Jeg er skeptisk til "ved behov"-behandling ved BP generelt. Ikke spesielt med Kvetiapin.

Jeg kan ikke svare deg mer spesifikt. For å kunne det, må en bl.a. vite BP 1 eller 2, hvordan er fordelingen av episoder opp eller ned, hvor alvorlig har episodene vært, hvor lenge er det siden siste episode, hvor lenge varte den, hvor gammel er du osv

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Jeg er skeptisk til "ved behov"-behandling ved BP generelt. Ikke spesielt med Kvetiapin.

Jeg kan ikke svare deg mer spesifikt. For å kunne det, må en bl.a. vite BP 1 eller 2, hvordan er fordelingen av episoder opp eller ned, hvor alvorlig har episodene vært, hvor lenge er det siden siste episode, hvor lenge varte den, hvor gammel er du osv

Jeg har BP2, har mest depressive perioder, et par alvorlige episoder sist for 1 år siden som varte i 6 uker, er 38 år.

Skrevet

I følge offisielle anbefalinger er Lamictal førstevalget for deg. Så kan du bruke kvetiapin ved behov om du blir hypoman/oppstemt/søvnløs. For en del er Lamictal også gunstig for ADHD. 

AnonymBruker
Skrevet

I følge offisielle anbefalinger er Lamictal førstevalget for deg. Så kan du bruke kvetiapin ved behov om du blir hypoman/oppstemt/søvnløs. For en del er Lamictal også gunstig for ADHD. 

Takk kupton, da skal jeg prøve det.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, kupton skrev:

Lamictal er også kjent for å kunne forverre ADHD-symptomer hos pasienter med komorbid BP2 og ADHD. Det er heller ikke uvanlig at Lamictal gir brysomme kognitive problemer pasienten ikke hadde før oppstart på medisinen. 

Anonymkode: feacd...13e

Skrevet

Det finnes dessverre ingen medisin som 100% kan garantere seg fri for negative effekter hos noen. Min anbefaling om å diskutere Lamictal med behandlende lege står fast. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lamictal er også kjent for å kunne forverre ADHD-symptomer hos pasienter med komorbid BP2 og ADHD. Det er heller ikke uvanlig at Lamictal gir brysomme kognitive problemer pasienten ikke hadde før oppstart på medisinen. 

Anonymkode: feacd...13e

Er det derfor jeg ikke greier å finne ordene lenger da kanskje? Innmari kjipt å ikke finne de rette ordene når jeg skal fortelle noe. Vurderer heller å redusere Lamictal ytterligere nå som jeg vet det. Hvor har du fått opplysningene fra?

Skrevet

Det kan komme som en bivirkning ved alle antiepileptika. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan komme som en bivirkning ved alle antiepileptika. 

Det er en kjip bivirkning synes jeg, men uansett så har den god virkning så jeg får prøve og feile før jeg tar en avgjørelse. Jeg har økt den nå, men så hørte jeg at når en har redusert dosen for så å øke igjen, så er det større fare for bivirkninger. Jeg tenker da spesielt på det skumle utslettet en kan få. Er det tilfelle kupton? Ble litt redd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...