Gå til innhold

ADHD-medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det derfor jeg ikke greier å finne ordene lenger da kanskje? Innmari kjipt å ikke finne de rette ordene når jeg skal fortelle noe. Vurderer heller å redusere Lamictal ytterligere nå som jeg vet det. Hvor har du fått opplysningene fra?

Anonymkode: 57859...55d

Ordletingsvansker er en velkjent bivirkning. 

Anonymkode: feacd...13e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordletingsvansker er en velkjent bivirkning. 

Anonymkode: feacd...13e

Bør jeg la være å øke dosen? Eller rett og slett slutte?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg la være å øke dosen? Eller rett og slett slutte?

Du bør diskutere det med legen din.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, kupton skrev:

Det skal jeg gjøre så får vi se hva hn sier. Får angst av sånt.

Skrevet
11 timer siden, kupton skrev:

Det kan komme som en bivirkning ved alle antiepileptika. 

Hvorfor er denne bivirkningen kjent særlig ved antiepileptisk medisin? Med meg fikk jeg særlig dette problemet økt etter et status epilepticus-anfall i 2012, men hadde noe av det før det også. Hva som skyldes epilepsi og medisiner i mitt tilfelle er ikke godt å vite, men det får jeg trolig ikke vite heller ettersom jeg ikke har noe annet alternativ enn livslang behandling.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, kupton skrev:

Vet du om den bivirkningen går over etter at en har seponert den?

Skrevet
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hvorfor er denne bivirkningen kjent særlig ved antiepileptisk medisin?

Jeg skal prøve en forenklet forklaring: Epilepsi er en sykdom der hjerneceller "fyrer" ukontrollert og uhensiktsmessig. For å forebygge dette, virker medisinen som når en reduserer trekken i ovnen eller trykker litt mildere på gassen i bilen. Dette virker dessverre ikke kun på de cellene som trenger denne dempingen, men også på andre celler i hjernen. For noen celler som må ha et visst trykk for å huske ord, kan dempingen føre til vansker med å finne de riktige ordene.

Heldigvis er bivirkningen reversibel.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du om den bivirkningen går over etter at en har seponert den?

Ja, dette er en helt reversibel bivirkning. For mange kan det være nok å redusere dosen. Les forrige svar.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, kupton skrev:

Ja, dette er en helt reversibel bivirkning. For mange kan det være nok å redusere dosen. Les forrige svar.

Det var fint å høre og nå beroliget du meg.

Skrevet
På 18.6.2020 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Er det derfor jeg ikke greier å finne ordene lenger da kanskje? Innmari kjipt å ikke finne de rette ordene når jeg skal fortelle noe. Vurderer heller å redusere Lamictal ytterligere nå som jeg vet det. Hvor har du fått opplysningene fra?

Blander en del ganger konsonantene. Eller bruker samme konsonanter i to ord etter hverandre. Et eks jeg husker. Skulle si "bakken haller den veien". Det ble først "ballen haller". Så "bakken hakker".  Det har kommet siste året. Det er kanskje bivirkninger. Men, jeg er relativt stabil nå. Jeg får hekker snakke litt rart. Får gjort meg forstått etter litt rettelser. 

Skrevet
På 19.6.2020 den 10.16, kupton skrev:

Jeg skal prøve en forenklet forklaring: Epilepsi er en sykdom der hjerneceller "fyrer" ukontrollert og uhensiktsmessig. For å forebygge dette, virker medisinen som når en reduserer trekken i ovnen eller trykker litt mildere på gassen i bilen. Dette virker dessverre ikke kun på de cellene som trenger denne dempingen, men også på andre celler i hjernen. For noen celler som må ha et visst trykk for å huske ord, kan dempingen føre til vansker med å finne de riktige ordene.

Tusen takk for en svært god forklaring :) På meg kan man merke at jeg har glemt å ta en dose epilepsimedisiner fordi jeg da begynner å surre mer med ord, men en time etter at dosen er tatt, surrer jeg mindre med ord igjen. Er dette da et tegn på en virkning eller bivirkning av medisinen? Jeg antar virkning, men ønsker gjerne å få det bekreftet av en som kan medisinfaget. Jeg går på både Topimax og Vimpat, men har fått mindre av dette etter oppstart på Topimax, så i mitt tilfelle er det vel trolig at problemer med å finne riktig ord har med epilepsien å gjøre. Under fokale anfall kan det jo stoppe fullstendig opp med hva jeg skal si i et par minutter før jeg kommer videre - hvis jeg er heldig og ikke får blackout for temaet vi snakket om.

Jeg håper du tar deg tid til å svare på dette, for det har vært et spørsmål jeg lenge har lurt på. Det er så mye man ikke rekker å spørre en nevrolog om i løpet av en 10 minutter lang konsultasjon to ganger i året hvor tema i hovedsak blir justering av medisiner og hvordan anfallssituasjonen har vært siden sist... :) Og beklager litt off topic her...

Skrevet

Det virker som at medisinen stabiliserer dine hjerneceller - ikke bare de som gir epileptiske anfall, men også de som har med språk å gjøre.

Skrevet
På 19.6.2020 den 10.16, kupton skrev:

Synes det er vanskelig å forstå hvordan Lamictal  da forebygger depresjon mer enn mani. En teori som jeg faktisk ikke aner om jeg har lest eller tenkt,:  kan glutamat-/GABA-syklusen ved feil fungere som å kjøre med bremsene på. Hvis glutamat fyrer mye, blir da utskillelsen av GABA stimulert? Så bremser det og aktiverer glutamat igjen? Og ved mindre fyring blir det mindre brems? 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Villanda skrev:

Blander en del ganger konsonantene. Eller bruker samme konsonanter i to ord etter hverandre. Et eks jeg husker. Skulle si "bakken haller den veien". Det ble først "ballen haller". Så "bakken hakker".  Det har kommet siste året. Det er kanskje bivirkninger. Men, jeg er relativt stabil nå. Jeg får hekker snakke litt rart. Får gjort meg forstått etter litt rettelser. 

Hvor lenge har du brukt de og hvor store doser bruker du?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du brukt de og hvor store doser bruker du?

Hm.. siden 2016 tror jeg. Har trappa meget langsomt opp fordi det tok tid å få gjennom at det ikke antall mg man stapper inn som teller. Så hvilken dose er vel egentlig likegyldig. Lite overførbart. Jeg har et gen som gjør at jeg metaboliserer hurtig lamotrigin. Først i fjor sommer var jeg oppe i den dosen jeg har nå: 650 mg fordelt på tre doser og serumkonsentrasjon 18. Siste sikkert mer nyttig. 

Kan vel kanskje også være kvetiapin som er synderen, for husker ikke når disse feilstavingene var der. Kunne nok lete etter ord, men nå er det at jeg bruker konsonanten i ordet som skal komme etter, som om en del av hjernen ligger litt foran en annen. Quetiapin begynte jeg vel med i fjor høst en gang.  Kunne blitt: "i fjor gøst en gang". 

Ikke alltid dette da,  men helst når jeg er  litt ivrig eller prøver å snakke fort.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Hm.. siden 2016 tror jeg. Har trappa meget langsomt opp fordi det tok tid å få gjennom at det ikke antall mg man stapper inn som teller. Så hvilken dose er vel egentlig likegyldig. Lite overførbart. Jeg har et gen som gjør at jeg metaboliserer hurtig lamotrigin. Først i fjor sommer var jeg oppe i den dosen jeg har nå: 650 mg fordelt på tre doser og serumkonsentrasjon 18. Siste sikkert mer nyttig. 

Kan vel kanskje også være kvetiapin som er synderen, for husker ikke når disse feilstavingene var der. Kunne nok lete etter ord, men nå er det at jeg bruker konsonanten i ordet som skal komme etter, som om en del av hjernen ligger litt foran en annen. Quetiapin begynte jeg vel med i fjor høst en gang.  Kunne blitt: "i fjor gøst en gang". 

Ikke alltid dette da,  men helst når jeg er  litt ivrig eller prøver å snakke fort.

Hvordan vet du at du har et gen som gjør at du metaboliserer raskere lamotrigin? Interresant. Jeg tror ikke at kvetiapin har den type bivirkning, men alt er i di iduelt så det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet
På 21.6.2020 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at du har et gen som gjør at du metaboliserer raskere lamotrigin? Interresant. Jeg tror ikke at kvetiapin har den type bivirkning, men alt er i di iduelt så det ene utelukker ikke det andre.

Tatt blodprøve fordi serumkonsentrasjon var lav i forhold til dose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...