Gå til innhold

Hjelper 5mg zyprexa mot psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det for lite?

Anonymkode: 41b4f...3c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

5 mg er vel det minste de gir. Tror du må opp i 10 mg mot psykose, men det er bare min personlige erfaring, ikke noe faglig råd

Anonymkode: c071a...835

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

5 mg er vel det minste de gir. Tror du må opp i 10 mg mot psykose, men det er bare min personlige erfaring, ikke noe faglig råd

Er det forskjell på menn og kvinner? 5mg for en kvinne må vel nesten være det samme som 10mg for en mann?

Skrevet

Ja, det hjelper, men for mange kan det være for lav dose til å gi god nok hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2020 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på menn og kvinner? 5mg for en kvinne må vel nesten være det samme som 10mg for en mann?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, minimale forskjeller. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, kupton skrev:

Nei, minimale forskjeller. 

Har kroppsvekt mye å si for hvor store/høye doser som gi effekt? Sånn at en på 100 kg trenger høyere dose enn en på 50 kg for de samme symptomene?

Anonymkode: d43ab...44d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kroppsvekt mye å si for hvor store/høye doser som gi effekt? Sånn at en på 100 kg trenger høyere dose enn en på 50 kg for de samme symptomene?

For de fleste medisiner har jeg aldri dosert etter kroppsvekt med mindre vekten har vært ekstrem den ene eller andre veien.

Da jeg hadde ansvar for behandlingen av ekstremt undervektige anorektikere, tok jeg hensyn til vekten ved dosering.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, kupton skrev:

For de fleste medisiner har jeg aldri dosert etter kroppsvekt med mindre vekten har vært ekstrem den ene eller andre veien.

Hvorfor ikke? Har ikke vekt så mye å si hvis ikke den er ekstremt høy eller ekstremt lav? 

La oss nå si at Per og Knut har samme symptomer for en felles sykdom. Per veier 100 kg og Knut veier 70. Hvorfor skal ikke disse ha ulike doser? 

100 kg regnes vel ikke som ekstremt i våre dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja eller hva med Pernilla Kruspersille på 40kg må vel trenge lavere dose enn kroppsbyggeren herr Oregano Timian på 150kg?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja eller hva med Pernilla Kruspersille på 40kg må vel trenge lavere dose enn kroppsbyggeren herr Oregano Timian på 150kg?

Ja. Kupton sier jo at i ekstremtilfeller så må det være slik. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Har ikke vekt så mye å si hvis ikke den er ekstremt høy eller ekstremt lav? 

La oss nå si at Per og Knut har samme symptomer for en felles sykdom. Per veier 100 kg og Knut veier 70. Hvorfor skal ikke disse ha ulike doser? 

100 kg regnes vel ikke som ekstremt i våre dager. 

Fordi medisinen ikke fordeler seg likt i hele kroppsvolumet. "Dissefettet" får ikke nyte godt av medisinen på samme måte som mange andre celler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...