Gå til innhold

Noen som har fått AAP pga psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Følte dere det var vanskelig? Jeg er ung (men myndig) og bor enda hjemme, men forelderen min har dårlig råd og jeg klarer ikke å jobbe pga dårlig psykisk helse. Har nå søkt AAP etter behandleren min ba meg gjøre det, men lurer litt på hva jeg skal gjøre om jeg ikke får det. Har prøvd å lese litt rundt og det ser ut til å være ganske strengt, gjerne strengere for psykiske lidelser? Dere som har fått avslag, fikk dere noen andre tilbud? 

Anonymkode: afb42...7e2

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte dere det var vanskelig? Jeg er ung (men myndig) og bor enda hjemme, men forelderen min har dårlig råd og jeg klarer ikke å jobbe pga dårlig psykisk helse. Har nå søkt AAP etter behandleren min ba meg gjøre det, men lurer litt på hva jeg skal gjøre om jeg ikke får det. Har prøvd å lese litt rundt og det ser ut til å være ganske strengt, gjerne strengere for psykiske lidelser? Dere som har fått avslag, fikk dere noen andre tilbud? 

De kan hjelpe med dvs tiltak, det finnes en ordning på det, spes når du er såpass ung. 

Anonymkode: 1dd71...b28

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte svare på spørsmålet ditt. Ja, det er blitt strengere men det er fortsatt mulig .

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mange som har fått det.

Nå vet jeg ikke hvor vanskelig du har det, men jeg håper du får all mulig hjelp, slik at du kanskje kan ta utdanning og eller komme i arbeidslivet? Har du fullført vgs? Siden du er såpass ung, er det nok «obs obs» hvis det gjelder lettere psykiske lidelser. 

Ja jeg har AAP pga diverse psykiske lidelser som gjør at jeg har lavt funksjonsnivå. Jeg var i jobb og sykemeldt før dette. 

Slik jeg har forstått det så har de strammet inn reglene for at unge (var det under 23?) personer som ikke har vært i jobb skal få det. 

AnonymBruker
11 minutter siden, cilie skrev:

Det er nok mange som har fått det.

Nå vet jeg ikke hvor vanskelig du har det, men jeg håper du får all mulig hjelp, slik at du kanskje kan ta utdanning og eller komme i arbeidslivet? Har du fullført vgs? Siden du er såpass ung, er det nok «obs obs» hvis det gjelder lettere psykiske lidelser. 

Jeg hadde så mye fravær at jeg ikke fikk fullføre, så har vært hjemme de siste 2 årene. Skal starte på en tilrettelagt vgs til høsten, men vil ikke bli på fulltid. Tenker å ta det rolig, slik at jeg ikke faller ut igjen. Har veldig lyst til å klare å ta en høyere utdanning i fremtiden. Er "kun" diagnostisert med depresjon og alkoholisme, men sliter med traume og psykosesymptomer i tillegg. 

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, Glitter skrev:

Ja jeg har AAP pga diverse psykiske lidelser som gjør at jeg har lavt funksjonsnivå. Jeg var i jobb og sykemeldt før dette. 

Slik jeg har forstått det så har de strammet inn reglene for at unge (var det under 23?) personer som ikke har vært i jobb skal få det. 

Har prøvd tre ulike jobber, men måtte slutte i alle fordi jeg ikke klarte det. Er kun 20 år, så mulig jeg får avslag. Håper bare det finnes andre tilbud isåfall. Er utrolig kjipt å måtte være en økonomisk belastning for familien bare fordi jeg selv ikke klarer jobb.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd tre ulike jobber, men måtte slutte i alle fordi jeg ikke klarte det. Er kun 20 år, så mulig jeg får avslag. Håper bare det finnes andre tilbud isåfall. Er utrolig kjipt å måtte være en økonomisk belastning for familien bare fordi jeg selv ikke klarer jobb.

Jeg kan dessverre ikke så mye om dette, men jeg har lest om tilfeller hvor en ikke får noe særlig støtte fra Nav så lenge en bor hjemme. Slikt som økonomisk sosialhjelp. Det er feil spør du meg, men. 

Du må spørre din saksbehandler i Nav om dette. 

stjernestøv

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på sosialen da jeg var syk, det var de som sa til meg at jeg hadde rett på rehabiliteringpenger som det het da siden jeg var syk. Og det fikk jeg, og min datter fikk AAP da hun var atten år. Hun har slitt hele livet, tror så lenge du er syk har du rett til AAP. 

Gjest dolmio
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21, og fikk innvilget AAP (100%) tidligere i år mens jeg gikk deltid på VGS. Det var helt uproblematisk. 

Anonymkode: 2e734...032

Ja, det var noe med at en kunne få aap om en gikk deltid og ikke heltid.

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du tenkte at NAV skal finansiere din utdanning? Sorry altså, men det er ikke sånn det funker. Du får finne deg en deltidsjobb da, det finnes mange jobber en ikke trenge rutdannelse for å få.

Anonymkode: 3f755...b1a

AnonymBruker

Så du tenkte at NAV skal finansiere din utdanning? Sorry altså, men det er ikke sånn det funker. Du får finne deg en deltidsjobb da, det finnes mange jobber en ikke trenge rutdannelse for å få.

Hva? Jeg skal starte på vgs (som er gratis i Norge), og ettersom jeg ikke vil klare fulltid vil det ta minst 4-5 år å få fullført. Videre utdanning er ikke en diskusjon akkurat nå. Har også som sagt hatt deltidsjobb, men har ikke klart det pga psykisk lidelse.

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV sponser utdanning for mange på AAP, på både fulltid og deltid i max 3 år. Velkommen etter.

AnonymBruker

Hva? Jeg skal starte på vgs (som er gratis i Norge), og ettersom jeg ikke vil klare fulltid vil det ta minst 4-5 år å få fullført. Videre utdanning er ikke en diskusjon akkurat nå. Har også som sagt hatt deltidsjobb, men har ikke klart det pga psykisk lidelse.

Men hvordan tenkte du at du skal klare utdanning om du ikke klarer å jobbe deltid en gang?

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan tenkte du at du skal klare utdanning om du ikke klarer å jobbe deltid en gang?

Man får ikke AAP om det er null sjanse for å bli bedre. Jeg går aktivt i behandling og håper jo på å bli friskemeldt en dag, men for nå klarer jeg ikke jobb. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde så mye fravær at jeg ikke fikk fullføre, så har vært hjemme de siste 2 årene. Skal starte på en tilrettelagt vgs til høsten, men vil ikke bli på fulltid. Tenker å ta det rolig, slik at jeg ikke faller ut igjen. Har veldig lyst til å klare å ta en høyere utdanning i fremtiden. Er "kun" diagnostisert med depresjon og alkoholisme, men sliter med traume og psykosesymptomer i tillegg. 

Så flott at du skal starte opp igjen til høsten. «Bit deg fast» i støtteapparatet på skolen. Mange deler kjører halvt løp på vgs. Viktig å få en god balanse i skole, behandling og positive sysler utenom. Lykke til! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...