Gå til innhold

Psykisk syke blir tatt mindre alvorlig ved somatisk lidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøkte lege for somatisk lidelse.. Tilfeldig oppdaget jeg at legen mente det sannsynligvis skyldes min psykiske lidelse. Selv om jeg vet at det psykiske og somatiske påvirker hverrandre, så  vet jeg at dette ikke skyldes min psykiske sykdom. Nå har jeg ikke tillit til legen.. 

Anonymkode: 6f4fd...c47

Videoannonse
Annonse
Worrisome Plenty
Skrevet

Det er ikke min erfaring. Kanskje du burde bytte fastlege? Føler mine somatiske problemer blir tatt alvorlig selv om jeg har en tung psyk. diagnose.

Skrevet

Det er heller ikke min erfaring.  Mine somatiske problemer blir godt ivaretatt av fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke min erfaring. Fastlegen min tar meg på alvor og jeg får hjelp når jeg trenger det. Om du ikke har tillit til fastlegen ville jeg byttet eller tatt det opp med han.

Anonymkode: 23757...079

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det kommer litt ann på hvilket psykisk diagnose det er snakk om. 

Min erfaring er at de med angst, helseangst eller spiseforstyrrelser blir ikke tatt på alvor på lik linje som andre. 

Når jeg har dratt til legen for et fysisk problem, så konkluderer de med at det skyldes matinntak mitt uten å ha undersøkt meg engang. Vil tro det går begge veier her, men jeg kjenner til den problematikken som du opplever. 

Anonymkode: 7be15...0dc

Skrevet (endret)

Jeg har nylig vært innlagt på sykehus pga. magesmerter og vekttap hvor de undersøkte om det kunne foreligge fysisk årsak til vanskene mine med å innta mat, selv om jeg har hele veien ment at dette er psykisk. Ikke overraskende fant de noe hverken på gastroskopi, ultralyd eller røntgen. Jeg opplevde hele veien å bli tatt alvorlig og bli behandlet og ivaretatt godt. Her var vel situasjonen den at jeg som pasient var påståelig om at det var psykisk mens de forsøkte å finne fysisk årsak, men det var for å kunne utelukke endel tilstander forsto jeg. Jeg er likevel takknemlig for at de ønsket å utrede at det ikke var noen fysisk årsak til plagene mine - så vet vi nå med sikkerhet at det er psykisk. Det var jeg også tydelig med å si til både leger og sykepleiere under sykehusoppholdet.

Jeg har tidligere her på DOL sagt at jeg har også opplevd å bli godt behandlet av nevrolog. Det har jo vært mistanke om PNES siden jeg har dissosiativ lidelse i forbindelse med min epilepsi og medisinutprøving av denne, men PNES-mistanken ser nå ut til å være trukket noe tilbake ettersom siste nye medisiner virker så bra og psykologen min ikke har sett noe tegn på PNES på meg i den tiden han har hatt meg.

Tror mye også kommer an på hvordan man fremstår og fremstiller seg selv og sin egen situasjon. Klarer man å gjøre det på en nøytral og saklig måte uten masse følelser, kan det nok være større sjanse for å bli tatt mer på alvor. Kanskje? Det er i hvert fall min erfaring fra de siste gangers innleggelser på sykehus de siste årene.

Endret av Eva Sofie
Skrevet

Jeg føler absolutt jeg blir tatt på alvor. :)

Skrevet (endret)

De fleste med psykiske lidelser har ett eller flere symptomer som skyldes overaktivering av det autonome nervesystem. Typisk er jo spenninger og smertetilstander, kvalme, hetetokter, hjertebank, diare eller irritabel tarm, svetting, skjelving, svimmelhet eller hodepine. 

Jeg er enig i at ved sånne tilstander bør jo sammenhengen mellom kropp og psyke minnes om. Men ved andre fysiske plager bør man behandles som alle andre. 

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2020 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det kommer litt ann på hvilket psykisk diagnose det er snakk om. 

Min erfaring er at de med angst, helseangst eller spiseforstyrrelser blir ikke tatt på alvor på lik linje som andre. 

Når jeg har dratt til legen for et fysisk problem, så konkluderer de med at det skyldes matinntak mitt uten å ha undersøkt meg engang. Vil tro det går begge veier her, men jeg kjenner til den problematikken som du opplever. 

Anonymkode: 7be15...0dc

Jeg går på medisiner for tilbakevendende depresjon.ser ikke at det skulle ha sammenheng med hoste og surkling i brystet som jeg har hatt i et halvt år. 

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2020 den 16.57, ISW skrev:

De fleste med psykiske lidelser har ett eller flere symptomer som skyldes overaktivering av det autonome nervesystem. Typisk er jo spenninger og smertetilstander, kvalme, hetetokter, hjertebank, diare eller irritabel tarm, svetting, skjelving, svimmelhet eller hodepine. 

Jeg er enig i at ved sånne tilstander bør jo sammenhengen mellom kropp og psyke minnes om. Men ved andre fysiske plager bør man behandles som alle andre. 

Jeg har problem med å se sammenhengen med behandlet depresjon og ønske om å få utelukke årsak til hoste som jeg har hatt i et halvt år. 

Skrevet

Kan ikke si jeg føler jeg ikke har blitt tatt på alvor, men nå har jeg bare vært hos legen for ganske standard ting som er urelatert  til psykisk sykdom. 

Skrevet

Det er akkurat min erfaring også. Det ER sånn det er! Alltid! 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på medisiner for tilbakevendende depresjon.ser ikke at det skulle ha sammenheng med hoste og surkling i brystet som jeg har hatt i et halvt år. 

Jeg hadde byttet fastlege, men du kan og gi ganske så tydelig beskjed til din nåværende fastlege at du krever at det blir utredet. Jeg har astma og psykisk lidelse og har aldri vært snakk om noen sammenheng. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...