Gå til innhold

Kan dissosiativ lidelse smitte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen har mer enn en personlighet, kan personlighetene som ikke er våkne hoppe over på andre mennesker i nærheten? 

Anonymkode: 75c28...154

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen har mer enn en personlighet, kan personlighetene som ikke er våkne hoppe over på andre mennesker i nærheten? 

Nei, heldigvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har mer enn en personlighet. Det å ha flere er en sykdom. Sykdommen foregår i hjernen til den som tror den har flere personligheter. Det er ikke noe overnaturlig ala en sjel, som kan fly dit det vil. 

Anonymkode: a49ad...b36

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ihvertfall min erfaring.

Anonymkode: 6c00c...2fa

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ihvertfall min erfaring.

Anonymkode: 6c00c...2fa

Kan du fortelle litt om den erfaringen? Hva skjedde, og hvordan skjedde det?

Anonymkode: f4246...756

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg aldri opplevd. Har selv denne lidelsen og har aldri sett tegn til noe slikt på de som er i nærheten av meg - heldigvis - hverken venner eller familie. Engang ikke samboeren min jeg var sammen med i 12 år ble smittet i noen grad og har heller ikke sett tegn til smitte på nåværende samboer. Om det var tilfelle, hadde jeg nok foretatt isolasjonstiltak på meg selv. Ut ifra egen erfaring går dissosiativ lidelse (DID/DDNOS) mest utover livet og livskvaliteten til den som selv er rammet og i alvorlige tilfeller også dens nærmeste familie, men det gjelder jo all psykisk sykdom og er ikke spesifikt for dissosiative lidelser.

Dette fenomenet du beskriver var jo noe man trodde for lenge siden og fortsatt tror på i enkelte religiøse miljøer i USA. Det overføres like lite som bipolar lidelse, depresjon eller ADHD for den saks skyld.

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...