AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 Skrevet 22. juni 2020 Kom over en artikkel der de me mnte det var d samme, og ble litt overrasket. Jeg K hat kptsd, men kjenner meg ikke helt igjen i bpf. Anonymkode: 12b15...6c8 0 Siter
RamonaK Skrevet 22. juni 2020 Skrevet 22. juni 2020 Tror det er høy sjanse for komorbiditet med de to diagnosene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 Skrevet 22. juni 2020 Tror det er ganske mye de samme symptomene, men at årsaken er forskjellig. Ved borderline ligger det i personligheten og er som oftest medfødt (?), mens kptsd er ervervet gjennom gjentatte overgrep og traumer (?) Noen borderlinepasienter har også opplevd gjentatte traumer og overgrep, men det er ikke et kriterium for å få diagnosen. Altså man kan fint ha borderlinediagnose uten å ha opplevd gjentatte traumer og overgrep. @XbellaX kan en del om dette, og kan sikkert forklare bedre. Anonymkode: a1f95...9a7 0 Siter
Gjest dolmio Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 Her kan du lese litt om dette: https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse Brewin og medarbeidere (2017) argumenterer for at kompleks PTSD er distinkt forskjellig fra BPD, blant annet fordi BPD karakteriseres av en ustabil selvfølelse som skifter mellom positive og negative selv-evalueringer og emosjonelt intense og ustabile forhold. Kompleks PTSD er på den andre siden definert ved et stabilt kronisk negativt selvbilde (Brewin et al., 2017). 0 Siter
Glitter Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 3 timer siden, dolmio skrev: Her kan du lese litt om dette: https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse Brewin og medarbeidere (2017) argumenterer for at kompleks PTSD er distinkt forskjellig fra BPD, blant annet fordi BPD karakteriseres av en ustabil selvfølelse som skifter mellom positive og negative selv-evalueringer og emosjonelt intense og ustabile forhold. Kompleks PTSD er på den andre siden definert ved et stabilt kronisk negativt selvbilde (Brewin et al., 2017). Slikt som dette forvirrer meg. Jeg har borderline, men mitt selvbilde er stabilt negativt. En behandler i rusbehandling mente jeg hadde KPTSD og ikke borderline. Mens en annen for noen år siden mente bipolar 2. Men det er nå borderline-diagnose jeg har. Behandleren min sier at disse diagnpsene har mange like symptomer og at det i noen tilfeller kan være nærmest tilfeldig hvilken av de en behandler gir pasienten. Det har jeg jo selv fått oppleve med 3 forskjellige meninger om hva som feiler meg. Jeg har symptomer på borderline, men det er mange symptomer fra diagnosen jeg ikke har også. Og slik er det med alle de tre diagnpsene. Jeg passer inn i alle tre, men ikke hundre%. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er ganske mye de samme symptomene, men at årsaken er forskjellig. Ved borderline ligger det i personligheten og er som oftest medfødt (?), mens kptsd er ervervet gjennom gjentatte overgrep og traumer (?) Noen borderlinepasienter har også opplevd gjentatte traumer og overgrep, men det er ikke et kriterium for å få diagnosen. Altså man kan fint ha borderlinediagnose uten å ha opplevd gjentatte traumer og overgrep. @XbellaX kan en del om dette, og kan sikkert forklare bedre. Anonymkode: a1f95...9a7 Jeg er ikke født slik. Det har skjedd mye i livet mitt som har svekket min evne til å regulere følelser, gitt meg svært lav selvtillit, er redd for å bli forlatt osv. Det er en skjevutvikling på grunn av ting som ikke har vært bra. 0 Siter
XbellaX Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 Anbefaler denne: https://rop.no/roptv/ptsd-kompleks-ptsd-og-borderline-personlighetsforstyrrelse/ 0 Siter
Glitter Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, XbellaX skrev: Anbefaler denne: https://rop.no/roptv/ptsd-kompleks-ptsd-og-borderline-personlighetsforstyrrelse/ Interessant. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er ganske mye de samme symptomene, men at årsaken er forskjellig. Ved borderline ligger det i personligheten og er som oftest medfødt (?), mens kptsd er ervervet gjennom gjentatte overgrep og traumer (?) Noen borderlinepasienter har også opplevd gjentatte traumer og overgrep, men det er ikke et kriterium for å få diagnosen. Altså man kan fint ha borderlinediagnose uten å ha opplevd gjentatte traumer og overgrep. @XbellaX kan en del om dette, og kan sikkert forklare bedre. Anonymkode: a1f95...9a7 Borderline er ikke medfødt. Dessuten vokser de fleste av seg borderlinesymptomene når de blir eldre. Anonymkode: 586d0...e53 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.