Gå til innhold

Er kompleks Ptsd og borderline pf det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller? 

Anonymkode: 12b15...6c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom over en artikkel der de me mnte det var d samme, og ble litt overrasket. Jeg K hat kptsd, men kjenner meg ikke helt igjen i bpf. 

Anonymkode: 12b15...6c8

Skrevet

Tror det er høy sjanse for komorbiditet med de to diagnosene. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske mye de samme symptomene, men at årsaken er forskjellig. Ved borderline ligger det i personligheten og er som oftest medfødt (?), mens kptsd er ervervet gjennom gjentatte overgrep og traumer (?) Noen borderlinepasienter har også opplevd gjentatte traumer og overgrep, men det er ikke et kriterium for å få diagnosen. Altså man kan fint ha borderlinediagnose uten å ha opplevd gjentatte traumer og overgrep. 

@XbellaX kan en del om dette, og kan sikkert forklare bedre. 

Anonymkode: a1f95...9a7

Gjest dolmio
Skrevet

Her kan du lese litt om dette: 

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse

Brewin og medarbeidere (2017) argumenterer for at kompleks PTSD er distinkt forskjellig fra BPD, blant annet fordi BPD karakteriseres av en ustabil selvfølelse som skifter mellom positive og negative selv-evalueringer og emosjonelt intense og ustabile forhold. Kompleks PTSD er på den andre siden definert ved et stabilt kronisk negativt selvbilde (Brewin et al., 2017). 

Skrevet
3 timer siden, dolmio skrev:

Her kan du lese litt om dette: 

https://psykologtidsskriftet.no/vitenskapelig-artikkel/2019/06/kompleks-post-traumatisk-stresslidelse

Brewin og medarbeidere (2017) argumenterer for at kompleks PTSD er distinkt forskjellig fra BPD, blant annet fordi BPD karakteriseres av en ustabil selvfølelse som skifter mellom positive og negative selv-evalueringer og emosjonelt intense og ustabile forhold. Kompleks PTSD er på den andre siden definert ved et stabilt kronisk negativt selvbilde (Brewin et al., 2017). 

Slikt som dette forvirrer meg. Jeg har borderline, men mitt selvbilde er stabilt negativt. En behandler i rusbehandling mente jeg hadde KPTSD og ikke borderline. Mens en annen for noen år siden mente bipolar 2. Men det er nå borderline-diagnose jeg har. 

Behandleren min sier at disse diagnpsene har mange like symptomer og at det i noen tilfeller kan være nærmest tilfeldig hvilken av de en behandler gir pasienten. Det har jeg jo selv fått oppleve med 3 forskjellige meninger om hva som feiler meg. Jeg har symptomer på borderline, men det er mange symptomer fra diagnosen jeg ikke har også. Og slik er det med alle de tre diagnpsene. Jeg passer inn i alle tre, men ikke hundre%. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er ganske mye de samme symptomene, men at årsaken er forskjellig. Ved borderline ligger det i personligheten og er som oftest medfødt (?), mens kptsd er ervervet gjennom gjentatte overgrep og traumer (?) Noen borderlinepasienter har også opplevd gjentatte traumer og overgrep, men det er ikke et kriterium for å få diagnosen. Altså man kan fint ha borderlinediagnose uten å ha opplevd gjentatte traumer og overgrep. 

Jeg er ikke født slik. Det har skjedd mye i livet mitt som har svekket min evne til å regulere følelser, gitt meg svært lav selvtillit, er redd for å bli forlatt osv. Det er en skjevutvikling på grunn av ting som ikke har vært bra.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Borderline er ikke medfødt. Dessuten vokser de fleste av seg borderlinesymptomene når de blir eldre.

Anonymkode: 586d0...e53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...