Gå til innhold

ADHD og ADD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har diagnosen ADHD, men jeg lurer på om jeg kanskje har ADD? Jeg er usikker på forskjellen, men jeg er ikke veldig hyperaktiv. Jeg har en sterk indre uro, noe som gjør at jeg må bytte aktivitet veldig ofte, men det trenger ikke å være fysisk aktivitet. Holder jeg på med samme ting for lenge føles det ut som om jeg skal eksplodere. Må fikle med ting, bytter sittestilling veldig ofte etc, men jeg er ikke hyper og løper rundt hele tiden. Har ikke en trang til å bevege meg hele tiden etc. Kan man ha ADHD uten den typiske hyperaktiviteten?

Anonymkode: 0187e...124

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455522-adhd-og-add/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen ADHD, men jeg lurer på om jeg kanskje har ADD? Jeg er usikker på forskjellen, men jeg er ikke veldig hyperaktiv. Jeg har en sterk indre uro, noe som gjør at jeg må bytte aktivitet veldig ofte, men det trenger ikke å være fysisk aktivitet. Holder jeg på med samme ting for lenge føles det ut som om jeg skal eksplodere. Må fikle med ting, bytter sittestilling veldig ofte etc, men jeg er ikke hyper og løper rundt hele tiden. Har ikke en trang til å bevege meg hele tiden etc. Kan man ha ADHD uten den typiske hyperaktiviteten?

Anonymkode: 0187e...124

Det eksisterer ingen diagnose som heter ADD hverken i ICD eller DSM. ADD er det gamle navnet på ADHD fra DSM-3, og dermed en diagnose det ikke lenger er mulig å få. Fagfolk som fortsatt bruker ADD-betegnelsen skaper helt unødvendig forvirring rundt ADHD. 

ADHD uten hyperaktivitet kalles enn så lenge ADHD Uoppmerksom subtype/type. Mange tunge forskere vil imidlertid skrote hele subtypetenkningen rundt ADHD, noe jeg støtter helhjertet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/455522-adhd-og-add/#findComment-3982939
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...