Gå til innhold

Rybak om pillemisbruken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lest artikkelen på dagbladet (er selvsagt bak pluss abonnement): https://www.dagbladet.no/magasinet/etter-ti-ars-avhengighet-var-det-nok-for-alexander-rybak/72582955 

Utifra artikkelen gikk han på sovepiller, noe jeg antar er Imovane etc. samt Valium.
Jeg reagerte veldig på at han blir sitert på "Valium droppet jeg tvert på nyttårsaften". Hvis langtidsbrukere av benzodiazepiner slutter brått utsetter de seg for en voldsom risiko. Detter er ting som må trappes ned, i verste fall kan dette få dødelige utfall, så råder ingen her inne til å følge Rybak sin "oppskrift". 

Er dette litt uansvarlig av Dagbladet å skrive?.

Anonymkode: 479a3...858

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lest artikkelen på dagbladet (er selvsagt bak pluss abonnement): https://www.dagbladet.no/magasinet/etter-ti-ars-avhengighet-var-det-nok-for-alexander-rybak/72582955 

Utifra artikkelen gikk han på sovepiller, noe jeg antar er Imovane etc. samt Valium.
Jeg reagerte veldig på at han blir sitert på "Valium droppet jeg tvert på nyttårsaften". Hvis langtidsbrukere av benzodiazepiner slutter brått utsetter de seg for en voldsom risiko. Detter er ting som må trappes ned, i verste fall kan dette få dødelige utfall, så råder ingen her inne til å følge Rybak sin "oppskrift". 

Nei..

Anonymkode: c5880...8de

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være ganske «på kjøret» hvis det skal være farlig (altså gi kramper/epilepsi) å slutte brått på benzo. I vanlige doser brukt i psykiatrien vil det jo ikke skje. Det er ved epilepsidoser eller alvorlig misbruk.

Det er forskjell på dette og «psykiske abstinenser» altså mer angst og uro. Det er ikke farlig.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, ISW skrev:

Du skal være ganske «på kjøret» hvis det skal være farlig (altså gi kramper/epilepsi) å slutte brått på benzo. I vanlige doser brukt i psykiatrien vil det jo ikke skje. Det er ved epilepsidoser eller alvorlig misbruk.

Det er forskjell på dette og «psykiske abstinenser» altså mer angst og uro. Det er ikke farlig.

Uansett, så er det ganske risikabelt å slutte brått selv om du ikke skulle dø. Leste om Rolf Torodd Olafsen som Rybak fikk råd fra og han brukte jo 4 år på å slutte. 
En grunn til at mange sliter med å kutte ut benzo er jo akkurat fordi nedtrapping skjer for brått og de blir syke og ender opp med å ta de igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere kuttet Rivotril tvert, da det ble ulovlig å kjøre med de. Gikk fint det. Kommer an på hvor mye man tar. Tar man kjempedoser så er det en annen sak. Valium er en ganske svak benzo. De som virkelig misbruker benzo tar enorme doser.

Anonymkode: b86f0...7eb

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere kuttet Rivotril tvert, da det ble ulovlig å kjøre med de. Gikk fint det. Kommer an på hvor mye man tar. Tar man kjempedoser så er det en annen sak. Valium er en ganske svak benzo. De som virkelig misbruker benzo tar enorme doser.

Hvilken dose gikk du på?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dose gikk du på?

0,75mg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på 2 mg x 2 og kuttet tvert etter å ha gått på den i 9 år (tok medisinen mot epilepsi). Ingen ubehag ved det. Men jeg vet det er mange som strever veldig med å trappe ned på Rivotril og må ta det svært sakte, så ingen medisin man skal ta lett på og det er nok ikke anbefalt å kutte tvert. Men jeg tror også at hvis man føler at medisinen hjelper en godt gjennom hverdagen ved å gi en beroligende effekt, blir det også verre å slutte på den. Selv opplevde jeg ingen merkbar beroligende effekt og hadde heller ikke behov for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...