Gå til innhold

Når bør jeg kontakte legen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spist på 2 uker og ikke drukket de siste 2 dagene. Tok kontakt med legen, men fikk beskjed om at det er uaktuelt å legge meg inn med mindre situasjonen blir mere alvorlig. Jeg vet ikke hvor alvorlig det må være før jeg kan ta kontakt. Sliter med depresjon og alt jeg har prøvd å få ned har jeg spydd opp igjen. Kroppen blir uvel av både mat og drikke. Hva burde jeg gjøre? Skal jeg vente 2 uker til?   

Anonymkode: 7b473...322

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger hjelp med å få væske og føde i kroppen, men nå føler jeg at det ikke er viktig siden jeg ble avvist. 

Forstår at de ikke orker å hjelpe et deprimert og mislykket menneske som meg. 😞 

Føler meg bare til bry for helsevesenet. Kanskje jeg bare skal holde kjeft og ikke gjøre noe. Vanskelig å kjempe for min egen sak kjenner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke spist på 2 uker og ikke drukket de siste 2 dagene. Tok kontakt med legen, men fikk beskjed om at det er uaktuelt å legge meg inn med mindre situasjonen blir mere alvorlig. Jeg vet ikke hvor alvorlig det må være før jeg kan ta kontakt. Sliter med depresjon og alt jeg har prøvd å få ned har jeg spydd opp igjen. Kroppen blir uvel av både mat og drikke. Hva burde jeg gjøre? Skal jeg vente 2 uker til?   

Er dette fysisk eller psykisk? 

Anonymkode: 50a58...b07

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette fysisk eller psykisk? 

Anonymkode: 50a58...b07

Sleit med å få i meg mat på grunn av psykiske årsaker, men når jeg prøvde å spise og drikke igjen så ble jeg dårlig. Nå er det mest på grunn av det fysiske selv om det psykiske også påvirker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen reagerer med oppkast når jeg prøver å spise eller drikke. Det er noe som er ut av min kontroll. 

Gjest Naana47
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger hjelp med å få væske og føde i kroppen, men nå føler jeg at det ikke er viktig siden jeg ble avvist. 

Føler meg bare til bry for helsevesenet. Kanskje jeg bare skal holde kjeft og ikke gjøre noe. Vanskelig å kjempe for min egen sak kjenner jeg. 

Selvfølgelig er du ikke et mislykket menneske, og det er heller ikke slike kriterier helsevesenet legger til grunn for å hjelp mennesker i nød. Grunnen til at du ble "avvist" var, som de sa selv,  at de ikke anså situasjonen din som veldig alvorlig akkurat da. 

Likevel er det er soleklart at du må få nødhjelp når du ikke greier å få i deg nok væske og ikke får til å holde på den, snart på dag 3! Kroppen greier seg ikke like lenge uten væske som den gjør uten fast føde. Har du ikke fått drukket noe i løpet av natta nå, så synes jeg at du bør kontakte helsevesenet på nytt. Ringe fastlegen i morgen tidlig når de åpner, og be om en akuttime. God bedring! Håper alt ordner seg til det beste for deg! 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du her må skille mellom to ting. Det du føler om å være til bry for helsevesenet, er det depresjonen din som sier. Selvsagt er du like lite til bry som en som kommer til legen med andre plager hva det nå enn måtte være. Du har like mye krav på hjelp som en annen som strever selv om du er deprimert. Klarer du å få i deg noe sukkerholdig drikke, f.eks. Cola med sukker eller annen brus med sukker eller f.eks. juice? Det gir litt energi i hvert fall. Hvis ingen væske går ned i det hele tatt, må du kontakte legen og be om akuttime i dag, for væske er vi avhengig av. Jeg sluttet å drikke under en innleggelse for en del år tilbake og ble da truet med intravenøs væskebehandling. Kroppen er avhengig av et minimum væske, hvis ikke klarer ikke nyrene å skille ut avfallsstoffer og blodet ditt vil på sikt bli "surt". Det var hva legen forklarte meg.

Selv fikk jeg intravenøs behandling ett døgn på sykehus da jeg kun drakk vann og ingen næring på to uker. Jeg fikk 3 l. med glukose, tilførsel med kalium og salter. Jeg hadde ketoner i urinen. De tok gjentatte blodprøver fra pulsåren i håndleddet for å få raskt blodprøvesvar - det er ikke behagelig. Jeg fikk som sagt dra hjem igjen etter et døgn når helsen min ikke lenger var i fare. Jeg hadde en litt annen problemstilling enn deg, men fikk ikke i meg mat. Det gikk enda to uker før jeg klarte å spise igjen, men slapp en runde til på sykehus.

Men igjen, vær så snill å legge fra deg tanken om at du ikke er verdt å hjelpe. Du er like mye verdt å hjelpe som alle andre. Om du ikke orker å ta kampen opp selv. Har du noen andre som kan bistå deg og snakke din sak? Det er i blant tungt å skulle kjempe for seg selv og sin egen situasjon når man er langt nede og har lite energi.

Skrevet (endret)

Hvis du ikke har fått i deg væske eller mat som inneholder en del væske så vil kroppen din slutte å fungere. Man klarer seg bare noen få dager uten væskeinntak, så det beste er at du kommer deg til lege.

Endret av Fionys
Skrevet (endret)

Dette med å føle at en ikke fortjener hjelp fra helsevesenet er nok noe mange av oss til tider føler, og da er det greit å få høre at det vi føler og tenker rundt det ikke stemmer. For det gjør jo ikke det. Du fortjener hjelp du også som alle andre. 

Skjønner det er vanskelig når du følte du ble avvist av legen, men du må prøve å legge det fra deg og kontakte legen på nytt. Du må jo ha mat og spesielt begynner det jo å bli kritisk angående væskeinntak. Har du kanskje noen som kan hjelpe deg å ringe hvis det blir vanskelig å gjøre selv?

Endret av Glitter
Skrevet

Håper det ordner seg for deg. Ikke gi deg, bestill time hos legen :)

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hva BMIen din er. 2 uker uten mat for en som allerede er undervektig er mye farligere enn en som er på grensen til overvektig.

Anonymkode: 1f6a5...6ed

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...