Gå til innhold

Verge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde trengt en verge til å passe på at regninger blir betalt. Fått mange purringer og noen inkassovarsel. Hva skjer om det går til inkasso? Jeg har nok penger, men får ikke med meg at jeg har fått regninger, eller så glemmer jeg det med det samme. Skulle ønske alle kunne tilby avtalegiro. 

Anonymkode: 02e9c...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde trengt en verge til å passe på at regninger blir betalt. Fått mange purringer og noen inkassovarsel. Hva skjer om det går til inkasso? Jeg har nok penger, men får ikke med meg at jeg har fått regninger, eller så glemmer jeg det med det samme. Skulle ønske alle kunne tilby avtalegiro. 

Du tar frem din voksne side, finner frem alle ubetale regninger og betaler dem NÅ! Så enkelt var det.

Anonymkode: bfff8...ebf

Skrevet

Be om e-giro. Da lugger de i nettbanken din. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar frem din voksne side, finner frem alle ubetale regninger og betaler dem NÅ! Så enkelt var det.

Anonymkode: 

Finne fram..,  mye å lete gjenmom.. Mail, digipost, VIPPS..

Kanskje papirregninger er bedre når det gjelder dem som ikke tilbyr avtalegiro.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, kupton skrev:

Be om e-giro. Da ligger de i nettbanken din. 

Ja, så må man inn og legge dem til godkjenning. Det glipper. Kanskje bedre å gå og sjekke regninger til godkjenning med jevne mellomrom enn å vente på mail/digipost eller melding på VIPPS.

Fungerer fint ellers. Merkelig at dette skal være vanskelig. Tall, økonomi.. Jeg vet ikke hva jeg har i års-  eller timelønn. Jeg vet ikke hvor stort lån jeg har, værken bolig- eller i Lånekassen.

FjellOgDalar
Skrevet

Forsøk å lage gode rutiner på hvordan du får regninger unna. Ha f.eks. et fast sted der du legger innkomne regninger - gjerne i nærheten av pcen.  Sett av en fast tid for når du betaler, en bestemt dag i uka f.eks. Merk fakturaer som er betalt, slik at det blir mer oversiktlig.  Å utsette slikt lager bare kaos. Går ting til inkasso, blir det for det første veldig dyrt. For det andre vil det svekke kredittverdigheten. 
https://www.kredinor.no/har-du-mottatt-et-krav/hvordan-kan-vi-hjelpe-deg/inkassoprosessen/

Verge er et drastisk tiltak som ikke iverksettes uten videre. Her er det best å se etter grep en kan ta selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk om det https://www.vergemal.no/hvem-kan-faa-verge.447484.no.html

Anonymkode: f3916...911

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Forsøk å lage gode rutiner på hvordan du får regninger unna. Ha f.eks. et fast sted der du legger innkomne regninger - gjerne i nærheten av pcen.  Sett av en fast tid for når du betaler, en bestemt dag i uka f.eks. Merk fakturaer som er betalt, slik at det blir mer oversiktlig.  Å utsette slikt lager bare kaos. Går ting til inkasso, blir det for det første veldig dyrt. For det andre vil det svekke kredittverdigheten. 
https://www.kredinor.no/har-du-mottatt-et-krav/hvordan-kan-vi-hjelpe-deg/inkassoprosessen/

Verge er et drastisk tiltak som ikke iverksettes uten videre. Her er det best å se etter grep en kan ta selv :) 

Regningene kommer jo I PC eller telefon. Ikke alltid jeg kan betale der og da, hvis ikke det går kjapt, hvis må inn med KID og alt det der.

FjellOgDalar
Skrevet

For meg funker det å ha et fast tidspunkt framfor å betale etter hvert som de kommer. Jeg har satt av en gitt ukedag, på et tidspunkt jeg så godt som alltid er hjemme.  Da er jeg stort sett a jour. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regningene kommer jo I PC eller telefon. Ikke alltid jeg kan betale der og da, hvis ikke det går kjapt, hvis må inn med KID og alt det der.

Troller du nå?

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg gjorde for å få bedre eller enklere kontroll på regninger var at jeg kontaktet de jeg fikk regninger fra og ba om å få forfall på en gitt dato og det har ikke vært noe problem. Og jeg har det meste på avtalegiro. Lån, fellesutgifter, strøm, mobil, forsikring og noen småregninger jeg får bare av og til. Har du nettbank kan du lage avtalegiro selv hos de fleste og vet du ikke hvordan det gjøres får du nok hjelp av banken. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid jeg kan betale der og da, hvis ikke det går kjapt, hvis må inn med KID og alt det der.

Du slipper "KID og alt det der" hvis du velger e-faktura. Det er ikke alle som tilbyr det, men mange. Jeg foretrekker det framfor avtalegiro, fordi jeg liker å ha mesteparten av kontrollen selv, men likevel forenkle selve betalingen. 

Ellers er det et godt tips å be om forfall like etter den datoen du får penger utbetalt, for de du kan velge forfallsdato på. Da kommer de fleste regningene i løpet av et par dager, og så er "jobben" gjort. Vi får mange regninger like etter lønningsdag og noen like før månedsskiftet, og det er ikke så vanskelig å følge opp.  

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som roter med økonomien og regninger ol. Feks har min mann en skiftlig avtale med vår voksne sønn som har ADHD når det gjelder økonomi . Min mann følger med pengebruk og regninger. Jeg har selv litt problemer med det samme når jeg er i psykisk dårlige faser. Egentlig tror jeg at det er en dårlig vane dette å utsette eller rote bort regninger. Med litt anstrengelse kan man innarbeide seg gode vaner eller finne løsninger som gjør det lettere å huske. Om man får en inkassovarsel er det greit å ordne det så raskt som mulig men jeg tror ikke man får noe anmerkning ved første eller andre varsel. Bare mer å betale. Er man usikker går det fint an å snakke med inkassobyrået. 

Anonymkode: 6c306...79a

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er jeg også, og ikke bare med regninger. Jeg har en ukesplanlegger på veggen, og der står absolutt alt jeg skal gjøre de forskjellige dagene. Regninger f eks betaler jeg en bestemt dag i måneden og det har jeg fylt ut ut året i kalenderen. Når jeg får regninger legger de på en bestemt hylle i et skap hver måned tar jeg de ut betaler, og skriver betalt på de og legger de tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjelpeverge for min far. Og jeg får alle regningene hans på autogiro og e-faktura. Det er da  vel seriøst ikke noen som ikke tilbyr det nå i 2020?

Har du ringt å spurt?

Anonymkode: d0457...fe5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjelpeverge for min far. Og jeg får alle regningene hans på autogiro og e-faktura. Det er da  vel seriøst ikke noen som ikke tilbyr det nå i 2020?

Har du ringt å spurt?

Jo alle tilbyr sikkert e-faktura, men vet ikke om alle tilbyr avtalegiro

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Troller du nå?

Nei. Jeg troller faktisk aldri!

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg troller faktisk aldri!

Nåja...

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo alle tilbyr sikkert e-faktura, men vet ikke om alle tilbyr avtalegiro

Det gjør de.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de.

Tilbyr alle avtalegiro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...