Gå til innhold

Er det vanlig at det tar litt lengre tid å få time i psykiatrien første gang. Før man har fått en diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legen var enig om at jeg trengte raskt time på DPSen. Jeg ventet i i to mnd og legen sa at det var normalt å vente så lenge. Jeg ventet i to mnd til. Da det var gått fire mnd spurte jeg legen om han kunne purre på svar. Jeg var da vesentlig mye dårligere både psykisk og fysisk. Da oppdaget legen at han hadde glemt å sende henvisningene. Han lo bare litt nervøst og spøkte det hele bort. Sa at det hadde jo ikke gått såå lang tid. Så tok det tre mnd før jeg fikk time på DPSen. Tidlig i juli var min første time, så gikk psykologen på ferie. Jeg vet at mennesker kan gjøre feil men jeg brukte år på å bli bedre. Det føltes som å ha vært alene i avgrunnen i  8 mnd der jeg bare ble verre og verre. Og fordi jeg aldri hadde vært i psykiatrien før visste jeg ikke annet enn å vente og stole på legen. Er det vanlig at det tar litt lenger tid første gang man blir henvist til psykiatrien og enda ikke har gått igjennom diagnostisering ? 

Anonymkode: 9e1c1...b43

Fortsetter under...

Det kommer an på alvorlighetsgrad av det du sliter med. Og også om det er plass i byen du bor. Det er vanlig med litt ventetid men ikke så lenge som du måtte. Synes det var dårlig av legen din. Broren min ventet to måneder pga angst, jeg ventet ca to uker pga bipolar feks. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen var enig om at jeg trengte raskt time på DPSen. Jeg ventet i i to mnd og legen sa at det var normalt å vente så lenge. Jeg ventet i to mnd til. Da det var gått fire mnd spurte jeg legen om han kunne purre på svar. Jeg var da vesentlig mye dårligere både psykisk og fysisk. Da oppdaget legen at han hadde glemt å sende henvisningene. Han lo bare litt nervøst og spøkte det hele bort. Sa at det hadde jo ikke gått såå lang tid. Så tok det tre mnd før jeg fikk time på DPSen. Tidlig i juli var min første time, så gikk psykologen på ferie. Jeg vet at mennesker kan gjøre feil men jeg brukte år på å bli bedre. Det føltes som å ha vært alene i avgrunnen i  8 mnd der jeg bare ble verre og verre. Og fordi jeg aldri hadde vært i psykiatrien før visste jeg ikke annet enn å vente og stole på legen. Er det vanlig at det tar litt lenger tid første gang man blir henvist til psykiatrien og enda ikke har gått igjennom diagnostisering ? 

Anonymkode: 9e1c1...b43

Trur nok det pleier være litt ventetid, men at en pleier få svar, om en har rett på den helsehjelpen og innen hvor lang tid. Pleier sjekke i journal på www.helsenorge.no. Vet ikke om du har tilgang der?

Endret av Villanda

Det ble jo veldig mye venting på deg pga legens feil og slikt. Ikke bra. 

Jeg vet ikke hva som er vanlig i forhold til ventetid. Jeg har vel ventet ca 4 uker alle tre ganger jeg har blitt søkt til DPS. Kommer sikkert an på hvor man bor også. 

Jeg vet man har krav på svar/vurdering innen det har gått 10 dager ved henvisning til spesialisthelsetjenesten. Trodde at DPS gikk under spesialisthelsetjenesten (?). Dette betyr ikke at man får time innen 10 dager, men man får et svar på om hva man kan forvente seg videre av behandling, dvs. avslag eller videre behandlingstilbud. Den som henviser kan jo også sette ulike hastegrader på henvisningen, alt fra øyeblikkelig hjelp, haster til ordinær/elektiv. Dette gjelder i hvert fall i somatikken, men vet ikke om det samme gjelder i psykiatrien.

I psykiatrien ved ulike DPS-er har jeg måttet vente alt fra to dager til 3 uker på det lengste ved ulike henvisninger. Da jeg søkte meg til privat avtalespesialist ventet jeg i et halvt år, men det var jeg også forberedt på og villig til.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...