Gå til innhold

Lamotrigin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg trappe opp lamotrigin etter å ha gått ned i dose når jeg skal opp i samme dose igjen? Jeg har brukt en lavere dose enn den opprinnelige og spørsmålet er om jeg bare kan fortsette med den dosen som jeg brukte før jeg trappet ned? Til opplysning så har jeg brukt den lavere dosen i noen uker nå.

Anonymkode: 99f0b...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved oppstart trapper en langsomt opp til 100 MG. Derfra går en relativt raskt opp. 
om du nå bruker mindre enn 100 MG, må du gå langsomt opp dit. Deretter kan du, hvis du vil være forsiktig, øke med 100 mg i uka. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, kupton skrev:

Ved oppstart trapper en langsomt opp til 100 MG. Derfra går en relativt raskt opp. 
om du nå bruker mindre enn 100 MG, må du gå langsomt opp dit. Deretter kan du, hvis du vil være forsiktig, øke med 100 mg i uka. 

Tusen takk Kupton!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Hvor lang tid vil det ta før jeg merker effekt? Håper ikke at det tar like lang tid som da jeg begynte.

AnonymBruker
Skrevet
På 26.6.2020 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid vil det ta før jeg merker effekt? Håper ikke at det tar like lang tid som da jeg begynte.

Jeg lurer fortsatt på det og håper at kupton kan svare meg.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer fortsatt på det og håper at kupton kan svare meg.

Det er vel individuelt hvor lang tid det tar å få effekt

Anonymkode: ab25b...aa1

Skrevet

Første gang du begynte tok det lang tid å nå riktig dose og dermed effekt. Når du nå når samme dose og det deretter har gått en uke, bør du merke effekt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, kupton skrev:

Første gang du begynte tok det lang tid å nå riktig dose og dermed effekt. Når du nå når samme dose og det deretter har gått en uke, bør du merke effekt. 

Takk. Det er godt å høre at ventet effekt kommer såpass raskt. 

Skrevet
11 timer siden, kupton skrev:

Hvordan merker man egentlig om man har effekt? Jeg har vært så vidt innenfor referanseområdet i 3-4 uker nå og kjenner jo ikke noe forskjell egentlig? Jeg hadde nylig noen uker med tung depresjon, men var rask å få hjelp så kom meg ut av det verstei løpet av tre uker. Vil det si at den virker? Hadde den tunge depresjonen vart lenger hvis jeg ikke hadde stått på Lamictal? Blir kanskje umulig å svare på det. Men tankene mine er like deprimerte. Jeg bare er ikke like fysisk preget. Klarer å holde sånn høvelig på rutinene mine osv. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Glitter skrev:

Hvordan merker man egentlig om man har effekt? Jeg har vært så vidt innenfor referanseområdet i 3-4 uker nå og kjenner jo ikke noe forskjell egentlig? Jeg hadde nylig noen uker med tung depresjon, men var rask å få hjelp så kom meg ut av det verstei løpet av tre uker. Vil det si at den virker? Hadde den tunge depresjonen vart lenger hvis jeg ikke hadde stått på Lamictal? Blir kanskje umulig å svare på det. Men tankene mine er like deprimerte. Jeg bare er ikke like fysisk preget. Klarer å holde sånn høvelig på rutinene mine osv. 

Det er kanskje det du skriver her som bør styrke mistanken om at det du baler mest med er borderline og ikke bipolar.

Skrevet
1 time siden, Glitter skrev:

Lamotrigin bruks først og fremst forebyggende. Hvordan vet en at forebyggende medisin virker? Hvor lang observasjonstid må en ha for å være sikker, og hva skal en sammenligne med - antall tilbakefall i et år, to år, fem år?

På samme måte når en tar medisin og blir bra/bedre. Hva virket? Ville det gått over av seg selv? Hvordan ville jeg vært uten medisin? Uansett må en se på totalen av depresjonssymptomer. Du beskriver at det gikk relativt raskt over, og du er mindre fysisk preget. Det taler for at medisinen virker, men helt sikker kan du ikke være.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje det du skriver her som bør styrke mistanken om at det du baler mest med er borderline og ikke bipolar.

Den synes jeg ikke det er faglig grunnlag for å hevde.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg, men jeg sliter med invalidiserende depresjoner og har hatt tre runder med hypomani siste 2,5 år. Det bare vites ikke om det kommer av borderline-diagnosen eller om det er bipolart. Ved utredningen nå nylig så scooret jeg innenfor å ha hatt hypomanier i hvert fall. 

8 minutter siden, kupton skrev:

Lamotrigin bruks først og fremst forebyggende. Hvordan vet en at forebyggende medisin virker? Hvor lang observasjonstid må en ha for å være sikker, og hva skal en sammenligne med - antall tilbakefall i et år, to år, fem år?

På samme måte når en tar medisin og blir bra/bedre. Hva virket? Ville det gått over av seg selv? Hvordan ville jeg vært uten medisin? Uansett må en se på totalen av depresjonssymptomer. Du beskriver at det gikk relativt raskt over, og du er mindre fysisk preget. Det taler for at medisinen virker, men helt sikker kan du ikke være.

Okei. Ja det høres jo logisk ut det du sier. Jeg får fortsette å gå på den og se om jeg totalt sett er mer stabil over tid. Har ingen bivirkninger som jeg merker så er jo ikke noe problem det.

Skrevet
4 minutter siden, Glitter skrev:

Ikke vet jeg, men jeg sliter med invalidiserende depresjoner og har hatt tre runder med hypomani siste 2,5 år. Det bare vites ikke om det kommer av borderline-diagnosen eller om det er bipolart. Ved utredningen nå nylig så scooret jeg innenfor å ha hatt hypomanier i hvert fall. 

Hypomanier finnes ved BP2

Skrevet
2 minutter siden, kupton skrev:

Hypomanier finnes ved BP2

Ja, men behandler tror kanskje disse svigningene oppover har med borderline-diagnosen. Jeg har ikke et veldig ustabilt stemningsle, er stort sett nede, men så har jeg perioder hvor jeg havner høyt oppe. Såe. Jeg vet ikke, men det er vel ikke så viktig. Går jo på Lamictal uansett nå. 

Skrevet

Det virker ikke for meg som at du beskriver en berg- og dalbane innenfor 24 timer. 

Skrevet
36 minutter siden, kupton skrev:

Det virker ikke for meg som at du beskriver en berg- og dalbane innenfor 24 timer. 

Nei, det er det absolutt ikke hos meg. 

Gjest dolmio
Skrevet (endret)
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg har brukt lamictal i 12 år. Kan jeg stå på denne resten av livet som depresjonsbehandling? Jeg vil ikke slutte med den fordi jeg med gru minnes hvordan det var før jeg fikk den. 

Endret av dolmio
Gjest dolmio
Skrevet

Sorry. Trodde middelet var samme som lamictal. Var ikke meningen å kapre tråden din med andre medisiner, ts. Beklager :) 

Gjest Naana47
Skrevet
3 minutter siden, dolmio skrev:

Sorry. Trodde middelet var samme som lamictal. Var ikke meningen å kapre tråden din med andre medisiner, ts. Beklager :) 

Nå er jeg også med på kapringen, men lurer du på om Lamotrigin og Lamictal var to forskjellige medisiner? Det er det i så fall ikke 🙂 (etter hva jeg har forstått)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...