Gå til innhold

Netter som denne -poetisk skrevet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Angst griper tak i meg pga vonde minner. Jeg er redd. Det river i hjertet. Gråter stille pga en veldig innvendig smerte. Smerten jeg som regel greier å skjule og late som ikke eksisterer. Maske. Kontroll. Men i netter som denne, faller forsvaret. Fienden har overmannet meg nå og forsvaret har kollapset. Nå kan hva som helst komme seg inn. Inn bak muren. Stygge tanker, vonde følelser. Mindreverd. Lyster jeg normalt sett greier å holde i sjakk, settes fri. Hvor tar de meg hen i natt? Sjelen er urolig, hjertet har bristet -nok en gang. Lurer. Har de noen gang elsket meg? Var jeg noen gang ønsket? Svik. Straff. Løgn. Falske anklager. Destruktivt. Hat? Evigvarende sorg? Lurer igjen. Hvorfor gidder jeg å fortsette? Hvorfor skal jeg gå videre? Jo, pga Kjærlighet! Det er svaret. Jeg elsker! Jeg har noen å elske!  Og plikt. Vil ta vare på. Beskytte. Lede. Gi Styrke. Mot. Derfor må jeg gå videre. Selv om jeg har tungt å bære. 

Anonymkode: edf59...0b2

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angst griper tak i meg pga vonde minner. Jeg er redd. Det river i hjertet. Gråter stille pga en veldig innvendig smerte. Smerten jeg som regel greier å skjule og late som ikke eksisterer. Maske. Kontroll. Men i netter som denne, faller forsvaret. Fienden har overmannet meg nå og forsvaret har kollapset. Nå kan hva som helst komme seg inn. Inn bak muren. Stygge tanker, vonde følelser. Mindreverd. Lyster jeg normalt sett greier å holde i sjakk, settes fri. Hvor tar de meg hen i natt? Sjelen er urolig, hjertet har bristet -nok en gang. Lurer. Har de noen gang elsket meg? Var jeg noen gang ønsket? Svik. Straff. Løgn. Falske anklager. Destruktivt. Hat? Evigvarende sorg? Lurer igjen. Hvorfor gidder jeg å fortsette? Hvorfor skal jeg gå videre? Jo, pga Kjærlighet! Det er svaret. Jeg elsker! Jeg har noen å elske!  Og plikt. Vil ta vare på. Beskytte. Lede. Gi Styrke. Mot. Derfor må jeg gå videre. Selv om jeg har tungt å bære. 

Du uttrykker deg godt ved å skrive! Stå på videre :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du uttrykker deg godt ved å skrive! Stå på videre :) 

Tusen takk, snille deg! 😘

Det er nok helst kvinner som forstår seg på poesi, for vi er gjerne så full av følelser kontra menn. Menn sukker sikkert bare oppgitt og tenker at de ikke en gang vil trykke seg inn på tråden. Derfor er det greit å si ifra i overskriften hva man kan forvente seg ved å trykke. Takk for at du var en som ville lese! 💕

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok helst kvinner som forstår seg på poesi, for vi er gjerne så full av følelser kontra menn. Menn sukker sikkert bare oppgitt og tenker at de ikke en gang vil trykke seg inn på tråden. Derfor er det greit å si ifra i overskriften hva man kan forvente seg ved å trykke. Takk for at du var en som ville lese! 💕

Bare hyggelig ❤️ Skrev mye poesi jeg også tidligere, er godt å sette ord på det man føler :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Bare hyggelig ❤️ Skrev mye poesi jeg også tidligere, er godt å sette ord på det man føler :) 

Ja, det er som terapi for noen 💕

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn sukker sikkert bare oppgitt og tenker at de ikke en gang vil trykke seg inn på tråden. 

Noen av de største poetene i dette landet er menn.

Anonymkode: 93bc4...aa7

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av de største poetene i dette landet er menn.

Anonymkode: 93bc4...aa7

Ok det visste jeg ikke 💕

Skrevet
På 27.6.2020 den 1.36, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg selv kunne ha skrevet faktisk. Vakkert skrevet, men leit at du har erfaringer i livet som gjør at du kan produsere en slik tekst.

Husk at følelser, minner og tanker ikke er farlige i seg selv. De kan ikke gjøre deg noe. De er bare vonde og ubehagelige, men ikke farlige. Det høres litt provoserende ut, men det er jo helt sant. Dette pleier psykologen å minne meg på og jeg selv har begynt å si det til meg selv hjemme når jeg kommer i vanskelige situasjoner. Det hjelper faktisk litt.

Noe annet jeg tenkte å si til deg, er at i dag er du voksen og har forhåpentligvis kontroll over hva som skjer med deg og hvilken situasjon du befinner deg i - det hadde du kanskje ikke fra de minnene du strever med.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Stemmer vel ikke alltid. :) 

Fint skrevet.

Gjest Naana47
Skrevet
2 timer siden, Lurven skrev:

Hm. Stemmer vel ikke alltid. :) 

Fint skrevet.

Takk:)

Nei, fikk jo vite av en annen i tråden at de største poetene i landet er menn. Det gjelder sikkert på verdensbasis også. Vet egentlig ikke hvorfor jeg har hatt for meg at det er feminint å skrive poesi. 😅

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dette er noe jeg selv kunne ha skrevet faktisk. Vakkert skrevet, men leit at du har erfaringer i livet som gjør at du kan produsere en slik tekst.

Husk at følelser, minner og tanker ikke er farlige i seg selv. De kan ikke gjøre deg noe. De er bare vonde og ubehagelige, men ikke farlige. Det høres litt provoserende ut, men det er jo helt sant. Dette pleier psykologen å minne meg på og jeg selv har begynt å si det til meg selv hjemme når jeg kommer i vanskelige situasjoner. Det hjelper faktisk litt.

Noe annet jeg tenkte å si til deg, er at i dag er du voksen og har forhåpentligvis kontroll over hva som skjer med deg og hvilken situasjon du befinner deg i - det hadde du kanskje ikke fra de minnene du strever med.

Så sant. Takk for gode innspill! :)

Skrevet

Fint skrevet. :)

Skriver mye jeg også. Har mellom 70 og 80 dikt/tekster. Flere av de har blitt veldig betydningsfulle for meg. 

Skrevet
5 timer siden, Naana47 skrev:

Takk:)

Nei, fikk jo vite av en annen i tråden at de største poetene i landet er menn. Det gjelder sikkert på verdensbasis også. Vet egentlig ikke hvorfor jeg har hatt for meg at det er feminint å skrive poesi. 😅

Det er vel kanskje det at kvinner skal være flinkere til å snakke om følelser. Men man skal vel kanskje ikke generalisere. 😊

Mulig det var mer vanlig før.

Men mange av oss hankjønn, har vel en litt annen måte å møte problemer på. Enten skal det spøkes bort, eller så skal det ikke snakkes om i det heletatt.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2020 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Ok det visste jeg ikke 💕

Den største poesien er skrevet av menn. Kvinner må gjerne tro at svulstige og platte innlegg på blogger og Facebook er poesi, men det er det altså ikke. 

Anonymkode: 064e8...de8

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Lurven skrev:

Det er vel kanskje det at kvinner skal være flinkere til å snakke om følelser. Men man skal vel kanskje ikke generalisere. 😊

Men mange av oss hankjønn, har vel en litt annen måte å møte problemer på. Enten skal det spøkes bort, eller så skal det ikke snakkes om i det heletatt.

Hvis det er så fryktelig bra å prate om følelser i hytt og gevær, hvorfor sliter kvinner da betraktelig mer med f.eks depressive plager enn menn? 

Jeg anbefaler deg å se episoden om menn og følelser på NRK-serien "Innafor". Episoden heter Mannen. Psykolog Leif Kennair fra NTNU river i filler denne myten om at kvinners ustanselige skravling om følelser er så voldsomt sunn for den psykiske helsa. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lurven skrev:

Har nok noe av disse sterotypiene du skisserer her litt innabords, ja! Men jeg vet jo at man ikke kan generalisere. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den største poesien er skrevet av menn. Kvinner må gjerne tro at svulstige og platte innlegg på blogger og Facebook er poesi, men det er det altså ikke. 

Hadde ingen tanker om at dette skulle bli noe flott og svulstig, jeg skrev bare ting jeg følte. Og jeg publiserer ingenting på noen plattformer under eget navn.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog Leif Kennair fra NTNU river i filler denne myten om at kvinners ustanselige skravling om følelser er så voldsomt sunn for den psykiske helsa. 

Det er ikke sikkert at det er så sunt, men det er nå mange kvinnfolk som gjør det likevel. Hvorfor kan man jo lure på. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ingen tanker om at dette skulle bli noe flott og svulstig, jeg skrev bare ting jeg følte. Og jeg publiserer ingenting på noen plattformer under eget navn.

Jeg siktet ikke til ditt innlegg spesifikt. 

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så fryktelig bra å prate om følelser i hytt og gevær, hvorfor sliter kvinner da betraktelig mer med f.eks depressive plager enn menn? 

Jeg anbefaler deg å se episoden om menn og følelser på NRK-serien "Innafor". Episoden heter Mannen. Psykolog Leif Kennair fra NTNU river i filler denne myten om at kvinners ustanselige skravling om følelser er så voldsomt sunn for den psykiske helsa. 

Den skal jeg virkelig se :) Men min umiddelbare tanke uten å ha sett den, er at kvinner er mer kompliserte (ikke nødvendigvis med positivt fortegn) og skal sette følelser inn i det meste. Menn er gjerne litt enklere slik og diskuterer mer fakta uten å blande inn all verdens følelser de måtte ha om både person og sak. Se bare på en arbeidsplass/arbeidsmijø med stort overvekt av kvinner - hva kan lett skje der? Det samme skjer ikke i like stor grad i en bedrift hvor det er overvekt av mannlige ansatte, slik jeg har forstått det. Jeg synes i hvert fall det er mye mindre komplisert å arbeide med mannlige kolleger. Kvinner skal dra inn så mye fra alle kanter, ha baktanker, baksnakke osv. Jeg synes det er en ukultur og forsøker selv så best jeg kan å bryte med det der blant mine kvinnelige kolleger og være en motvekt.

Oj, og der sporet jeg av gitt..

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...