Gå til innhold

En hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder, nå er de tidenes mest lettkrenkede generasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hovedårsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Anonymkode: 7d6b6...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedårsaken til krenkelseshysteriet vi ser i dag handler om at en hel generasjon har blitt overbeskyttet fra fødsel til voksen alder. De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Jeg er enig at en del er overbeskyttende. 

Men jeg synes mobbing er uakseptabelt og slåssing er heller ikke bra. Datteren min er fem år, og hun får ikke lov til å leke utenfor eiendommen uten oppsyn. Det hadde aldri gått bra ,hun hadde endt opp med å bli påkjørt eller gått seg bort. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er også blitt mye mer fokus på psykisk helse og diagnoser enn før også. Født på midten av 80 tallet selv og vi hadde flere i klassen som ble bortforklart som umulige, viltre og bare litt rare. I voksen alder har en fått autisme diagnose, og tre fått påvist ADHD (etter at de ble sjekket fordi barna deres ble diagnostisert med det).

At unge jenter sliter med mye skjønner jeg godt. Er assistent for ei på skolen som har noen kognotive vansker så er litt mer inn i miljøet på skolen enn det f.eks en lærer er. Det er MYE fokus allerede (siste året på barneskolen) på sminke, pupper, de må trene for å være tynne og slanke, de må lære seg å legge sminke korrekt ved hjelp av youtube ellers får de seg aldri kjæreste og barn. Vi hadde riktignok litt press fra toppblader o.l. men den gangen så bare kjøpte man de ikke, eller man droppet og se på friends så ble fokuset borte, nå er det overalt!

Anonymkode: 17d39...530

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som er 40 år eller eldre husker en barndom der slåssing, erting, mobbing, risikofylt lek og skader var en del av livet. Der selvstendighet var forventet, og man lekte ute uten voksenoppsyn hele dagen fra femårsalder. Dette endret seg dramatisk på 90-tallet.

Ja, og det å leke uten voksenoppsyn når man er så liten kan få katastrofale følger om man er uheldig og møter på gale voksne som vet å utnytte små, naive barn som gjør det en voksen som later som om han er snill sier at det skal gjøre. Det er mye, mye mer i min historie, men det var startskuddet i tillegg til omsorgssvikt. Det er bl.a. derfor det begynte å gå galt med meg fra 5-årsalder og derfor jeg har PTSD og dissosiativ lidelse i dag og er i behov av langvarig traumeterapi.

Det er ikke bra med overbeskyttelse, men et visst tilsyn trenger tross alt barn - barn er barn og vet ikke hva som er farlig i verden når man ikke har hatt foreldre som har sagt det til en og vært tydelige grensesettere. Igjen tror jeg at den gyldne middelvei er den beste veien å gå her.

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener vi skal tilbake til mobbing og det å holde følelser for seg selv?. Tror nok mange 15-17 åringer hadde utfordringer for 30 år siden også. Tror ikke hovedproblemet er at ungdommer får for mye kjærlighet og voksenkontakt.Og det er urettferdig å skylde på ungdommene. Det er bra at man nå tidlig kan ta tak i psykiske utfordringer.En annen ting er at jeg som selv er mor stilles veldig store krav til fra samfunnet. Barn får høre så mye i media om hvilke rettigheter de har og at de kan ringe ulike instanser for å snakke om alt mulig. De blir fulgt opp av helsesøstre og andre som hele tiden ser etter tegn på om de ikke har det bra hjemme eller med seg selv. Skulle de stikke nesen inn til et psykologkontor vil psykologen ganske raskt konkludere med at de sikkert har hatt en vanskelig barndom selv om de har hatt det mye bedre enn generasjoner før. Det er for mange fagfolk som regjerer og tror de er de eneste som kan barn. Det er både bra og negativt. Jeg gikk ikke i barnehage, vi var mange søsken som var ute å lekte hele dagen alene. Rodde på sjøen uten vest og satt i bilen uten sikkerhetssele. Læreren vår straffet oss strengt for lite. Jeg var redd for å gå på skolen men turte ikke annet enn å gå. Jeg snakket aldri om dype følelser eller livets spørsmål med mine foreldre. Jeg fikk mat, klær og hadde en seng å sove i. Jeg ble ikke slått eller kjeftet på. Jeg ble utsatt for overgrep av en i familien , noe man tiet om. Jeg var dypt ulykkelig og alltid redd. En enorm følelse av ensomhet og mangel på bekreftelse. Det å aldri kunne dele hva man tenkte og følte. Det å kjenne på ensomheten i det å bite tennene sammen og å bare tåle. Jeg var sterk lenge og holdt ut mine psykiske plager helt til jeg ble godt voksen, Skulle heller ønske jeg fikk hjelp tidlig i ungdomsårene i istedenfor som godt voksen. Kanskje livet da hadde vært annerledes. 

Anonymkode: 2ea73...513

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mest at skolene/mediene er så kommunistiske, tror ikke det er mangel på mobbing som er problemet.

Mediene har så utrolig stor makt i å forme folks syn på ting nå, og den makten blir hele tiden vinklet med kollektivistisk tankesett, og det skader barn og voksnes hjerner.

Anonymkode: 4cb2e...721

Skrevet

Jeg synes det er komplisert. På den ene siden er det bra at man tar mobbing mye mer på alvor enn da jeg gikk på skolen. Jeg kan ikke se det gikk bra med alle, dessverre. 

På den annen side var det kanskje litt usunt å bli lært at alt mulig er veldig traumatiserende. Man burde kanskje lært litt mer om hva man faktisk bør tåle. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Grendel skrev:

Jeg synes det er komplisert. På den ene siden er det bra at man tar mobbing mye mer på alvor enn da jeg gikk på skolen. Jeg kan ikke se det gikk bra med alle, dessverre. 

Selv om det i samfunnet er blitt mindre toleranse for mobbing, så er det noen på enkelte nettfora som mener at man ikke bør ta slike ting så høytidelig... 

Anonymkode: ba258...485

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange mammas som ble fornærmet.

Anonymkode: 18499...97b

AnonymBruker
Skrevet

Mammas? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mammas? 

Mamma i flertall?

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange mammas som ble fornærmet.

Anonymkode: 18499...97b

Dette må du gjerne forklare???

Anonymkode: 2ea73...513

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått en hel generasjon som ikke tåler en dritt, og det kommer til å koste oss enorme summer. 

Anonymkode: 05272...aa9

Worrisome Plenty
Skrevet

Generasjone før de som er rundt 40 nå, hadde det enda værre. Der var det å ta sjøhyre når man fylte 16. Fattigdommen var stor. Og før det igjen enda hardere. Jeg ser ikke det som noe problem att generasjonene får det lettere og lettere.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette endret seg dramatisk på 90-tallet. Resultatet er en hel generasjon som ikke har fått trening i å takle motgang, og som har svært dårlig psykisk helse. Folkehelseinstituttet rapporterte i 2018 at psykiske diagnoser hos jenter i alderen 15-17 år har økt med 40 prosent på bare fem år.

Hva med at det kan skyldes frarøvelse av omsorgspersoner ved at "alle" barn til slutt måtte gå i barnehagen? Å sende en ettåring, noen yngre, til barnehage er så feil som det kan få blitt. Ikke rart at mange unge og unge voksne sliter psykisk i dag nei. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at det kan skyldes frarøvelse av omsorgspersoner ved at "alle" barn til slutt måtte gå i barnehagen? Å sende en ettåring, noen yngre, til barnehage er så feil som det kan få blitt. Ikke rart at mange unge og unge voksne sliter psykisk i dag nei. 

Alle barn må da ikke gå i barnehagen. Mine begynte da de var ca fire. Dør de begynte i barnehagen pleide vi å få i lekegrupper og sånt. Men mange velger vel å sende barna i barnehagen så unge pga økonomien, det er ikke lett å klare seg på en inntekt i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

Generasjone før de som er rundt 40 nå, hadde det enda værre. Der var det å ta sjøhyre når man fylte 16. Fattigdommen var stor. Og før det igjen enda hardere. Jeg ser ikke det som noe problem att generasjonene får det lettere og lettere.

De som er 70 + nå,der måtte mange reise til sjøs som 16 åring, de som bodde der det var tradisjon for å være sjøfolk. Ikke de som var barn på 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 1bc13...cad

Skrevet
På 28.6.2020 den 19.32, Worrisome Plenty skrev:

Jeg lo hjertelig inntil jeg etterhvert (heldigvis) oppdaget ordet "før". Greit at man begynner å dra på åra, men det får være grenser...

Worrisome Plenty
Skrevet
På 28.6.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

De som er 70 + nå,der måtte mange reise til sjøs som 16 åring, de som bodde der det var tradisjon for å være sjøfolk. Ikke de som var barn på 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 1bc13...cad

Nei, derfor står det før. Jeg er i 40 åra og min far måtte pakke sekken å ta hyre på båt da han var 16. Slett ikke uvanlig i den delen av midt-norge han kom fra. De fattigere andre steder, ble også tidlig satt i arbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...