Gå til innhold

Erfarer du at fagpersoner er uenige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så forvirrende, irriterende og litt skummelt at ulike leger, psykiatere, psykologer og sosionomer kan ha så ulike oppfatninger av samme symptomer. Ikke lett å forholde seg til at noen mener jeg har bipolar, en annen mener jeg har schizoaffektiv, en annen mener jeg har borderline, en annen mener jeg har kptsd, en annen mener jeg har gen. angst, noen mener jeg har flere av disse, en annen mener jeg har ingen. Flere foreslår medisiner. Noen tvinger på meg medisiner og behandling. Mens andre mener jeg ikke bør ha medisiner. 🥵 Altså... Hvordan skal en takle dette. 

Anonymkode: b582d...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så forvirrende, irriterende og litt skummelt at ulike leger, psykiatere, psykologer og sosionomer kan ha så ulike oppfatninger av samme symptomer. Ikke lett å forholde seg til at noen mener jeg har bipolar, en annen mener jeg har schizoaffektiv, en annen mener jeg har borderline, en annen mener jeg har kptsd, en annen mener jeg har gen. angst, noen mener jeg har flere av disse, en annen mener jeg har ingen. Flere foreslår medisiner. Noen tvinger på meg medisiner og behandling. Mens andre mener jeg ikke bør ha medisiner. 🥵 Altså... Hvordan skal en takle dette. 

Det høres fryktelig slitsomt ut. Men er det en diagnose som går igjen blant disse.? Hva føler du selv stemmer? Selvom du ikke er lege kjenner jo du deg selv best av alle. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, RamonaK skrev:

Det høres fryktelig slitsomt ut. Men er det en diagnose som går igjen blant disse.? Hva føler du selv stemmer? Selvom du ikke er lege kjenner jo du deg selv best av alle. 

Ja, gode spm. Bipolar går igjen, og jeg vet jeg har mye angst. Og jeg har opplevd traumer😬

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gode spm. Bipolar går igjen, og jeg vet jeg har mye angst. Og jeg har opplevd traumer😬

Da høres det ut som du er på vei ihvertfall. Har du blitt ordentlig utredet? 

Skrevet

Huff ja det hørtes slitsomt ut for deg. Blir jo vanskelig for deg å vite hva du skal forholde deg til. 

Jeg har også opplevd en del uenighet, men jeg håper og tror at behandler jeg har hatt siste årene har rett. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svar på disse spørsmålene da så ser du:

Hører du stemmer?

Har du hallusinasjoner?

Har du hatt episoder med sikker mani/hypomani?

Har du selvskadet deg?

Skifter humøret ditt fra suicidal til glad flere ganger daglig?

Anonymkode: 515f5...bef

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar på disse spørsmålene da så ser du:

Hører du stemmer?

Har du hallusinasjoner?

Har du hatt episoder med sikker mani/hypomani?

Har du selvskadet deg?

Okei🙃

Hører du stemmer? I perioder. Utløses typisk av lite søvn, depresjon, mye stress eller pms. 

Har du hallusinasjoner? Samme som over. 

Har du hatt episoder med sikker mani/hypomani? Ja, har blitt innlagt med mani tre ganger de fire siste årene. 

Har du selvskadet deg? Nei. 

Skifter humøret ditt fra suicidal til glad flere ganger daglig? Absolutt ikke. Det har aldri skjedd. Har jeg vært suicidal, har det vedvart i flere uker, og depresjonen har mer gradvis gått over, heller enn å skifte plutselig til glad. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du selvskadet deg?

Det er ikke alle med borderline som er så ustabil i humør og tanker om liv og død. Mitt følelsesliv er ganske stabilt faktisk, men jeg sliter selvsagt med å regulere vonde følelser. 

Det er ikke så enkelt som at alle med en gitt diagnose er sånn og sånn, og det tenker jeg er viktig å være bevisst på for å få vekk fordommer og stigmatisering rundt diverse diagnoser. Ikke bare EUPF. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei🙃

Hører du stemmer? I perioder. Utløses typisk av lite søvn, depresjon, mye stress eller pms. 

Har du hallusinasjoner? Samme som over. 

Har du hatt episoder med sikker mani/hypomani? Ja, har blitt innlagt med mani tre ganger de fire siste årene. 

Har du selvskadet deg? Nei. 

Skifter humøret ditt fra suicidal til glad flere ganger daglig? Absolutt ikke. Det har aldri skjedd. Har jeg vært suicidal, har det vedvart i flere uker, og depresjonen har mer gradvis gått over, heller enn å skifte plutselig til glad. 

Ok, da skal jeg prøve å fjerndiagnosrisere deg 😛

Du har ikke borderline.

Du har bipolar 1.

Og om du har schizoaffektiv istedenfor bipolar så avhenger nok det av hvor plaget du er av stemmehøring, halliser, vrangforestillinger, paranoia og negative symptomer samt hvor mange av disse symtpomene du har. I tilegg får en vel bare legge til at det er helt normalt å høre stemmer når man har vært utsatt for mye stress og lite søvn, det i seg selv behøver ikke bett at man har noen psykisk lidelse i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da skal jeg prøve å fjerndiagnosrisere deg 😛

Du har ikke borderline.

Du har bipolar 1.

Og om du har schizoaffektiv istedenfor bipolar så avhenger nok det av hvor plaget du er av stemmehøring, halliser, vrangforestillinger, paranoia og negative symptomer samt hvor mange av disse symtpomene du har. I tilegg får en vel bare legge til at det er helt normalt å høre stemmer når man har vært utsatt for mye stress og lite søvn, det i seg selv behøver ikke bett at man har noen psykisk lidelse i det hele tatt.

Takk☺️☺️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...