Gå til innhold

Kupton: ernæringsspørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør deg pga. det jeg vet om din yrkesbakgrunn. Setter stor pris på svar, men forstår om du ikke vil svare.

Det jeg lurer på er: er det feil av meg å bruke proteinpulver? Jeg bruker det på grunn av trening, OG fordi jeg synes det smaker kjempegodt.

Jeg trener to styrkeøkter for overkroppen, og to styrkeøkter for underkroppen (ca. 1 time pr. økt. Trener med egen kroppsvekt, vekter og strikker) ukentlig, i tillegg til å løpe 1-2 mil i uka, samt at jeg bruker ca. 40 min. hver dag på rolig yoga for å stresse ned. Har gjort dette ganske lenge, og trives med det + jeg ser stadig fremgang. 

Vekten min har vært stabil, men muskelmassen har tydelig økt, hvilket er veldig motiverende for meg. Altså regner jeg også med at fettprosenten også har gått noe ned. Jeg har alltid vært normalvektig.

Jeg bruker et proteinpulver som er en blanding av ulike planteprotiener. Uten sukker og syntetiske stoffer. Bruker tilsvarende 15-30 g protein pr. porsjon en gang daglig, ca. 30 min etter trening - i blant før trening. Vanligvis 15 g, men i blant 30 g fordi jeg f.eks er fysen på noe søtt. Proteinpulveret er en alltid en del av f.eks lunsjen min (som i en smoothie, eller blandet i grøt), og kommer ikke i tillegg til hovedmåltidene, men heller som en del av et. Spiser ellers plantebasert, men variert. Har gjort det i 12 år, uten problemer. 

Synes du jeg gjør noe feil i å bruke proteinpulver? Bruker jeg for mye, eller passe tror du? Andre er selvfølgelig velkomne til å svare hvis de kan noe om det :) 

Anonymkode: 5b6de...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du jeg gjør noe feil i å bruke proteinpulver? Bruker jeg for mye, eller passe tror du? Andre er selvfølgelig velkomne til å svare hvis de kan noe om det :) 

Du bør regne ut hvor mye proteiner du får i deg i maten du spiser utenom proteintilskuddet og passe på at du ikke får i deg for mye, det er ikke bra for kroppen, men kan være skadelig, spesielt om du har problemer med nyrene eller leveren.

Skrevet

Jeg personlig har ingen tro på proteinpulver. Det beste er jo å få i seg proteiner via vanlig mat. Eneste er jo at du spiser plantebasert så du får jo ikke proteiner gjennom kjøtt og melkeprodukter, men det er jo fullt mulig å få i seg nok proteiner via vegetarisk kosthold også. Hvis du spiser egg og melkeprodukter så ville jeg heller gått for å spise godt med egg og drikke melk. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Du bør regne ut hvor mye proteiner du får i deg i maten du spiser utenom proteintilskuddet og passe på at du ikke får i deg for mye, det er ikke bra for kroppen, men kan være skadelig, spesielt om du har problemer med nyrene eller leveren.

Ok, rakk for innspill . Det vet jeg ikke, helt. Har et kosthold som er høyt på fiber og karbohydrater, deretter proteiner og fett, tenker jeg. Spiser mye grønnsaker, Havre, ulike bønner og linser, noe frukt og bær. Spiser ikke så mye prosessert, slik som tofu og sånt. Egentlig omtrent aldri. Ikke så mye nøtter heller. Så det er kanskje ikke sånn veldig overload med proteiner - bare proteinpulveret ikke tipper det over i for mye. 

En helt typisk dag kunne vært:

Frokost: havregrynsgrøt med 1,5 banan, chiafrø, gresskarfrø og kanel. 

Lunsj: proteinsmoothie: banan, proteinpulver, havremelk og raw kakaopulver. Pluss en stor, blanda Salat. 

Middag: feks indisk gryte med masse grønnsaker, kikerter, krydder og blomkålris.

Kvelds: 1,5 papaya. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Glitter skrev:

Jeg personlig har ingen tro på proteinpulver. Det beste er jo å få i seg proteiner via vanlig mat. Eneste er jo at du spiser plantebasert så du får jo ikke proteiner gjennom kjøtt og melkeprodukter, men det er jo fullt mulig å få i seg nok proteiner via vegetarisk kosthold også. Hvis du spiser egg og melkeprodukter så ville jeg heller gått for å spise godt med egg og drikke melk. 

Takk for svar🙂 Spiser ikke egg og melk, nei. I kosten får jeg nok mest protein fra ulike bønner, frø - og ellers bittelit fra mange ulike lavproteinkilder. Kanskje også fra plantemelk. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar🙂 Spiser ikke egg og melk, nei. I kosten får jeg nok mest protein fra ulike bønner, frø - og ellers bittelit fra mange ulike lavproteinkilder. Kanskje også fra plantemelk. 

Kan jo være det er greit med proteinpulver hvis du ikke får i deg nok via kosten da, men på generelt grunnlag mener jeg det er best å få i seg nok proteiner via vanlig mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke småspist, i alle fall. Spiser store porsjoner, og veldig variert innenfor pnsnteverdenen, da. I tilfelle noen skulle lure, så tar jeg to blodprøver årlig, for å sjekke om jeg mangler noe, men det gjør jeg aldri. - Men ifht muskelbygging (Ikke noe voldsomme greier, selvsagt), og bare det at det smaker digg, gjorde at jeg begynte å tenke litt mer over dette med proteinpulver🙂

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Glitter skrev:

Kan jo være det er greit med proteinpulver hvis du ikke får i deg nok via kosten da, men på generelt grunnlag mener jeg det er best å få i seg nok proteiner via vanlig mat. 

Ja, ikke sant🙂

Skrevet

Det er forskjell på uheldig/farlig og unødvendig.

Du har drevet med dette i mange år. Du er veltrent og normalvektig. I tillegg liker du det. Da kan jeg ikke se at det er uheldig eller farlig.

Noe annet er at jeg mener kosttilskudd er helt unødvendig til voksne, friske folk :-)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, kupton skrev:

Det er forskjell på uheldig/farlig og unødvendig.

Du har drevet med dette i mange år. Du er veltrent og normalvektig. I tillegg liker du det. Da kan jeg ikke se at det er uheldig eller farlig.

Noe annet er at jeg mener kosttilskudd er helt unødvendig til voksne, friske folk 🙂

Okei :)👌 Takk for kommentar.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, rakk for innspill . Det vet jeg ikke, helt. Har et kosthold som er høyt på fiber og karbohydrater, deretter proteiner og fett, tenker jeg. Spiser mye grønnsaker, Havre, ulike bønner og linser, noe frukt og bær. Spiser ikke så mye prosessert, slik som tofu og sånt. Egentlig omtrent aldri. Ikke så mye nøtter heller. Så det er kanskje ikke sånn veldig overload med proteiner - bare proteinpulveret ikke tipper det over i for mye. 

En helt typisk dag kunne vært:

Frokost: havregrynsgrøt med 1,5 banan, chiafrø, gresskarfrø og kanel. 

Lunsj: proteinsmoothie: banan, proteinpulver, havremelk og raw kakaopulver. Pluss en stor, blanda Salat. 

Middag: feks indisk gryte med masse grønnsaker, kikerter, krydder og blomkålris.

Kvelds: 1,5 papaya. 

Dette vil neppe være noen farlig proteinmengde akkurat. :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Dette vil neppe være noen farlig proteinmengde akkurat. :) 

Ok, takk, godt å vite :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Glitter skrev:

Protein fra konsentratpulver er like bra som protein fra andre kilder. 

Anonymkode: 02953...71a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Protein fra konsentratpulver er like bra som protein fra andre kilder. 

Det kan være, men det er ikke _nødvendig_ for å få nok proteiner til å bygge muskler. Jeg har vært på foredrag hvor han sa at det er bare tull å bruke masse penger på det. Man kan like gjerne drikke sjokolademelk. 

Det er ikke det at det er et problem å bruke proteinpulver, men nødvendig er det ikke. Noen som trener for å bygge muskler tror jo at det er et must. Det er det altså ikke.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan være, men det er ikke _nødvendig_ for å få nok proteiner til å bygge muskler. Jeg har vært på foredrag hvor han sa at det er bare tull å bruke masse penger på det. Man kan like gjerne drikke sjokolademelk. 

Det er ikke det at det er et problem å bruke proteinpulver, men nødvendig er det ikke. Noen som trener for å bygge muskler tror jo at det er et must. Det er det altså ikke.

Da er vi enige. Det er en god proteinkilde, men unødvendig. 

Skrevet

Her står det mye om protein:

https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/faktaark/page467.html

Jeg tipper du er i kategorien "Mosjonist" til "moderat treningsmengde" of trenger 1.2g per kg kroppsvekt.

For meg betyr det 100g protein per dag. Det tilsvarer 3 liter yoghurt, 2kg pasta eller 400g kjøtt! Det står at de fleste får nok gjennom kosten, men jeg har svært vanskelig for å tro det for egen del.

Gjennomsnittspersonen spiser over 300g kjøtt/fisk om dagen (!) og kommer nok i mål. Jeg spiser langt under halvparten av det og du spiser ingen ting. Jeg kan ikke begripe at man kan få i seg nok protein med et vegetarisk kosthold uten å gå hardt inn for det. Det vil si: Man får sikkert nok til å være frisk, men ikke nok til å få maks utbytte av treningen.

Jeg tror altså kroppen din drar nytte av tilskuddet.

Skrevet
1 time siden, Grendel skrev:

Jeg tipper du er i kategorien "Mosjonist" til "moderat treningsmengde" of trenger 1.2g per kg kroppsvekt.

For meg betyr det 100g protein per dag. Det tilsvarer 3 liter yoghurt, 2kg pasta eller 400g kjøtt! Det står at de fleste får nok gjennom kosten, men jeg har svært vanskelig for å tro det for egen del.

Gjennomsnittspersonen spiser over 300g kjøtt/fisk om dagen (!) og kommer nok i mål. Jeg spiser langt under halvparten av det og du spiser ingen ting. Jeg kan ikke begripe at man kan få i seg nok protein med et vegetarisk kosthold uten å gå hardt inn for det. Det vil si: Man får sikkert nok til å være frisk, men ikke nok til å få maks utbytte av treningen.

Jeg tror altså kroppen din drar nytte av tilskuddet.

Spiser gjennomsnittet så mye kjøtt? Det er jo kjempemye. Jeg spiser aldri mer enn en kyllingfilet eller en laksefilet. Også kommer 2-3 skiver skinke/salami i tillegg. 

Skrevet
1 time siden, Grendel skrev:

Du har rett i at det er "lettere" for en som spiser kjøtt og fisk å få i seg nok proteiner, men det er litt protein i det meste av mat. :)  Og mange bekker små... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...