Gå til innhold

Har noen prøvd lavkarbo? Hadde det noen påvirkning på vekten din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er normalvektig, men jeg har gått fra å være i den lave enden av normalvektig til å være i den høye enden av skalaen i løpet av det siste året. Har lagt på meg 5 kg. Årsaken er nok at jeg har vært VELDIG emosjonelt stresset, og jeg har spist mer enn jeg trenger en stund. Ikke nødvendigvis så usunt, men store/flere porsjoner. Jeg er typen som blir sulten når jeg er stresset. Ellers har jeg et høyt energinivå, så der får jeg ikke gjort noe særlig mer, men i matveien bør jeg gjøre noen endringer for å stoppe/reversere dette. 

Jeg har prøvd å kutte ned på porsjonsstørrelser, og prøvd å kutte kalorier, men jeg har sett liten effekt. Muligens har jeg ikke vært tålmodig nok, men uansett. Det disponerer meg også mer for å bli desperat og sprekke, og å spise en haug av godteri innimellom. Jeg føler meg egentlig litt "væskete", også. Som om kroppen holder på væske, overalt. Mener ikke å bruke dette som en unnskyldning for å ikke ha lagt på meg fett, altså, men jeg lurer på om det er begge deler. Vet ikke. 

Mange hevder at en kan miste en del overflødig væske ganske fort (i starten) på lavkarbo, fordi karbohydrater binder væske, og jeg har også lest at en del som har slitt med å gå ned i vekt plutselig klarer det ved å kutte ned på karbohydrater. Dette er sikkert individuelt, men jeg er i alle fall fra naturens side veldig glad i karbohydrater, og spiser mye frukt, pasta, ris, juice, smoothies - og hvis jeg ikke passer meg, ekstremt mye godteri.  

Er nysgjerrig på om det å IKKE kutte ut, men å kutte NED på de usunne, raske karbohydratene, og også kutte ned på de mest sukkerrike/karb. rike sunne råvarene råvarene, kan hjelpe meg å føle meg mer som før, og at klærne mine ikke sitter så stramt på kroppen. Altså spise hovedsakelig fiberrike grønnsaker, proteiner, sunt fett (ikke så glad i fet mat, så blir ikke full keto-diett på meg), og kun litt karbohydratkilder med lav GI. Slutte helt med godteri, selvsagt. 

Hva er deres erfaringer? :)

Anonymkode: af25c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og også bytte ut havremelk med mandelmelk, ketchup med sukker til den uten, osv. Kutte litt sukker her og der, der jeg pleier å få det i meg i det jeg spiser/drikker daglig.

Anonymkode: af25c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar jo. :)

Jeg for min del har mest tro på et kosthold uten så mye nei-mat. Jeg hadde mye nei-mat før og det er bare kjipt i lengden. Cluet er jo å ikke spise for mye av raske karbohydrater og fet mat. Man trenger ikke spise loff til frokost, pasta til middag og boller til kvelds liksom. Men jeg spiser grove knekkebrød, havregryn, grove proteinrundstykker og slikt hver dag. Ikke så ofte jeg spiser pasta eller ris. Prøver å holde meg sunn mesteparten av uken, med en "spisedag" på lørdager, uten at det betyr frotsing. Drikker litt for mye iskaffe og har dager jeg overspiser. Så vipper litt opp og ned i vekt, men ikke mye. :)

Hvis du er veldig glad i karbohydrater så er det jo dumt å skulle basere seg på et kosthold uten det. Men gå for grove alternativer og ikke ha så mange middager med feks kun pasta og kjøtt. Ha godt med grønnsaker osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Glitter skrev:

Alle monner drar jo. :)

Jeg for min del har mest tro på et kosthold uten så mye nei-mat. Jeg hadde mye nei-mat før og det er bare kjipt i lengden. Cluet er jo å ikke spise for mye av raske karbohydrater og fet mat. Man trenger ikke spise loff til frokost, pasta til middag og boller til kvelds liksom. Men jeg spiser grove knekkebrød, havregryn, grove proteinrundstykker og slikt hver dag. Ikke så ofte jeg spiser pasta eller ris. Prøver å holde meg sunn mesteparten av uken, med en "spisedag" på lørdager, uten at det betyr frotsing. Drikker litt for mye iskaffe og har dager jeg overspiser. Så vipper litt opp og ned i vekt, men ikke mye. :)

Hvis du er veldig glad i karbohydrater så er det jo dumt å skulle basere seg på et kosthold uten det. Men gå for grove alternativer og ikke ha så mange middager med feks kun pasta og kjøtt. Ha godt med grønnsaker osv. 

Takk for svar👍🏻 Jeg spiser allerede alltid fullkornsprodukter, og jeg tilsetter aldri sukker i noe som helst. Men likevel spiser jeg for store porsjoner av middager med fullkornsris, fullkornspasta osv. men også generelt. Tenker at jeg bør øke grønnsakene og proteinene, for å minke kaloriinntaket 🙃

Anonymkode: af25c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte lavkarbo i 12 uker for ca. 8-9 år siden. Jeg var i ekstase og gikk ned 10 kilo så glatt som bare det, men den dietten der må man holde på livet ut om vekten skal holdes nede, for jeg sluttet på den, for jeg holdt ikke ut, og la på meg 12 kg igjen...

Selv tror jeg heller ikke det er bra å tilføre kroppen så store mengder fett - tenk hvordan det ser ut inni blodårene dine etter en stund på den dietten? Å kutte ned på pasta, ris og potet kan du nok klare uten lavkarbo. Halve tallerkenen skal være fylt med grønnsaker, 1/4 med kjøtt og 1/4 med ris/pasta/potet. Var det ikke slik? Min tallerken skal se litt annerledes ut som vektoperert, derfor jeg nøler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo som i å kutte ut stivelsesrike matvarer (fint brød, poteter, ris, pasta, osv) og sukker, er sunt for absolutt alle. Stivelse og sukker har ingen verdi for kroppen annet enn å tilføre kalorier og destabilisere blodsukkeret gjennom å øke insulinutskillelsen. Man blir også slapp og energiløs. 
 

Men det er ikke likegyldig hva man erstatter dette med. Det er tydeligvis en vanlig misforståelse at «lavkarbo» handler om å spise så mye bacon og annet mettet fett som man greier. Det er for noen (ikke alle) potensielt skadelig da det kan gi ugunstige kolesterolverdier. Hvorvidt dette er skadelig er jo omdiskutert i seg selv, men jeg ville personlig anbefalt fokus på sunt fett (nøtter, fisk, avocado, oljer, osv.) framfor masse mettet fett. Og fokus på å erstatte mest mulig av poteter, ris og pasta med grønnsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, ISW skrev:

Lavkarbo som i å kutte ut stivelsesrike matvarer (fint brød, poteter, ris, pasta, osv) og sukker, er sunt for absolutt alle. Stivelse og sukker har ingen verdi for kroppen annet enn å tilføre kalorier og destabilisere blodsukkeret gjennom å øke insulinutskillelsen. Man blir også slapp og energiløs. 
 

Men det er ikke likegyldig hva man erstatter dette med. Det er tydeligvis en vanlig misforståelse at «lavkarbo» handler om å spise så mye bacon og annet mettet fett som man greier. Det er for noen (ikke alle) potensielt skadelig da det kan gi ugunstige kolesterolverdier. Hvorvidt dette er skadelig er jo omdiskutert i seg selv, men jeg ville personlig anbefalt fokus på sunt fett (nøtter, fisk, avocado, oljer, osv.) framfor masse mettet fett. Og fokus på å erstatte mest mulig av poteter, ris og pasta med grønnsaker. 

Perf! Det er akkurat dette jeg har begynt å gjøre : )

Anonymkode: af25c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...