Eva Sofie Skrevet 16. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2020 15 timer siden, dolmio skrev: Jeg vurderer å ta den samme operasjonen, var bare derfor jeg spurte, Ts. OK, da forstår jeg godt hvorfor du spør og selvsagt skal du få svar Jeg hadde en BMI på rett oppunder 40, men tok operasjon privat i Norge som nevnt i 2013, og gikk ned til normalvekt og litt under i løpet av to år, men jeg klarte å stabilisere meg på BMI 22-24 fra 2016 til januar 2019 inntil jeg fikk problemer med å innta mat. Siden da har jeg gått ned til dagens BMI rundt 15,5-16. Men jeg har vel innsett at det er gode grunner til at de er skeptiske til å operere mennesker med psykiske lidelser. Det så jo ut til å gå veldig bra i 5 år og jeg hadde en jevn og stabil vektnedgang, jeg lå stabilt, men plutselig skapte traumene i livet mitt problemer for meg - noe man ikke kunne forutse i 2013. Og nå viser det seg jo også at det ble utløst en spiseforstyrrelsesreaksjon omtrent på den tiden jeg ble normalvektig etter vektoperasjonen (foreløpig under utredning). Noe mange ikke er klar over, meg selv inkludert, er at det for en god del, enten det er GBP eller sleeve, går fint de første 6-7 årene, men så oppstår smerter ved inntak av mat. Jeg hadde lest om fenomenet for ca. 3-4 år siden, men som i mange andre livets situasjoner, tenker vi at "det skjer ikke meg" og vi lever i den tro. Men smertene skjedde til slutt meg også - på toppen av alt nå om dagen. Jeg ble innlagt med Øyeblikkelig Hjelp, for magesmerter tar man på alvor når man har vært vektoperert. Jeg får ofte smerter ved inntak av fast føde, men supper, smoothies og ting som blir flytende i magesekken gjør ikke vondt. Gastroskopi, ultralyd og røntgen ble foretatt bl.a. for å utrede magesmertene, men de fant ingenting konkret som skal gi disse smertene, men de har kunnet konkludere med at selve magesmertene ikke er psykiske. De mistenker nå sammenvoksninger etter kirurgi i buken (adheranser). Det kan skje etter all kirurgi i buken og finnes liten konkret behandling for, men det forekommer sjeldnere ved kikkhullsoperasjoner enn ved åpen kirurgi, men kan altså forekomme - og jeg har lest om flere vektopererte tilfeller i grupper på Facebook for noen år siden. Den beste behandlingen er forebygging av smertene. Om plagene blir for uttalt, kan man foreta ny kirurgi, men dette gir sjelden langvarig godt resultat (se lenken over for mer informasjon). I tillegg har jeg fått beinskjørhet (fikk det først påvist i 2018). Var på ny beintetthetsmåling nylig og har nå alvorlig osteoporose i både hofter og rygg før jeg har fylt 40 år, noe man helt klart relaterer til vektoperasjonen og de har sett sammenheng en stund, men forstår ikke hvorfor. Jeg har hatt kalsiumtilskudd på blå resept i over ett år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/455821-nedre-bmi-grense-og-terapi/page/2/#findComment-3987279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.