Gå til innhold

Burde jeg melde dette inn? (Alvorlig feilbehandling)

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del på dette, men har latt det være siden overdosen tross alt var min feil. 

Men altså. I februar tok jeg en overdose. Etter 2 timer var jeg fortsatt våken og jeg ble redd for å ende opp som hjerneskadet grønnsak, så jeg (er glad for det nå, selv om jeg sliter enda mer nå enn da) ringte 113. (Jada, kom med kritikk og mistro min intensjon. Det er ikke tema her og jeg kommer til å ignorere det). 

Da jeg kom på akuttmottaket sa jeg hva jeg hadde tatt og hvor mange gram. Det var godt over dødelig dose. Blir ikke å si hva eller hvor mye. 

De tok blodprøver også lot de meg ligge alene på et undersøkelsesrom. Var nok litt å gjøre den kvelden. Ok det. Dette er det siste jeg husker. Mistet bevisstheten. 

Ifølge journal ble jeg flyttet til observasjonsposten. Målinger og slikt ble gradvis dårligere. Jeg kunne til slutt ikke vekkes eller smertestimuleres. De sjekket regelmessig til meg. Da en pleier skulle se til meg fant hun meg midt i et kraftig epilepsi-anfall. Fråde (skum) fra munnen blandet med blod (bitt i tunga). De ringte lege som forordet orfiril intravenøst. Kom to anfall til og noe med hjertemålinger viste avvik. De sendte meg også til MR eller noe av hodet. Da ringte han giftinformasjonen som opplyste om at dette var livstruende dose og ut fra symptomer og målingene var det akutt fare for hjertestans. Ble flyttet til intensiven med fastvakt og familie ble kontaktet om å være i beredskap da det så ut som at jeg ikke ville klare meg. Så de måtte kunne komme på kort varsel. De gav meg noe intravenøst for å hjelpe hjertet. De sa også til familien at om jeg overlevde kunne de ikke utelukke hjerneskade (som var det jeg ble redd for). Men det gikk nå bra. Etter noen dager våknet jeg, var veldig forvirret og kunne ikke snakke første dagen osv. I etterkant har jeg hatt nedsatt korttidshukommelse, men det kan jeg leve med, og det har blitt litt bedre tror jeg. 

I hvert fall. Retningslinjene er at det skal foretas ventrikkeltømming og kull allerede ved langt mindre dose, men dette ble ikke gjort. Til tross for at jeg sa nøyaktig hva og hvor mye jeg hadde tatt, så lot de meg bare ligge der, og dermed fikk kroppen tatt opp alt sammen. Jeg gikk inn i koma og mistet nesten livet. Og har, muligens (etter min opplevelse) fått en skade i hukommelsen. 

Jeg ble åpenbart feilbehandlet. Hadde de iverksatt de tiltak som SKAL iverksettes ved slik overdose så hadde ikke tilstanden blitt så livstruende. Jeg var på sykehuset i 5 døgn med gradvis forverring før de fikk stabilisert meg osv. Hvis jeg hadde dødd så er jeg rimelig sikker på at det hadde blitt opprettet tilsynssak. Og sikkert den typiske "dette er svært uheldig og en svikt av rutiner som sykehuset nå vil gjennomgå blabla". Men DET hadde jo ikke hjulpet min familie og andre som er glad i meg. 

Jeg føler ikke at jeg har noen som helst rett til å komme med kritikk da det jo var JEG som tok overdosen. Det er jo min feil. Men jeg hadde dødd hadde jeg ikke oppsøkt hjelp, og jeg døde nesten selv om jeg gjorde det. 

Men altså. For framtidige pasienter sin skyld, bør jeg melde dette inn? Liv som angrer seg og vil ha hjelp, kan gå tapt. Fordi de ikke gjorde slik både giftinformasjonen ville rådet til, og som også står tydelig i Felleskatalogen. 

Jeg mener jeg ble alvorlig feilbehandlet og at ansvarlig lege(er?) bør få beskjed/veiledning/konstruktiv kritikk på bakgrunn av dette slik at de ved en ny anledning kan gjøre det som skal gjøres for en person som har det så vanskelig at den har gjort det mot seg selv. Når man tross alt vil reddes likevel så skal man jo få adekvat behandling som forebygger skade/død så godt som mulig. 

Jeg er på ingen måte ute etter å "ta" noen, jeg bare tenker at det muligens bør sies i fra om på en eller annen måte, for det var nære på hos meg. Og neste gang kan et liv gå tapt. 

Også må jeg bare avslutte med at etter denne hendelsen hvor min familie ble utsatt for å få telefon om at "dette går nok ikke veien, vær klar til å komme, og hvis overlevelse blir hun kanskje hjerneskadet og "grønnsak", ", så har jeg OMSIDER fått opp øynene og forstått at (og har dårlig samvittighet) de er faktisk livredde for meg og har det IKKE bedre uten meg. Jeg har fortsatt selvmordstanker, men har fått en helt annen innstilling til det. Og jeg er faktisk glad jeg klarte meg, og terskelen for å utføre det nå er høyere enn den har vært siden jeg ble syk og mistet lysten på livet. Så jeg takker sykehuset dypt for å ha reddet meg, men samtidig så feilbehandlet de meg. 

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som om du fikk ganske dårlig behandling. Å bare la deg ligge alene på et undersøkelsesrom til tross for at du hadde tatt en dødelig overdose, for så bli sjekket til såpass sjeldent at de fant deg midt i et kraftig anfall høres virkelig ikke greit ut. Kan ikke begripe at en lege kan ha tenkt at det var greit å gjøre. Det burde vel ha blitt iverksatt noe før du fikk et alvorlig anfall? Synes det høres lurt ut å melde i fra, det kan tross alt få alvorlige konsekvenser hvis noe slikt gjentar seg. 

Anonymkode: 14968...a36

AnonymBruker

Når jeg har tatt medikamentoverdoser har jeg også bare "blitt liggende der" uten behandling med ventrikkelskylling og aktivt kull. Det er fordi det hadde gått for lang tid etter inntaket til at slik behandling kunne ha hjulpet. Jeg måtte bare sove meg gjennom det under overvåkning av hjertet og andre vitale organer på Intensiven. 

Anonymkode: 2e5ed...699

AnonymBruker

Første tanken som kommer er at det er mulig det har gått for lang tid fra du tok medisinene til du kom til behandling? Du skriver at du var våken to timer etter at du hadde tatt medisinene før du tok kontakt med helsevesenet ,og så skulle du reise til sykehuset, bli tatt i mot der osv. 

Hvor lang tid tok det fra du tok tablettene til du traff behandlende lege på sykehuset?

Hadde du selv forsøkt å kaste opp igjen medisinene?

Tok du kapsler eller tabletter, og om du knuste tabletter eller åpnet kapsler, kan og ha noe å si.

Det er litt ulikt på hva du har inntatt, men magesekken tømmer seg vanligvis på 3 til 4 timer, og opptaket av de fleste stoffer skjer i tarmen.

Kanskje de som behandlet deg tenkte at det var for sent med ventrikkel tømming? Det får du sikkert svar på ved å be om gjennom gang av journal for den episoden. 

Retningslinjer er ikke regler som må følges men anbefalinger, det kan hende at det har blitt gjortnoe feil ,men jeg regner med at du ikke er den første sykehuset har fått inn med overdose og at de har god erfaring med å behandle dette. 

Men som sagt det får du antageligvis  svar på ved å få sykehuset eller fastlegen din til å gå igjennom journalen din med deg.

Anonymkode: ae9d6...6bb

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har tatt medikamentoverdoser har jeg også bare "blitt liggende der" uten behandling med ventrikkelskylling og aktivt kull. Det er fordi det hadde gått for lang tid etter inntaket til at slik behandling kunne ha hjulpet. Jeg måtte bare sove meg gjennom det under overvåkning av hjertet og andre vitale organer på Intensiven. 

Anonymkode: 2e5ed...699

Ventrikkelskylling brukes bare ved alvorlige forgiftninger så de har helt sikkert ikke ansett de medikamentene du inntok som så alvorlige at det var nødvendig. 

Anonymkode: 96a9c...d66

Jeg synes du skal melde fra. Jeg hadde en lignende opplevelse, jeg tok overdose mens jeg var innlagt på psykiatrisk, kollapset foran psykiater som bare lot meg bli liggende. Jeg angrer så utrolig på at jeg ikke meldte fra. Ikke for min del, men for de som kom etter meg..

Annonse

11 timer siden, Glitter skrev:

Etter noen dager våknet jeg, var veldig forvirret og kunne ikke snakke første dagen osv. I etterkant har jeg hatt nedsatt korttidshukommelse, men det kan jeg leve med, og det har blitt litt bedre tror jeg. 

I hvert fall. Retningslinjene er at det skal foretas ventrikkeltømming og kull allerede ved langt mindre dose, men dette ble ikke gjort. Til tross for at jeg sa nøyaktig hva og hvor mye jeg hadde tatt, så lot de meg bare ligge der, og dermed fikk kroppen tatt opp alt sammen. Jeg gikk inn i koma og mistet nesten livet. Og har, muligens (etter min opplevelse) fått en skade i hukommelsen.  

Jeg får ikke helt med meg om du ønsker å si ifra generelt om en feilbehandling fordi ventrikkelskylling ikke ble foretatt eller fordi du i dag trolig har fått påført deg senskader i form av kognitive problemer/hukommelsesvansker? Jeg har forstått av andre tråder, at dette var snakk om et status epilepticus-anfall forårsaket av en overdose, og jeg kan jo bare uttale meg på vegne av egen erfaring med denne typen anfall for 8 år siden, at til dels hukommelsesvanskene har bedret seg smått om sen på noen områder og på andre områder gjelder det å lære seg å leve med dårlig hukommelse og teknikker i forbindelse med dette dersom du har fått uopprettelige skader. Selv går jeg jo fast på epilepsimedisiner og disse kan påvirke hukommelsen noe. Jeg vet ikke hvor stor risiko det er å få skade etter et status epilepticus-anfall og det kommer jo an på hvor i hjernen anfallet er eller starter nevnte en nevrolog for meg, men det er jo vanlig å bli sendt på MR. Jeg ble sendt på MR uken etterpå og et halvt år senere. Jeg trodde kanskje at hukommelsen mer var utsatt hos epileptikere ved jevnlige/hyppige anfall som går fast på medisin, men det er en nevrolog den rette til å uttale seg om :) 

AnonymBruker
11 timer siden, RamonaK skrev:

Jeg synes du skal melde fra. Jeg hadde en lignende opplevelse, jeg tok overdose mens jeg var innlagt på psykiatrisk, kollapset foran psykiater som bare lot meg bli liggende. Jeg angrer så utrolig på at jeg ikke meldte fra. Ikke for min del, men for de som kom etter meg..

Tydeligvis mange som har hatt vonde opplevelser i helsevesenet her. Å bli møtt med avvisning må være vondt.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis mange som har hatt vonde opplevelser i helsevesenet her. Å bli møtt med avvisning må være vondt.

Avvisning kan man jo forsåvidt takle. Men feilbehandling kan jo få ganske alvorlige konsekvenser. Ja har hørt mange triste historier ang helsevesenet, men det er jo heldigvis mange helsepersonell som gjør en veldig god jobb også.

AnonymBruker
44 minutter siden, RamonaK skrev:

Avvisning kan man jo forsåvidt takle. Men feilbehandling kan jo få ganske alvorlige konsekvenser. Ja har hørt mange triste historier ang helsevesenet, men det er jo heldigvis mange helsepersonell som gjør en veldig god jobb også.

Å bli avvist kan få alvorlige følger... 

Annonse

Blir litt mye å sitere og svare hver enkelt, men angående om det var for sent med ventrikkeltømming så var det neppe det. Det er et medikament som tas sakte opp. Jeg var inne på akuttmottaket litt over to timer etter inntak da det var kort vei til sykehuset. 

Jeg har ikke tanker om å klage det inn fordi jeg har merket svekkelse i hukommelsen, men fordi jeg mener dette var en såpass alvorlig feil at det bør bli gjort oppmerksomt på for å bedre rutinene i framtiden. 

Det var vel status-elepticus jeg hadde. Tror det ble tre antall totalt før de fikk medisinert det vekk. 

Jeg har jo ikke lyst til å være en kjip og klagende pasient, men jeg har tenkt en del på dette helt siden februar. Fundert på om de ikke trodde på meg når jeg sa hvor mye jeg hadde tatt? Jeg har da aldri løyet eller overdrevet slikt så det er i så fall også noe som ikke er innafor. Å bare la meg ligge der fordi de ikke tror på hva jeg sier. 

7 timer siden, aa-k-j skrev:

Dette bør absolutt klages inn til fylkesmannen og det kan du gjøre på nett (elektronisk). 

Kan jeg bare sende melding om dato for hendelse og at jeg mener jeg ble feilbehandlet, også tar fylkesmannen jobben med å lese i journalen for å undersøke om det har blitt gjort feil? 

Det er vel ingen som får sparken av det? Vil jo ikke ødelegge for noen.

Endret av Glitter
1 time siden, Glitter skrev:

Kan jeg bare sende melding om dato for hendelse og at jeg mener jeg ble feilbehandlet, også tar fylkesmannen jobben med å lese i journalen for å undersøke om det har blitt gjort feil? 

Du må selvfølgelig begrunne en evt. klage om feilbehandling. 

2 timer siden, Glitter skrev:

Bare forklar hvordan det var. Ikke verre enn det. Fylkesmannen får tilgang på journalen og leser selv. Mener du det var feilbehandling eller at du ikke fikk forsvarlig helsehjelp så sier du det. 

Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Bare forklar hvordan det var. Ikke verre enn det. Fylkesmannen får tilgang på journalen og leser selv. Mener du det var feilbehandling eller at du ikke fikk forsvarlig helsehjelp så sier du det. 

Ok. Ja...Tror kanskje jeg skal vente til behandler er tilbake og drøfte det med henne. Kjenner på en skam rundt å skulle klage siden jeg tross alt tok overdosen av egen fri vilje. 

1 minutt siden, Glitter skrev:

Ok. Ja...Tror kanskje jeg skal vente til behandler er tilbake og drøfte det med henne. Kjenner på en skam rundt å skulle klage siden jeg tross alt tok overdosen av egen fri vilje. 

Målet med slik klage er oftest å bedre helsehjelpen for framtiden slik at det ikke skjer igjen. Etter overdosen tok du jo kontakt selv og du informerte om hva du tok overdose med og da er det helsepersonell sin plikt å utøve forsvarlig helsehjelp og ikke ignorere deg. Det var dems feil at det holdt på å gå galt og det skal etter hva jeg har forstått mye til for at noen mister jobben. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...