Gå til innhold

Å lære seg å tenke at man er «verdifull»

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, dolmio skrev:

Ser den. 

Men jeg tolket deg muligens også feil - du skriver jo «for TS blir følelsen» (i dette tilfellet konsekvensen av det osv)... hvis du skjønner hva jeg mener. 

Skjønner, og jeg mente nå og inntil du har et annet svar enn "vet ikke" på spørsmålet lenger oppe.

Fortsetter under...

Gjest dolmio

Jeg takker for alle innspill. Jeg har bestemt meg for å gå inn for å slutte med verdivurderingen i sin helhet, for det er fullstendig bortkastet energi å drive med det og fører ikke noe godt med seg. 

Sier ikke det blir lett. Hadde jeg kunnet slutte med det umiddelbart, hadde det vært enkelt. Så jeg skal bruke en teknikk jeg lærte i ACT i dette arbeidet: akseptere at tankene og følelsen kommer, men ikke henge meg på den - den skal få seile sin egen sjø uten meg ombord (da gir den opp og jeg står igjen som «vinner»). 

AnonymBruker
1 time siden, dolmio skrev:

Jeg takker for alle innspill. Jeg har bestemt meg for å gå inn for å slutte med verdivurderingen i sin helhet, for det er fullstendig bortkastet energi å drive med det og fører ikke noe godt med seg. 

Sier ikke det blir lett. Hadde jeg kunnet slutte med det umiddelbart, hadde det vært enkelt. Så jeg skal bruke en teknikk jeg lærte i ACT i dette arbeidet: akseptere at tankene og følelsen kommer, men ikke henge meg på den - den skal få seile sin egen sjø uten meg ombord (da gir den opp og jeg står igjen som «vinner»). 

Lykke til! Det er nok klokt å velge en tilnærming som sammenfaller med terapien og verktøyene du allerede benytter. Det er mange veier til Rom, heldigvis. 

Vil ellers bare nevne at som en som har fulgt deg her på DOL over tid, er det tydelig å se at du har hatt en positiv utvikling de siste månedene. 

Anonymkode: d2a0d...30a

Gjest dolmio
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Det er nok klokt å velge en tilnærming som sammenfaller med terapien og verktøyene du allerede benytter. Det er mange veier til Rom, heldigvis. 

Vil ellers bare nevne at som en som har fulgt deg her på DOL over tid, er det tydelig å se at du har hatt en positiv utvikling de siste månedene. 

Anonymkode: d2a0d...30a

Tusen takk, dine ord varmer ❤️

Annonse

Gjest dolmio
7 timer siden, kupton skrev:

Følelser er bare følelser. Virkeligheten er noe annet. Se på det som fake news. 

Takk for råd. Jeg prøver å ta det til meg, men det er vanskelig å tenke at det bare er følelser uten rot i virkeligheten når folk rundt meg bare driter i hvordan jeg har det. Det har vært sånn hele livet. Er det så rart jeg føler det sånn? Hvordan skal jeg korrigere sånt? Min mor hadde det også sånn. 

Endret av dolmio
4 minutter siden, dolmio skrev:

Takk for råd. Jeg prøver å ta det til meg, men det er vanskelig å tenke at det bare er følelser uten rot i virkeligheten når folk rundt meg bare driter i hvordan jeg har det. Det har vært sånn hele livet. Er det så rart jeg føler det sånn? Hvordan skal jeg korrigere sånt? Min mor hadde det også sånn. 

Bli bedre på selvhevdelse?

AnonymBruker
8 minutter siden, dolmio skrev:

Kanskje du har arvet følelsen fra din mor da? Det er noe med arv og miljø, man arver både gener og det sosiale

Anonymkode: 045ad...39d

Thebutterfly
På 28.7.2020 den 12.37, dolmio skrev:

Hvordan kan man lære seg å tenke at man er verdt noe for andre når ingen viser det eller forteller en at en er verdt noe? 

Jeg føler også så altfor ofte at jeg er en byrde for andre, og det er vondt og fører til at jeg er mest mulig «usynlig». Jeg hater å være en byrde for andre. 

Alle er verdt noe. Tenk på det. Hvorfor skal noen ikke være verdt noe? Jo alle har en verdi. 

Vær glad i den du er født til å bli. Vær glad i og ta vare på deg selv så godt du klarer. Du er like mye verdt som andre uavhengig av hva andre måtte synes om deg. Ikke tenk over hva andre måtte synes, men vær deg selv  :)

Gjest dolmio

Takker for alle svar. Om jeg føler meg lite verdt pga andre ting, så skal jeg i hvertfall slutte med å måle meg med andre, for det er noe jeg kan styre selv. At andre ikke behandler meg bra kan jeg ikke styre, men det er ikke lett å ikke la seg påvirke av det - det er vanskelig. Dessverre.

Endret av dolmio
1 time siden, dolmio skrev:

Takker for alle svar. Om jeg føler meg lite verdt pga andre ting, så skal jeg i hvertfall slutte med å måle meg med andre, for det er noe jeg kan styre selv. At andre ikke behandler meg bra kan jeg ikke styre, men det er ikke lett å ikke la seg påvirke av det - det er vanskelig. Dessverre.

Det skjønner jeg. Da føler man at man får bekreftelse på at man ikke har noen verdi, men det er vel derfor man må finne sin verdi innenfra. Hvis man klarer det så vil man være bedre rustet mot verden som tross alt kan være virkelig brutal. 

Men å klare å finne sin verdi innenfra er jo ikke bare bare. 

Gjest dolmio
1 time siden, Glitter skrev:

Det skjønner jeg. Da føler man at man får bekreftelse på at man ikke har noen verdi, men det er vel derfor man må finne sin verdi innenfra. Hvis man klarer det så vil man være bedre rustet mot verden som tross alt kan være virkelig brutal. 

Men å klare å finne sin verdi innenfra er jo ikke bare bare. 

Ja, det er nettop den bekreftelsen man får. Når det blir mye av den og liten i motsatt retnng blir det den man strekker seg etter. Har vært sånn i alle år. Men jeg liker å gi til andre og vil at andre skal ha det bra. Bl a gir jeg det jeg ikke tår selv- med glede og omtanke. 

Annonse

35 minutter siden, dolmio skrev:

Ja, det er nettop den bekreftelsen man får. Når det blir mye av den og liten i motsatt retnng blir det den man strekker seg etter. Har vært sånn i alle år. Men jeg liker å gi til andre og vil at andre skal ha det bra. Bl a gir jeg det jeg ikke tår selv- med glede og omtanke. 

Det er en veldig god egenskap å ha. :)

Gjest dolmio

Tusen takk for alle råd. Jeg tar med meg alle videre. Jeg har bestemt meg for å ikke måle meg med andre. Er godt i gang også. Jeg har stoppet meg selv flere ganger allerede. Cluet er å gjenkjenne det - deretter å stoppe seg selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...