Jump to content
Gondor

Hæ?

Recommended Posts

Gondor

Jeg la på meg to kilo mens jeg var på ferie. Ikke overraskende for jeg gav katten i alt som hadde med diett å gjøre. Forrige fredag begynte jeg å veie meg igjen. Siden jeg kom hjem har jeg spist frokost og lunsj samt middag. Dette er noe nytt for jeg har ikke vært opptatt av de to første måltidene før. Jeg har sett på mage og lår i speilet og registrert at her var det mye å ta av! Da jeg gikk på vekten i dag regnet jeg med at jeg hadde gått opp mye, men så har jeg gått ned 800 g!  Veldig gledelig selvfølgelig, men jeg skjønner ingenting. Hva har skjedd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gondor
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Er det så enkelt som det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Glitter

Når man går opp mye på kort tid pga ferie for eksempel så er en del av oppgangen vann og mageinnhold. Jeg har selv gått ned 800 g på to dager. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ISW
Posted (edited)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Dette er en utrolig seiglivet myte. 
 

Det er noen fordeler med å spise mindre over flere måltider HVIS du har et kosthold med mye karbohydrater, fordi du da får et jevnere blodsukker og får mindre effekter av blodsukkerfall.

Kroppens hvileforbrenning er i hovedsak ikke viljestyrt muskulatur (hjerte og lunger), samt hjerne/nervesystem og øvrige organer. Hvileforbrenningen er grovt sett ca 1 kalori pr kg kroppsvekt (fratrukket overflødig fettvev) pr time. Denne er nokså upåvirket av eksterne faktorer, den stiger litt ved stress og infeksjoner/feber. For kroppens forbrenning er det nokså uvesentlig om matinntaket skjer to ganger om dagen eller seks ganger om dagen. Overflødige kalorier etter måltidene lagres, enten som glykogen i muskler og lever, eller som fettvev, og hentes ut igjen derfra ved behov (kaloriunderskudd). Det blir som å sette penger i banken. Du bruker de samme pengene om du får lønna kontant en gang i uken eller på konto en gang i måneden, så lenge forbruket (aktivitetsnivået) er likt.

Men som sagt, på et høykarbokosthold kan det være gevinst i å spise hyppigere og mindre, fordi du får et jevnere blodsukker. Men et høykarbokosthold er ofte uforenelig med å gå ned i vekt uansett, på grunn av mye insulin i kroppen og sterk sultfølelse. I stedet burde man kutte ut mat som ikke kroppen trenger (hvitt mel, sukker, ris, poteter, osv.) som uansett bidrar med lite kroppen trenger. Et godt kosthold for å gå ned i vekt mener jeg består av godt med grønnsaker, noe frukt, proteiner fra egg, kylling, fisk og magre kjøttprodukter, mager ost, bær, og sunt umettet fett fra oljer, fet fisk, avocado og nøtter. Da reduseres fettlagrende insulin i blodet, sultfølelsen reduseres, humøret blir bedre og vekten går ned, uten å pådra seg livsstilssykdommer.

Edited by ISW

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Det er bare en myte. Man tar mye er av seg av å spise sunt og sjelden, men ikke lite. Periodisk faste heter det.

Anonymkode: dc041...13c

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...