Gå til innhold

Northug


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er faktisk forsket litt på akkurat det fenomenet der og det er slik at når det er bare ett felt i hver retning så føles det som om veien er så smal at det er skummelt å kjøre raskere enn fartsgrensa, ja, selv det å kjøre på fartsgrensa kan være skummelt for mange. Men når det så blir flere felt og veien blir bredere - ja, da føles det trygt og de klemmer gassen i bånn!

Noen mangler fullstendig begrep om trafikkflyt... Lå selv et stykke bak i køen bak en utenlandsk bil her om dagen og det er greit at man ikke skjønner hva 80 betyr i forhold til tallet på sitt eget speedometer og derfor tar det litt rolig for ikke å bli bøtelagt, men når man etterhvert får 30 biler bak seg og både biler og busser ligger på hornet og man blir forbikjørt av en drøss så fort de har mulighet til det - ja, da bør man faktisk skjønne at man ligger alt for lavt i fart!

Det der har jeg klart å forstå uten forskning 😂 Men jeg lærte av pappa at folk er redd for villblomstene. Derfor ligger de midt i veien. Så jeg har tenkt at de nok er redd autovern også og at litt smale veier blir et problem for dem, ihvertfall hvis de ikke kan ligge midt i veien. Men jeg vil jo ikke kjøre altfor fort for å komme forbi og ikke går bilen altfor fort heller, så da kommer jeg meg ikke forbi. Her ute er det noen ganske smale veier også, så selv om man har sikt nok til å kjøre forbi, kommer man ikke forbi fordi bilen foran tar altfor mye plass i veibanen. Det er skikkelig skummelt, syns jeg, når de vagler litt og jeg ikke vet om de har fått med seg at jeg er der og skal forbi. Ofte blir jeg bare liggende bak for å ikke risikere at de kjører i siden på meg. 

Man burde egentlig varsle politiet når man ligger bak sånne som lager så lange køer. De kan få litt tilsnakk, selv om det ikke nødvendigvis er noe de kan tas på. Man skal følge med i trafikken og det gjør de jo ikke når de ikke forstår at de lager kø. Bestefar har alltid vært litt puslete på gassen, men han kjørte jo ut til siden så fort han hadde en bil bak seg. Og da kan man godt ligge i 70 i 90-sonen, om man vil det. Men hvordan har man klart å få lappen dersom man ikke klarer ligge i fartsgrensa og ikke klarer følge med i trafikken? Skjønner at han klarte det altså, på den tiden var det knapt trafikk 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker varianter av cruise control når jeg kjører langtur. Jeg stiller inn på 8-10 km/t over fartsgrensen sånn at den reelle hastigheten er omtrent lik fartsgrensen. Da følger jeg trafikken greit, men ikke mer enn det. Jeg gidder ikke kjøre fortere fordi en BMW prøver å trykke seg opp i rumpa mi, men jeg hjelper til så hun får kjørt forbi når det kommer en rett strekning.

Jeg anser det som nærmest umulig å ikke bryte fartsgrensen ved forbikjøring, og lurer på hvordan politiet ser på det. Alle gjør det jo. Man må gjøre det. Jeg tror og håper at politiet ikke vil stoppe en som tangerer 110 ved forbikjøring i 90 sone, for eksempel.

Men uansett: Når man er målt til 168 så har det gått fort. Jeg har også en "sånn bil", men ved 168 sier speedometeret kanskje 180. Det er veldig fort uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Og da kan man godt ligge i 70 i 90-sonen, om man vil det. Men hvordan har man klart å få lappen dersom man ikke klarer ligge i fartsgrensa og ikke klarer følge med i trafikken? Skjønner at han klarte det altså, på den tiden var det knapt trafikk 😂 

Der jeg kjører daglig er det 7 tuneller og 80-sone, men også en utmerket gammelvei med en knøttliten tunell og 60- og 70-soner utenfor de få tettstedene man kjører gjennom. Så hvorfor må man da kjøre nyveien når det er sååå dritskummelt å kjøre gjennom en tunell at man MÅ ligge i max 60!? Kan man ikke da heller pelle seg ned på gammelveien hvor man slipper disse kjempeskumle tunellene og kan kjøre i 60 så mye man vil...!? Tunellene er romslige nok, lyse og fine så det er ingen grunn til å kjøre bremsa i bånn så fort man ser åpningen man skal inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke behovet dere aspies har for å forsvare Northug.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Skal kanskje ikke dra alle "aspies" inn i dette eller? Vi er bare to av ganske mange. Jeg har ikke noe behov for å forsvare Northug, jeg syns fyren egentlig er litt ekkel. Men jeg har et behov for å reagere litt når jeg syns folk tar litt mye av. Folk antar både det ene og det andre, uten å vite om det stemmer. Jeg syns man kan forholde seg til fakta og vente med å forholde seg til de faktaene som enda ikke foreligger. Tvilen skal komme tiltalte til gode osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trine skrev:

Skal kanskje ikke dra alle "aspies" inn i dette eller? Vi er bare to av ganske mange. Jeg har ikke noe behov for å forsvare Northug, jeg syns fyren egentlig er litt ekkel. Men jeg har et behov for å reagere litt når jeg syns folk tar litt mye av. Folk antar både det ene og det andre, uten å vite om det stemmer. Jeg syns man kan forholde seg til fakta og vente med å forholde seg til de faktaene som enda ikke foreligger. Tvilen skal komme tiltalte til gode osv. 

Jeg husker hvor mye sympati Anders Behring Breivik fikk.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg bruker varianter av cruise control når jeg kjører langtur. Jeg stiller inn på 8-10 km/t over fartsgrensen sånn at den reelle hastigheten er omtrent lik fartsgrensen. Da følger jeg trafikken greit, men ikke mer enn det. Jeg gidder ikke kjøre fortere fordi en BMW prøver å trykke seg opp i rumpa mi, men jeg hjelper til så hun får kjørt forbi når det kommer en rett strekning.

Jeg anser det som nærmest umulig å ikke bryte fartsgrensen ved forbikjøring, og lurer på hvordan politiet ser på det. Alle gjør det jo. Man må gjøre det. Jeg tror og håper at politiet ikke vil stoppe en som tangerer 110 ved forbikjøring i 90 sone, for eksempel.

Hvis bilen foran ligger i fartsgrensen, syns jeg ikke man skal presse den. Det er først når de ligger under fartsgrensen at jeg prøver å vekke litt liv i dem. Sånn uten å ligge på hornet da, selv om det frister noen ganger. Hvis jeg kjører litt passivt et sted fordi det er den hastigheten jeg mener er forsvarlig akkurat der, så følger jeg med bak meg og hjelper forbi de som ev kommer. Men det er det ikke mange som gjør. Men det var en som spant forbi meg på ei slette en gang. Og borte ble han. Ihvertfall helt til svingene begynte. Plutselig lå jeg rett bak han igjen. Litt festlig og litt irriterende med de som bare må forbi, men som ikke har lært å kjøre i svinger.

Ja, bilen foran skal kjøre veldig sakte, eller det skal være en lang strekke dersom man ikke skal kjøre over fartsgrensa. 110 i 90 sone, tror jeg ikke politiet bryr seg om. Men når man må opp i 130 fordi den andre fant ut at den skulle gi på, da begynner jeg bli litt usikker på hva politiet skulle mene om saken. Og er det laserkontroll et sted, da får man bot uansett. Jeg skulle gi på ut på en vei og kjørte en bil som bråket mindre og gikk bedre enn privatbilen jeg hadde, så det var litt lett å plutselig kjøre litt for fort når man skulle gi på ut på en vei. Samtidig som jeg skulle justere farten ned, så jeg politiet. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fortjente den bota, sånn egentlig 😂 Men har de målt og det gikk litt for fort, så må man betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker hvor mye sympati Anders Behring Breivik fikk.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Ok, det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Trine skrev:

Ok, det gjør ikke jeg.

Det var vel 8-9 år siden. Ble endel oppstyr her på dol.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Som Ekstra og Lillemus alt har skrevet, det handler om å føle seg trygg. Smale og svingete veier, er skummelt. Rett strekke og to felt, er ikke skummelt. Og det er kanskje grunnen til at folk ligger i 50 i 30-sonen, og fortsetter i 50 i 60-sonen. De kjører akkurat så "aggressivt" som de tør og tenker ikke over at de hindrer folk bak i å kjøre forbi, og de tenker tydeligvis heller ikke over den lille ungen som plutselig kan løpe ut i veien i 30-sonen. Neida, de føler det trygt å ligge i 50, for de skal klare å holde seg på veien i den hastigheten. Det er liksom alt som er i hodene deres. Hold deg på veien, drit i absolutt alt annet. Men så har jeg også sett noen kjerringer som ikke klarer å trykke på gassen samtidig som de prater med passasjeren. Men jeg tror fortsatt at de som ikke har blinklys på bilene sine, er de mest irriterende. Eller, det er vel fordi det er det jeg opplever oftest. Eller de som aldri kommer seg opp i fart når de kjører ut på en vei. Altså, jeg har en caddy maxi liksom. 110 hk, mener jeg det er i den. De fleste biler klarer akselerere minst like fort som min. Så det er sjåføren som ikke er våken.

Det bremses til og med ned til langt under grensa akkurat forbi kameraet de stedene det er gjennomsnittsmåling. De bare ser et kamera og får panikk. 

Hei

 

ja selv kjører jeg aldri over fartsgrenser som 30 og oftest 50, 30 fordi det oftest kan komme små barn eller dyr løpende ut i veien, og 50 fordi det er jo litt det samme der.

det er gjerne 4 felts veier med midtrabatt at det er lett å kjøre for fort.

faktisk var nettopp på Hvaler. I den undersjøiske tunellen med kun 2 felt og ingen midtrabatt, var det Faktisk 80 grense, og det syns jeg faktisk var overraskende , mislikte det, syns burde vært 60 eller 70 maks.

men misliker når det er 80 og 90 og ingen midtrabatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grendel skrev:

Jeg bruker varianter av cruise control når jeg kjører langtur. Jeg stiller inn på 8-10 km/t over fartsgrensen sånn at den reelle hastigheten er omtrent lik fartsgrensen. Da følger jeg trafikken greit, men ikke mer enn det. Jeg gidder ikke kjøre fortere fordi en BMW prøver å trykke seg opp i rumpa mi, men jeg hjelper til så hun får kjørt forbi når det kommer en rett strekning.

Jeg anser det som nærmest umulig å ikke bryte fartsgrensen ved forbikjøring, og lurer på hvordan politiet ser på det. Alle gjør det jo. Man må gjøre det. Jeg tror og håper at politiet ikke vil stoppe en som tangerer 110 ved forbikjøring i 90 sone, for eksempel.

Men uansett: Når man er målt til 168 så har det gått fort. Jeg har også en "sånn bil", men ved 168 sier speedometeret kanskje 180. Det er veldig fort uansett hvordan man snur og vender på det.

Jeg også:-)

cruisecontroll er flott:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor dere skal snakke bort at mannen kjører som en gris og setter andre liv i fare. Denne type villmannskjøring skal og må straffes hardt.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Hei!

enig i det!

ble en avsporing.

jeg er enig i at slik råkjøring skal slås ned på, til allés fordel.

han har nok noe å jobbe med, både hva angår råkjøring og kjøring med promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har opptak av råkjøringen på dashbordkamera. Så det er ikke snakk om hva han "så".

Anonymkode: 73ecf...fe6

Ok skjønner, i hvert fall er jeg enig i at slik kjøring og i tillegg i ruspåvirket tilstand er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Det er faktisk forsket litt på akkurat det fenomenet der og det er slik at når det er bare ett felt i hver retning så føles det som om veien er så smal at det er skummelt å kjøre raskere enn fartsgrensa, ja, selv det å kjøre på fartsgrensa kan være skummelt for mange. Men når det så blir flere felt og veien blir bredere - ja, da føles det trygt og de klemmer gassen i bånn!

Noen mangler fullstendig begrep om trafikkflyt... Lå selv et stykke bak i køen bak en utenlandsk bil her om dagen og det er greit at man ikke skjønner hva 80 betyr i forhold til tallet på sitt eget speedometer og derfor tar det litt rolig for ikke å bli bøtelagt, men når man etterhvert får 30 biler bak seg og både biler og busser ligger på hornet og man blir forbikjørt av en drøss så fort de har mulighet til det - ja, da bør man faktisk skjønne at man ligger alt for lavt i fart!

Ok takk for info:-)

det visste jeg ikke.

jeg personlig misliker 80 og 90 felt uten midtrabatt, slet med å holde fartsgrense 80 gjennom en nokså smal vei på Hvaler. Det overrasket meg at den hadde 80 grense... men men

så fart foretrekker jeg på gode veier med sikring i form av midtrabatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel 8-9 år siden. Ble endel oppstyr her på dol.

Anonymkode: 73ecf...fe6

Det var før min tid på dol, så da er det ikke så rart jeg ikke husker det. Men da var det mange med asperger som hadde sympati for han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

 

ja selv kjører jeg aldri over fartsgrenser som 30 og oftest 50, 30 fordi det oftest kan komme små barn eller dyr løpende ut i veien, og 50 fordi det er jo litt det samme der.

det er gjerne 4 felts veier med midtrabatt at det er lett å kjøre for fort.

faktisk var nettopp på Hvaler. I den undersjøiske tunellen med kun 2 felt og ingen midtrabatt, var det Faktisk 80 grense, og det syns jeg faktisk var overraskende , mislikte det, syns burde vært 60 eller 70 maks.

men misliker når det er 80 og 90 og ingen midtrabatt.

 

I 30 og 40 ligger jeg alltid i fartsgrensa. Noen ganger litt under også, hvis det er mye skolebarn langs veien. I 50 ligger jeg et sted mellom 50 og 60 på speedometeret, avhengig av hvor det er. 80 og 90 uten midtrabatt har aldri plaget meg. Jeg stoler mindre på folk som kjører samme retning som meg, for de følger jo ikke med, så plutselig skal de bytte fil når du er ved siden av dem. Jeg liker svingete veier med 80-sone for da kan man kjøre litt mer aktivt. Passiv kjøring er på grensa til farlig. Man blir jo litt sløv når det aldri skjer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2020 den 15.35, Madelenemie skrev:

Ok takk for info:-)

det visste jeg ikke.

jeg personlig misliker 80 og 90 felt uten midtrabatt, slet med å holde fartsgrense 80 gjennom en nokså smal vei på Hvaler. Det overrasket meg at den hadde 80 grense... men men

så fart foretrekker jeg på gode veier med sikring i form av midtrabatt:-)

Har dere god strategi for innkjøring på motorvei og når man kjører i ytre høyre fil og skal slippe inn biler på motorvei? Jeg stresser mest med det når jeg kjører bil. Må jo hele tiden lese trafikken og se det an såklart. Har ikke landet på om det er best å gi på med gass og brøyte seg inn med god selvtillit eller hur. Vil gjerne ha et tydeligst mulig bilkropps-språk. Prøver å følge fletteregelen der det passer og når vi er flere som skal på og flere som kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cathlin skrev:

Har dere god strategi for innkjøring på motorvei og når man kjører i ytre høyre fil og skal slippe inn biler på motorvei? Jeg stresser mest med det når jeg kjører bil. Må jo hele tiden lese trafikken og se det an såklart. Har ikke landet på om det er best å gi på med gass og brøyte seg inn med god selvtillit eller hur. Vil gjerne ha et tydeligst mulig bilkropps-språk. Prøver å følge fletteregelen der det passer og når vi er flere som skal på og flere som kommer på. 

Hei 

hvis mulig legger jeg meg over i venstre fil, såklart hvis 2 felts motorvei.

hvis ikke , og jeg får folk på siden av meg på utkjøringsrampen velger jeg som oftest å bremse litt for å lette deres innkjøring.

merker fort om de holder nokså god/ lik fart, og da viker jeg, slipper inn.

kjører de saktere velger jeg å gasse litt på, for på den måten gjøre deres innkjøring sikker.

så alt avhenger av situasjon og fart på vedkommende i utkjøringsrampen, så ingen fasit:-)

viktigst regel er trafikkflyt og at ingen skal hindres i lett å kjøre ut. Kjører de litt sakte kan man kjøre forbi senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cathlin skrev:

Har dere god strategi for innkjøring på motorvei og når man kjører i ytre høyre fil og skal slippe inn biler på motorvei? Jeg stresser mest med det når jeg kjører bil. Må jo hele tiden lese trafikken og se det an såklart. Har ikke landet på om det er best å gi på med gass og brøyte seg inn med god selvtillit eller hur. Vil gjerne ha et tydeligst mulig bilkropps-språk. Prøver å følge fletteregelen der det passer og når vi er flere som skal på og flere som kommer på. 

Hvis det er 2-felts eller mer, legger jeg meg i venstre fil og slipper til bilen på den måten. Er det ikke det så bremser jeg ned om bilen som skal inn ligger foran meg eller det er åpenbart at den vil komme foran meg, ligger den bak meg gir jeg på. Det handler om flyt i trafikken :) 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cathlin skrev:

Har dere god strategi for innkjøring på motorvei og når man kjører i ytre høyre fil og skal slippe inn biler på motorvei? Jeg stresser mest med det når jeg kjører bil. Må jo hele tiden lese trafikken og se det an såklart. Har ikke landet på om det er best å gi på med gass og brøyte seg inn med god selvtillit eller hur. Vil gjerne ha et tydeligst mulig bilkropps-språk. Prøver å følge fletteregelen der det passer og når vi er flere som skal på og flere som kommer på. 

Hei 

hvis mulig legger jeg meg over i venstre fil, såklart hvis 2 felts motorvei.

hvis ikke , og jeg får folk på siden av meg på utkjøringsrampen velger jeg som oftest å bremse litt for å lette deres innkjøring.

merker fort om de holder nokså god/ lik fart, og da viker jeg, slipper inn.

kjører de saktere velger jeg å gasse litt på, for på den måten gjøre deres innkjøring sikker.

så alt avhenger av situasjon og fart på vedkommende i utkjøringsrampen, så ingen fasit:-)

viktigst regel er trafikkflyt og at ingen skal hindres i lett å kjøre ut. Kjører de litt sakte kan man kjøre forbi senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...