Gå til innhold

Hva feiler det politiet i USA?

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Nå har de gjort det igjen. Denne gangen døde ikke afroamerikaneren, men havner i rullestol. Hvordan klarer de å være så brutale? Ser for meg nye BLM protester i hele verden. Opptøyer og faenskap. På en måte skjønner jeg de svarte i USA att de demonstrerer, men når norske ungdommer står med Fuck the Police bannere i Norge, da blir jeg betenkt. 

Norske ungdommer eller enkelte av de har fått mindre tillitt til politiet i Norge(!) som følge av BLM. Det er også ganske på trynet. Norsk politi er da greie folk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456590-hva-feiler-det-politiet-i-usa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Nå har de gjort det igjen.

Beklager men forstår ikke helt hva det er du mener ble gjort galt her. Dette er en mann med historikk for å sikte med pistol på uskyldige mennesker!!!!, han motsatte seg arrest og ble brukt strømvåpen på, han klarte å fortsette å gå videre og nekter å følge pålegg, istedenfor graver han i bilen for å det vi må anta være å finne en pistol.

Hva eksakt er det du mene politi bør gjøre i en slik situasjon? Vente til han sikter på dem først ? (Spoiler alert, da er det for sent)

Anonymkode: 29acb...5d4

Annonse

Drømmeautomat

På denne videoen ser du alt som skjer: 

Mannen er ubevæpnet, truer ikke politiet og beveger seg relativt langsomt. Det er i alle fall tre politifolk til stede. Da han bøyer seg inn i bilen skyter en av politimennene ham i ryggen 7 ganger.

Det politiet eksakt bør gjøre i en slik situasjon er: Å ikke skyte for å drepe når det overhodet ikke er nødverge. Forhindre personen fra å sette seg inn i bilen ved fysisk makt, ikke våpen (tre mot én, de burde ha en god sjanse har formodentlig trening i dette). 

Man må kunne forvente at politiet er bedre trent og i stand til å holde hodet kaldt enn de framstår her. Det er utvilsomt noe som mangler både når det gjelder utdanning og kultur i amerikansk politi. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men forstår ikke helt hva det er du mener ble gjort galt her. Dette er en mann med historikk for å sikte med pistol på uskyldige mennesker!!!!, han motsatte seg arrest og ble brukt strømvåpen på, han klarte å fortsette å gå videre og nekter å følge pålegg, istedenfor graver han i bilen for å det vi må anta være å finne en pistol.

Hva eksakt er det du mene politi bør gjøre i en slik situasjon? Vente til han sikter på dem først ? (Spoiler alert, da er det for sent)

Og så setter pøbelen igang med å sette fyr på biler, knuse ruter og plyndre. 

Anonymkode: 681c6...e74

4 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

På denne videoen ser du alt som skjer: 

Mannen er ubevæpnet, truer ikke politiet og beveger seg relativt langsomt. Det er i alle fall tre politifolk til stede. Da han bøyer seg inn i bilen skyter en av politimennene ham i ryggen 7 ganger.

Det politiet eksakt bør gjøre i en slik situasjon er: Å ikke skyte for å drepe når det overhodet ikke er nødverge. Forhindre personen fra å sette seg inn i bilen ved fysisk makt, ikke våpen (tre mot én, de burde ha en god sjanse har formodentlig trening i dette). 

Man må kunne forvente at politiet er bedre trent og i stand til å holde hodet kaldt enn de framstår her. Det er utvilsomt noe som mangler både når det gjelder utdanning og kultur i amerikansk politi. 

Akkurat som i Floyd-saken kunne det hele vært unngått hvis han hadde hørt på politiet. 

Drømmeautomat

Hva slags logikk er dette? At alle som ikke følger politiets ordre umiddelbart fortjener å bli skutt og drept? Det kan være mange grunner til at folk ikke gjør som politiet sier med en gang, de kan ha panikk, være forvirra, tunghørte eller i psykisk ubalanse. Du mener altså at de har seg selv å skylde på hvis politiet skyter dem?

Og selv om noen med vilje ikke adlyder politiets ordre betyr ikke det at det bør være fritt fram for dem å skyte og drepe dem. Er faen meg glad jeg ikke lever i det samfunnet du ser ut til å være komfortabel med.

Endret av Drømmeautomat
2 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Hva slags logikk er dette? At alle som ikke følger politiets ordre umiddelbart fortjener å bli skutt og drept? Det kan være mange grunner til at folk ikke gjør som politiet sier med en gang, de kan ha panikk, være forvirra, tunghørte eller i psykisk ubalanse. Du mener altså at de har seg selv å skylde på hvis politiet skyter dem?

Og selv om noen med vilje ikke adlyder politiets ordre betyr ikke det at det bør være fritt fram for dem å skyte og drepe dem. Er faen meg glad jeg ikke lever i det samfunnet du ser ut til å være komfortabel med.

Politiet fryktet nok at han skulle hente skytevåpen i bilen. 

Drømmeautomat

Jeg diskuterte videoen med en politijurist. Han var sjokkert og sa dette overhodet ikke var måten det ville blitt gjort på i Norge. Ikke nødverge tilstede og de ville ha overmanna ham fysisk før han fikk åpna bildøra.

Det er mulig de frykta at han skulle hente våpen i bilen. Men at politiet er redde og mister hodet er ikke en god nok unnskyldning. Politiet har voldsmonopol i de fleste samfunn. Da forventes det også at de som jobber som politi selekteres og trenes sånn at de ikke utgjør en trussel mot borgerne fordi de f.eks. får panikk. Hverken seleksjon eller trening ser ut til å fungere særlig godt i USA.

33 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg diskuterte videoen med en politijurist. Han var sjokkert og sa dette overhodet ikke var måten det ville blitt gjort på i Norge. Ikke nødverge tilstede og de ville ha overmanna ham fysisk før han fikk åpna bildøra.

Det er mulig de frykta at han skulle hente våpen i bilen. Men at politiet er redde og mister hodet er ikke en god nok unnskyldning. Politiet har voldsmonopol i de fleste samfunn. Da forventes det også at de som jobber som politi selekteres og trenes sånn at de ikke utgjør en trussel mot borgerne fordi de f.eks. får panikk. Hverken seleksjon eller trening ser ut til å fungere særlig godt i USA.

Igjen, hadde han hørt på politiet hadde dette ikke skjedd.

Annonse

36 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Han lever i en fantasiverden, disse folka blir 100% sikkert frifunnet.

Så får vi se, om et anonymt-forum-troll på DOL kan mer om jus enn den politjuristen din ;) 

Politibetjentene virker tro at personen har en kniv i hånden, de ønsket derfor ikke å gå tett innpå å "stanse" han fordi de da risikerer en kniv i magen, derfor var det elektrosjokk/avventing på litt avstand med pistol i hånd om nødvendig, og med 1 hånd på et våpen, og 1 hånd fri, er det ikke lett å stanse en person fra å gå inn i en bil, og han hadde bare noen få skritt rundt bilen før han plustelig kunne åpne døren så de hadde ikke nok tid til å rekke å ta frem egnet verktøy for å være i stand til å stanse han når elektrosjokket ikke fungerte bra nok, så begynner han å rote etter det de må anta er en pistol i bilen, og da må de gjøre det de gjør dessverre.

Det var uheldige omstendigheter, og uheldig utfall, selvsagt, men her mener jeg politibetjentene gjorde alt rett og vil bli frikjent, selv om det endte ille. Selv om du gjør alt rett kan det ende ille, derfor er det også viktig at kriminelle følger spillereglene også, som å ikke dra kniv/knivaktig objekt når politi forsøker å arrestere deg, ikke gå vekk fra politi som forsøker arrestere deg, ikke rote etter våpen i bilen din når politiet forsøker å arrestere deg, etc.

Fokuset på politi i USA synes jeg er veldig tragisk, de har en umulig oppgave med klientellet deres. Samfunnet er ganske dysfunksjonelt når det er manglende sikkerhetsnett og mye fattigdom/kriminalitet og alt mulig rart dop som gjør menneskene til monstre flyter rundt, kombinert med skytevåpen overalt. Samfunnet har et problem, det er ikke politiet som er problemet eller løsningen. Hadde politiet i USA hatt norsk klientell, ville de klart seg helt fint, så at en norsk polit"jurist" med verdens beste klientell befolkning snakker ut om dette blir for enkelt.

USA må vurdere om de ønsker å endre politikk for å forhindre fattigdomsrelaterte problemer de har mye av, men det er ikke politiets jobb, og når dere bebreider politiet for dette, og "defunder" politiet, går ting virkelig i dass, det er ikke løsningen. Ja noe bedre trening kan gi en ørliten reduksjon i uheldige utfall, og det er greit innfør det, men det er ikke der det virkelige problemet ligger.

Lykke til

Prøvde å stanse videoen du lenket til for å se hva han hadde i hånden, kan se litt ut som en karambit (kniv) er ihvertfall en bøyd spiss gjenstand med håndgrep, men for utydelig til å si sikkert, men det er et objekt i hans hånd samt politi som ber han slippe kniven, gjør at det er grunn til å tro at de ihvertfall tror at det som ser ut som en kniv er en kniv. Så kan det hende det ikke var en kniv det får vi avvente, men det spiller egentlig ingen rolle dersom det ser ut som en kniv må politiet anta at det er en kniv, selv om vi i etterpåklokskapens navn kan finne ut at det var noe annet potensielt.

siv1LB5.png

fofx-599$01-fox-knives-v202006.jpg

Det er bekreftet at han hadde en kniv. Politiet ropte og ba ham slippe kniven i følge fotografen. De brukte elektrosjokk-våpen uten at han gav seg, og de klarte ikke å holde ham fast. Det er uklart for meg om han hadde kniv før han gikk inn i bilen.

Jeg tror ikke utfallet i Norge ville blitt 7 skudd i ryggen. Det ender kanskje med ett skudd som ikke er dødelig hvis kriminelle har våpen og ikke hører på noen advarsler. Jeg antar det henger sammen med at politiet i Norge har mye mer trening og opplæring. Man kan si at det er mer kriminalitet i USA, men en mann med kniv er en mann med kniv.

BLM har veldig lyst til å tro at politiet er rasister som mener at svarte liv ikke teller. Det fenger mye mer enn å snakke om trening.

Drømmeautomat

Hvis det stemmer at han bar kniv forandrer det selvsagt ting. Men det var fortsatt ikke nødverge, og å skyte ham sju ganger i ryggen tyder fortsatt på inkompetanse/uskikkahet. 

Det er ikke sikket hudfarge spilte inn i denne saken. Det sagt tror jeg likevel politiet i USA har et rasismeproblem. Det går både på racial profiling, at de forholder seg annerledes til svarte ved pågripelser, samt at enkelte politifolk er erklærte rasister.

Politiet i Trondheim var i stand til å pågripe en fyr med kniv uten å skyte ham sju ganger.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3ypEA/knivstikking-i-trondheim-avfyrte-varselskudd

• 4 måneder senere...

Kom på denne saken nå etter å ha sett en video på youtube om saken, er fort at slike ting går i glemmeboken, etter at alle kommer til sin konklusjon basert på 1 viral video, tenker ikke folk så mye over faktum når alle beviser kommer frem i lyset etc.

På 27.8.2020 den 11.56, Drømmeautomat skrev:

Hvis det stemmer at han bar kniv forandrer det selvsagt ting.

Jacob Blake, innrømmet nylig i intervju med "good morning america" (kan ses på youtube), at han hadde en kniv, i hånda, han sa at kniven falt ut av lomma hans mens han sloss mot politiet, og at han så, på tross av at han var i fysisk konflikt med politiet, valgte å plukke opp kniven og gå med den i hånda, isteden for å la kniven ligge og/eller å slutte å sloss mot politiet.

På 25.8.2020 den 22.05, Drømmeautomat skrev:

På 25.8.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Han lever i en fantasiverden, disse folka blir 100% sikkert frifunnet.

Så får vi se, om et anonymt-forum-troll på DOL kan mer om jus enn den politjuristen din ;) 

Det var uheldige omstendigheter, og uheldig utfall, selvsagt, men her mener jeg politibetjentene gjorde alt rett og vil bli frikjent, selv om det endte ille. 

Ja, dette kommer kanskje som et sjokk for noen, men Anonymkode: 29acb...5d4 , et norsk forum troll, som forøvrig er autistisk, hadde rett. Om en holder følelsene utenfor, og vurderer saker objektivt etter objektive fakta og tilgjengelig informasjon, ikke rasistisk-bias, er det lettere å komme til riktig svar, ingen garanti men det hjelper :

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Jacob_Blake On January 5, 2021, Kenosha County prosecutors announced that the officers involved in the shooting will not be charged, though they remain on administrative leave. 

Er fortsatt mulig det får noen konsekvenser men rent juridisk fant lokale påtalemyndigheter i hvertfall ikke noe bevis på at noe urett var blitt begått av politimennene. Noe som høres merkelig ut gitt din politijurist sin påstand om at det ikke var nødverge tilstede. Hmmm

Kan også legge til at politiet , da de ble kalt ut, var klar over personens historikk, og arrestordre for diverse hendelser av alvorlig art bla.a ovenfor kvinner, som også fører til at de er mindre villige til å la en ustabil kriminell person med arrestordre kjøre avgårde i en bil han ikke eide med barn av ukjent eierskap i baksetet etter å ha sloss med dem og tatt ut en foldekniv i utfoldet status mens han roter etter "noe" i bilen.

På 25.8.2020 den 20.57, Worrisome Plenty skrev:

Nå har de gjort det igjen. Denne gangen døde ikke afroamerikaneren, men havner i rullestol.

Er det noen spesiell grunn til at du peker på "rasen"/hudfargen til offeret? Hvorfor er det relevant i saken mener du ?

Ifølge statistikken (og stort sett all forskning på feltet) ville denne personen, om han oppførte seg helt likt men hadde hvit hudfarge, blitt skutt like mye av politiet. https://www.pnas.org/content/116/32/15877 . Politiet i USA skyter ikke svarte folk mer fordi de er svarte, de skyter kriminelle mer fordi de er redde for kriminelle. Grunnen til at de er mer redde for kriminelle, er fordi i USA er kriminelle betydelig mer voldelige enn i f.eks Norge, og mange politifolk blir drept av kriminelle hvert år. Grunnen til at svarte blir noe overrepresentert er fordi de utgjør en større gruppe av de kriminelle, ikke fordi politiet skyter kriminelle med svart hudfarge oftere enn kriminelle med hvit hudfarge som begår samme kriminelle handling. Problemet er altså kriminelle og hvor vanskelig det er å håndtere kriminelle med våpen i et land hvor "alle" har pistol, om du bruker godviljen din litt kan du sikkert forstå hvorfor det er vanskelig i praksis.

På 25.8.2020 den 22.05, Drømmeautomat skrev:

Jeg diskuterte videoen med en politijurist.

Neste gang du snakker med politijurist vennen din, synes jeg du skal vise han en twitter video fra heckyessica med nummer 1305900538739949568 ønsker ikke å lenke direkte siden jeg vil ikke at folk skal klikke ved uhell er sterke scener og anbefaler ingen å se videoen, kun for folk som ønsker å se den andre siden og forstå hvorfor politiet noen ganger skyter selv om det tilsynelatende er uten grunn. Jeg kan forklare med ord hva videon viser.

Videoen viser "samme" situasjon, hvor en person de vet er trøbbel i et belastet område midt på natten ikke følger ordre. Han motsetter seg arrest og velger å rote under setet på bilen istedenfor etter at elektrosjokk og pepperspray ikke har ønsket effekt. På tross av at den kriminelle personen roter under setet gjør de det du synes de skal gjøre, la han rote under setet bruk mer pepperspray / fysisk makt det løser nok problemet. Det ender ikke bra for politimennene, for det han roter etter under setet er en pistol. De ser ikke pistolen/innser situasjonen før begge politimennene er skutt, og de har ingen mulighet til å reagere fort nok. Det er dette politiet i USA må håndtere, det er ikke "bare" politiet i USA som skyter i hytt å pine, det er de kriminelle også. (de fleste svarte drept i USA er faktisk drept av andre kriminelle. Dere nordmenn som henger dere på "BLM" toget når dere ser en hvit politimann skyte en svart person mangler fullstendig kontekst. Politiet i USA blir i praksis sent ut i krigssoner, også ender det dessverre ofte med uheldige utfall for den ene eller begge parter, sånn er krigssoner. 

Løsningen på dette, er å unngå krigssoner i gatene, ikke å skylde på "soldatene" som har en helt umulig jobb

Dersom dere bryr dere om de fattige i USA, som i stor grad ender opp som kriminelle, trenger dere å kjempe for sosiale sikkerhetsnett ala det vi har i Norge, og slutte med disse rase-distraksjonene som i stor grad er bygget på rene løgner.

Et siste men viktig poeng, cherry picking. Det er 330 millioner mennesker i USA, og 700'000 politifolk. Om du setter 700'000 personer i en situasjon med høyt stressnivå og høy grad av opplevd fare, vil de en gang i blant gjøre feil selv om de er 100% antirasister. Å cherry picke feilen og bruke den som bevis for noe som helst, er bare rett og slett uredelig. Og om du bruker hudfargene i saken til å bevise rasisme er det bare rasisme, av deg. Det er faktisk mulig for en hvit politimann, å begå en tabbe i en stresset situasjon, mot en kriminelle med svart hudfarge, UTEN at årsaken er rasisme. De begår slike tabber i like stor grad ovenfor hvite kriminelle, viser statistikken, som høres merkelig ut dersom det skal være rasisme som er årsaken, kanskje hvite politifolk som begår tabber som rammer hvite kriminelle gjør det pga anti-hvit rasisme? Nei, det gir ingen mening folkens, våkn opp? Slutt å vær så rasistiske....

Håper mediene begynner å være litt mer ansvarlige fremover, dekningen av slike "virale, angivelig rasistiske, saker, fordi gjerningsmannen har hvit hudfarge og offeret svart må det være rasisme" er meget uredelige og skadelige for et samfunn, og det fjerner fokus fra de reelle problemene. Håper dette er siste gang jeg trenger å forklare dette og at dere lærer :) 

/rant over for evig håper jeg

Lykke til. 

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Det er nok ikke så enkelt som du skal ha det til. Nature har to grundige gjennomganger av statistikken:

https://www.nature.com/articles/d41586-019-02601-9

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01846-z

Lykke til.

Var ikke hva jeg vil kalle grundig gjennomgang av statistikken (minnet mest om en avisartikkel), men det kom noe bra ut av det uansett, for jeg oppdaget at studien jeg lenket deg til, nå var trukket tilbake av forskerne som skrev den, så da får vel jeg trekke tilbake min lenke siden de ikke går god for det de skrev lenger :) 

Det er veldig synd, for den studien viste noe som nature virker ikke ønsker å gå inn på (av uviss årsak?), og det er ser en på de drepte av politiet (som vi har meget gode/presise data for nå for nylige år, til motsetning til all annen "data" nature viser til), og sammenligner det med kriminalitetsrater. Så kan alt, og litt til, forklares med det. Og det er et problem om en hevder poiltiet dreper svarte oftere enn hvite i samme situasjon som disse virale videoene angivelig skal dokumentere. Da burde tallene vise det.

Dataen indikerer rundt 2.4x overrepresentasjon av drepte av politiet for gruppen definert som "svarte" i perioden 2015-2020 i forhold til folketall.

https://www.statista.com/statistics/1123070/police-shootings-rate-ethnicity-us/

Men ser du på arrestrater, f.eks fra 2019, så var det for svarte for arrester i forbindelse med voldelig kriminalitet en overrepresentasjon på 2.85x, for drap 3.9x, ran 4x

https://www.ojjdp.gov/ojstatbb/crime/ucr.asp?table_in=2&selYrs=2019&rdoGroups=1&rdoData=rp

Du/nature kan bortforklare dette alt dere vil, men uansett hvordan dere forsøker dytte på tallene ender en på at dette er "omtrent som forventet" (som studien som ble trukket tilbake også viste). Som er merkelig, siden en rasisme som medfører at politiet dreper flere svarte i samme sitiuasjon/personene i viralklippene ble drept av politiet pga deres hudfarge, burde føre til flere svarte drepte enn det kriminalitetsrater alene ville indikere. Meget Merkelig...

Jeg forstår at min lommetørkle-matematikk muligens ikke overbeviser, men jeg har lagt ut de 2 lenkene til datasettet jeg brukte :) , så får jeg forsøke finne en ny "vitenskapelig" versjon skrevet av ekte forskere som peker på dette til neste gang et "viralklipp" kommer. Forhåpentligvis rammes ikke alle slike forskere av "cancel culture"....

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...