Gå til innhold

Flere som synes det er vanskelig å eldes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Menn blir jo bare finere og finere med årene og eldes med stil, liker eldre menn :) 

Ikke alltid jeg er enig altså.. Kan se enkelte menn nå som er i 50- årene og se bilde av dem som ungdom, synes at han som ungodm var dritkjekk liksom, men nå ser det ikke engang ut som samme mannen. Så det stemmer ikke at alle menn blir bedre med årene. 

tror forresten dette bare er noe som sitter igjen i kultur og biologi. Kvinnen har hatt sin verdi i utseende og det å være ung. Kvinner var jo ikke selvstendige før, ei ung, naiv og uautoritær jente var jo lett å ha med å gjøre.. 
Menns verdi ligger i penger og karriere.. derfor er det ikke så mye fokus på deres utseende.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, 90tallsbarn skrev:

Ikke alltid jeg er enig altså.. Kan se enkelte menn nå som er i 50- årene og se bilde av dem som ungdom, synes at han som ungodm var dritkjekk liksom, men nå ser det ikke engang ut som samme mannen. Så det stemmer ikke at alle menn blir bedre med årene. 

Jeg syns eldre menn ser kjekke ut men sikkert ikke alle, det er tøft med grått hår og litt ubarbert ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon: Sitter og ser utover havet, etter er bad, med sola i ansiktet og hører på musikk - og der kommer den: «Forever young» med JAY-Z, hihi. Cool🙌😎🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cilie skrev:

En liten digresjon: Sitter og ser utover havet, etter er bad, med sola i ansiktet og hører på musikk - og der kommer den: «Forever young» med JAY-Z, hihi. Cool🙌😎🌞

Man er ikke eldre enn man føler seg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

I dag leste jeg på fb en til i mitt kull som har mistet en forelder. En annen i mitt kull mistet en forelder for et par dager siden. Dette er det tristeste ved å bli gammel. Alle man kjente til som blir borte og at man selv snart er den eldste generasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I dag leste jeg på fb en til i mitt kull som har mistet en forelder. En annen i mitt kull mistet en forelder for et par dager siden. Dette er det tristeste ved å bli gammel. Alle man kjente til som blir borte og at man selv snart er den eldste generasjonen. 

Det er likt for alle da. Så det er ikke det verste. Det er forandringen ved seg selv og de man kjenner som er det verste. Jeg gruer meg til mamma ligger for døden. Bestemor døde i 2017 og jeg husker hennes siste 6 mnd. Da bare fungerte hun halvt og mindre og mindre. Heldigvis sa hun at hun gledet seg på slutten. Så ikke ut til å ha lyst på livet mer. Håper i det minste det er slik, og at en ikke sitter på dødsleiet og er bitter for alt man ikke fikk gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Ja jeg ser jævla negativt på det. Er 28, men tenker jo ofte på alderdomsfaenskspet. Stygge og gamle blir vi... jævla irriterende at vi må være sånn

Nå skal du få et råd fra en som er eldre enn deg: Ikke tenk på det!! Vær 28 og tenk at du har i hvert fall 10 «unge år» igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Lilli Bendriss har da en kjæreste nå som er 28 år yngre. :) Linni Meister hadde jo han tenåringen som var 12 år (?) yngre en stund.

Ja, det er klart tilfeller som er motsatt også, men da er det nesten rart🤔 Håper det normaliseres mer. Når det er sagt så var vel  tenåringen til Meister så ung at det var cred å ha en slik seende ut kjæreste. Bendriss har vel pyntet rimelig bra på fasaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I hvert fall så endrer komplimentene seg  .

Jeg fikk komplimenter tidligere i livet. Nå har de endret seg. Ordet vakker og pen, brukes ikke lenger.

Nå er komplimentene mer sånn Du holder deg godt for alderen 😂

Det er bare så rart. For det er dette ene livet vi har og så er liksom den «duggfriske» deg borte🤢 Og det varte så kort. 
 

Dette synes jeg er fint å lese da: https://www.vg.no/rampelys/i/RxpqrJ/wenche-myhre-69-og-anders-eljas-63-fortsatt-stormforelsket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 time siden, cilie skrev:

Det er bare så rart. For det er dette ene livet vi har og så er liksom den «duggfriske» deg borte🤢 Og det varte så kort. 
 

Dette synes jeg er fint å lese da: https://www.vg.no/rampelys/i/RxpqrJ/wenche-myhre-69-og-anders-eljas-63-fortsatt-stormforelsket

Slik er det når det kommer til livsvalg når en ikke er tenåring lenger også. Var sånn før: «fått deg kjæreste da?» «kjærligheten da?» «du finner nok en der skjønner du», så hadde jeg endelig truffet en jeg følte noe for i midten av 20-årene og det ble bare masse alvorsspørsmål 🤮 var liksom ikke så stas. Han var ikke som de hadde håpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Slik er det når det kommer til livsvalg når en ikke er tenåring lenger også. Var sånn før: «fått deg kjæreste da?» «kjærligheten da?» «du finner nok en der skjønner du», så hadde jeg endelig truffet en jeg følte noe for i midten av 20-årene og det ble bare masse alvorsspørsmål 🤮 var liksom ikke så stas. Han var ikke som de hadde håpet. 

Håper ikke du skal bruke de neste 60 årene til å angre på hva du ikke gjorde før du ble 28.

Det er ingen ting som er for sent for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Ikke alltid jeg er enig altså.. Kan se enkelte menn nå som er i 50- årene og se bilde av dem som ungdom, synes at han som ungodm var dritkjekk liksom, men nå ser det ikke engang ut som samme mannen. Så det stemmer ikke at alle menn blir bedre med årene. 

tror forresten dette bare er noe som sitter igjen i kultur og biologi. Kvinnen har hatt sin verdi i utseende og det å være ung. Kvinner var jo ikke selvstendige før, ei ung, naiv og uautoritær jente var jo lett å ha med å gjøre.. 
Menns verdi ligger i penger og karriere.. derfor er det ikke så mye fokus på deres utseende.

På Reunion. Det var mannfolka som hadde forandret seg mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, cilie skrev:

Nå skal du få et råd fra en som er eldre enn deg: Ikke tenk på det!! Vær 28 og tenk at du har i hvert fall 10 «unge år» igjen. 

Nei 20 unge år :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å si at det er utrolig mange flotte hunkjønn i godt voksen alder altså. Den issuen jeg har med dette, går på meg selv - og også på livet generelt. Kanskje jeg uten barn dessuten sliter ekstra med at familie blir eldre osv. - Og har mer tid å bruke på meg selv og tankevirksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
15 timer siden, cilie skrev:

Føler for å si at det er utrolig mange flotte hunkjønn i godt voksen alder altså. Den issuen jeg har med dette, går på meg selv - og også på livet generelt. Kanskje jeg uten barn dessuten sliter ekstra med at familie blir eldre osv. - Og har mer tid å bruke på meg selv og tankevirksomhet. 

Enig. Det er mange flotte kvinner i 40-50 årene. Det ser nesten ikke ut som de har eldes, man ser at de ikke er 20, men de er fremdeles stramme, spreke i kroppen. 
Vet ikke hvordan det er når man kommer i 60-årene. Men da har man kanskje ikke så interesse lenger? Er rart hvordan også interesser kan forandre seg.

Håper bare å takle at jeg ikke har like spenstig hud. Og det med å tenke på at man snart er på eldrehjemmet, i kista osv er det som virker skumlest med 60-åra. Mange i min familie kommer jo dit nå. Onkler og tanter.... de ser ikke ulykkelige ut i det hele tatt. Men tanken på at en har igjen sine siste 10, kanskje bare 5 friske år? Sykdommer kan oppstå når som helst? Og bare komme nærmere og nærmere døden. Tenker de ikke på hvordan de skal dø? I 2012 så var bestemor med i en begravelse. Hun var jo da ganske gammel. Jeg bare lurer på om hun tenkte noe.. «snart ligger jeg her». Jeg kjenner også til enkelte av hennes bekjente som var like oppegående som hun var selv, helt til alt bare kræsjer. Du blir sendt til sykehuset, så hjem. Så fungerer du kanskje litt, så skjer det noe igjen og du må på sykehuset. Det var en belastende tid. Så begynner de å vurdere om du egentlig bør bo hjemme lenger. Bestemoren min fikk det. Men hun begynte å slite med mye angst. Følte seg så alene. Redd for at hun skulle dø hele tiden. Var hjemmepleiere som var innom og så etter henne. Det var betryggende. Men til slutt ble det eldrehjemmet. Å sitte blandt andre i samme situasjon så jeg gjorde henne godt. Å sitte om kvelden i stua og ta en kaffe sammen med de andre i samme situasjon, hun så liksom lykkeligere ut med en gang. Jeg besøkte henne jevnlig. Hun var så sliten at hun nesten ikke snakket til slutt. Så sa hun at jeg bare kunne slutte å besøke om jeg ville det, fordi hun ikke var til selskap lenger. Tror ikke hun syntes det var så gøy at jeg satt der bare for å være der for henne. Til slutt var hun sikker. Hun ville koble ut phace makeren, ba sykepleierne ta vekk medisinene. «Jeg vil ha slutten» sa hun, mens alle barna og vi barnebarn satt rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Enig. Det er mange flotte kvinner i 40-50 årene. Det ser nesten ikke ut som de har eldes, man ser at de ikke er 20, men de er fremdeles stramme, spreke i kroppen. 
Vet ikke hvordan det er når man kommer i 60-årene. Men da har man kanskje ikke så interesse lenger? Er rart hvordan også interesser kan forandre seg.

Håper bare å takle at jeg ikke har like spenstig hud. 

Får nesten inntrykk av at for deg så er glatt hud og et vakkert utseende en forutsetning for å være lykkelig? 

Det har ingenting med det å gjøre. 😊 Både mannen og jeg er 50+, vi begynner å bli gråhåret og rynkete, det henger litt her og det buler litt der, men det gjør ingen verdens ting! Vi er rimelig friske og raske og kan gjøre som vi vil, har et godt sexliv og har det i grunnen veldig godt sammen på alle måter. At ingen av ville vunnet noe i en skjønnhetskonkurranse er helt irrelevant - vi ser det vakre i hverandre fordi vi elsker hverandre. ❤️😊

De fleste blir gamle og det er da vel tross alt bedre enn alternativet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cilie skrev:

Takk, da har jeg litt igjen og😅

Jeg får gi en takk jeg også, for jeg begynte å få bekymringsrynker i pannen nå... Men nå glattet de seg litt ut og forblir det i ca. 10 år til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Og det med å tenke på at man snart er på eldrehjemmet, i kista osv er det som virker skumlest med 60-åra. Mange i min familie kommer jo dit nå. Onkler og tanter.... de ser ikke ulykkelige ut i det hele tatt. Men tanken på at en har igjen sine siste 10, kanskje bare 5 friske år? Sykdommer kan oppstå når som helst? Og bare komme nærmere og nærmere døden. Tenker de ikke på hvordan de skal dø?

Hæ? Bare 5 eller 10 friske år igjen av livet når man er 60 år? Foreldrene mine er nå 65 og 71 år gamle og de lever godt funksjonelle liv som om de skulle være 40 år, men i en eldre kropp som sikkert merkes. Men helsen har de enda i behold selv om den ene halter litt etter et brudd i en ankel for noen år siden. En jeg kjenner døde før sommeren og ble hele 94 år, og hun bodde hjemme, stelte seg selv, hus og mat til det ble nødvendig å flytte på et eldresenter fordi huset hennes ikke var tilrettelagt for rullator. Jeg tenker at mye kommer an på oss selv og de valg vi gjør i hverdagen av kosthold, inntak eller ikke inntak av det vi vet ikke er bra for oss (ingen nevnt og ingen glemt), mosjon, positivisme, generell trivsel.

Gjennomsnittsalderen i Norge er sist jeg sjekket (tror det gjaldt for 2018) 81 år for menn og 84 år for kvinner. Selvsagt holder man seg ikke frisk og ved like god helse hele tiden, men livet kan fint leves da også med gode hjelpemidler og et støtteapparat rundt seg. Jeg har en dårlig helse allerede i 30-årene pga. skade og funksjoonshemning, og trenger hjelpemidler og assistanse, men synes selv ikke jeg lever et dårlig liv av den grunn. Det jeg frykter, er et eldresenter eller sykehjem... En lege foreslo å sende meg dit for sondeernæring i juni, men da får det heller være - jeg avslo uten betenkningstid. Det høres ut for meg som et trist sted. Et sted man ikke drar hjem igjen fra, men takker for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...