Gå til innhold

Hvorfor får noen masse hjelp mens andre ingenting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte meg det ja. Hvorfor skal disse få lov til å bruke samfunnets og statens ressurser på den måten? Er ikke det misbruk av velferdsgodene? Er det riktig å bruke penger på folk som ikke vil gjøre sin del for å bli bedre? 

Samme problemstilling gjelder forsåvidt også i somatikken hvor man behandler folk med selvforskyldte sykdommer om igjen og om igjen fordi de ikke ønsker å endre livsstil. F.eks kols-pasienter som ikke ønsker å stumpe røyken, eller sykelig overvektige som ikke ønsker å spise sunnere og mosjonere mer for å få bukt med diabetes type 2. 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Og hvem skal stå til dømes over hvem som jobber hardt med seg selv, men likevel behøver mye hjelp, og hvem som ikke jobber med seg selv, og mener helsevesenet skal gjøre de frisk på magisk vis? Det er ikke slik at alle som ikke blir frisk, eller bruker mange år på å bli bedre/frisk, ikke har vilje eller gjør sin (som er mesteparten) del av jobben. Det blir for svart/hvit å konkludere med at de som ikke blir bra innen x antall tid ikke gjør den nødvendige jobben. Ikke minst blir det helt feil å frata de som ikke blir tilfredsstillende bedre hjelp. 

Men det er nå mitt menneskesyn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Glitter skrev:

Og hvem skal stå til dømes over hvem som jobber hardt med seg selv, men likevel behøver mye hjelp, og hvem som ikke jobber med seg selv, og mener helsevesenet skal gjøre de frisk på magisk vis? Det er ikke slik at alle som ikke blir frisk, eller bruker mange år på å bli bedre/frisk, ikke har vilje eller gjør sin (som er mesteparten) del av jobben. Det blir for svart/hvit å konkludere med at de som ikke blir bra innen x antall tid ikke gjør den nødvendige jobben. Ikke minst blir det helt feil å frata de som ikke blir tilfredsstillende bedre hjelp. 

Men det er nå mitt menneskesyn da. 

Jeg snakker om de som IKKE vil gjøre en egeninnsats, ikke om de som gjør det. Så da tenker jeg langt fra svart/hvitt her. 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er de som har diagnoser som borderline, adhd, bipolar som utagerer, truer med selvmord og ruser seg som får help og oppmerksomhet.

Vi som er stille og forsiktige blir overlatt til oss selv og får ingen hjelp.

Anonymkode: 99678...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er de som har diagnoser som borderline, adhd, bipolar som utagerer, truer med selvmord og ruser seg som får help og oppmerksomhet.

Vi som er stille og forsiktige blir overlatt til oss selv og får ingen hjelp.

Anonymkode: 99678...a78

Jeg har ingen av de diagnosene, og gjør ingenting av det der, og må si jeg har fått overraskende rask og mye hjelp. Jeg har unnvikende pf. 

Anonymkode: 9f86f...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har svakheter og det er en del forakt mot svakhet. Til og med terapeuter kan ha forakt mot svakhet. Tror ikke alltid de er klar over det selv at denne holdningen sniker seg inn men jeg har opplevd det . Tror også svært mange mer og mindre bevisst har forakt mot sin egen svakhet og ønsker å fremstå som ressurssterke og intelligente mennesker. Ikke snyltere som opptar plass i systemet fordi de ikke evner å bli bedre mennesker. En del kommentarer på dette forumet gir bare mer mat til selvforakten mange med psykiske problemer strever med. 

Anonymkode: 16c87...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er de som har diagnoser som borderline, adhd, bipolar som utagerer, truer med selvmord og ruser seg som får help og oppmerksomhet.

Vi som er stille og forsiktige blir overlatt til oss selv og får ingen hjelp.

Anonymkode: 99678...a78

Jeg beklager, men mye av det du tenker og skriver om her har ingen rot i virkeligheten. Det brukes store resurser i psykiatrien på nevrotikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, kupton skrev:

Jeg beklager, men mye av det du tenker og skriver om her har ingen rot i virkeligheten. Det brukes store resurser i psykiatrien på nevrotikere.

Syntes det er frekt å kalle folk for det nedsettende uttrykket "nevrotikere".

Anonymkode: 99678...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er frekt å kalle folk for det nedsettende uttrykket "nevrotikere".

Anonymkode: 99678...a78

Men å omtale de med borderline, ADHD osv. I en slik negativ tone ikke er frekt? Er det ikke slik at både du og jeg (borderline og rus) skal og bør få den hjelpen vi trenger? Og forøvrig selv om jeg har borderline så roper jeg ikke høyt. Jeg er for det meste stille og rolig, men min selvdestruktivitet er massiv og jeg får hjelp til å håndtere det for å unngå å gå helt under. 

Jeg fikk god hjelp før mine ustabile trekk kom tydelig fram også for øvrig. Var innlagt i flere måneder med diagnosen alvorlig depresjon og suicidal. Var meget stille av meg. Alt det andre kom senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er de som har diagnoser som borderline, adhd, bipolar som utagerer, truer med selvmord og ruser seg som får help og oppmerksomhet.

Vi som er stille og forsiktige blir overlatt til oss selv og får ingen hjelp.

Anonymkode: 99678...a78

Det stemmer ikke helt, jeg er stille og forsiktig og har fått mye hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Men å omtale de med borderline, ADHD osv. I en slik negativ tone ikke er frekt? Er det ikke slik at både du og jeg (borderline og rus) skal og bør få den hjelpen vi trenger? Og forøvrig selv om jeg har borderline så roper jeg ikke høyt. Jeg er for det meste stille og rolig, men min selvdestruktivitet er massiv og jeg får hjelp til å håndtere det for å unngå å gå helt under. 

Jeg fikk god hjelp før mine ustabile trekk kom tydelig fram også for øvrig. Var innlagt i flere måneder med diagnosen alvorlig depresjon og suicidal. Var meget stille av meg. Alt det andre kom senere. 

Så du kan med hånden på hjertet si at du ikke selvskadet eller tok halvhjertede selvmordsforsøk? 

Anonymkode: 25c57...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er frekt å kalle folk for det nedsettende uttrykket "nevrotikere".

Anonymkode: 99678...a78

Nevrotikere er ikke et nedsettende ord. Det skjønner du sikkert. Mange psykiatriske ord har odiøs klang, men det beskriver jo avvik. 

Anonymkode: f294e...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nevrotikere er ikke et nedsettende ord. Det skjønner du sikkert. Mange psykiatriske ord har odiøs klang, men det beskriver jo avvik. 

Anonymkode: f294e...ea2

Uttrykket nevrotiker er vel litt utdatert.
Før sa man at folk hadde nerveproblemer, det ordet brukes vel heller ikke lenger.
Kanskje bare hos den eldre befolkningen

Anonymkode: 05643...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan med hånden på hjertet si at du ikke selvskadet eller tok halvhjertede selvmordsforsøk? 

Anonymkode: 25c57...32c

Jeg ble innlagt frivillig etter et selvmordsforsøk ja, men det betyr da ikke at jeg ikke var stille og rolig av meg eller at jeg ropte høyt. Det var ikke jeg som avgjorde at jeg trengte være innlagt så lenge. Det var det min behandler, som var psykiater og overlege som gjorde. Og hvorfor snakker du så nedsettende om akkurat dette? Forstår du ikke hvor vondt det er å slite med både selvskading og sterke selvmordstanker som blir så voldsomme at en forsøker? Jeg har vært svært nær å dø og det at jeg har fått og får hjelp er helt avgjørende for meg og mine barn sitt liv. 

Alle som trenger hjelp bør få hjelp. Jeg sitter ikke og dømmer om noen fortjener mer hjelp enn andre. Men det er det mange andre som gjør. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket nevrotiker er vel litt utdatert.

Jeg kan godt endre det til personer med høy grad av nevrotisisme. Det er absolutt ikke utdatert. Jfr. Big Five.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket nevrotiker er vel litt utdatert.
Før sa man at folk hadde nerveproblemer, det ordet brukes vel heller ikke lenger.
Kanskje bare hos den eldre befolkningen

Anonymkode: 05643...7cd

Ja min far kaller det nervetrøbbel og nervemedisin, eller medisin for nervene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg ble innlagt frivillig etter et selvmordsforsøk ja, men det betyr da ikke at jeg ikke var stille og rolig av meg eller at jeg ropte høyt. Det var ikke jeg som avgjorde at jeg trengte være innlagt så lenge. Det var det min behandler, som var psykiater og overlege som gjorde. Og hvorfor snakker du så nedsettende om akkurat dette? Forstår du ikke hvor vondt det er å slite med både selvskading og sterke selvmordstanker som blir så voldsomme at en forsøker? Jeg har vært svært nær å dø og det at jeg har fått og får hjelp er helt avgjørende for meg og mine barn sitt liv. 

Alle som trenger hjelp bør få hjelp. Jeg sitter ikke og dømmer om noen fortjener mer hjelp enn andre. Men det er det mange andre som gjør. 

Gjentatte halvhjertede selvmordsforsøk er jo selve definisjonen på å skrike høyt. 

Anonymkode: 25c57...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjentatte halvhjertede selvmordsforsøk er jo selve definisjonen på å skrike høyt. 

Anonymkode: 25c57...32c

Skulle til å skrive det samme, men så at du kom meg i forkjøpet. 

Selvskading og selvmordsforsøk er de høyeste ropene av alle. Det å rope høyt i denne sammenhengen betyr jo ikke å rope høyt med stemmen, men med handlinger. 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevrotikere er ikke et nedsettende ord. Det skjønner du sikkert. Mange psykiatriske ord har odiøs klang, men det beskriver jo avvik. 

Anonymkode: f294e...ea2

"En nevrotiker" høres ut som en som bruker symptomer for å få støtte av andre, og egentlige bare trenger å ta seg sammen.

Fant dette på nettet: Nevrotikeren oppnår gjennom sine symptomer å bli tatt vare på og bli lagt merke til, og bli synes synd på. Ofte må de nærmeste omgivelser, ektefelle, barn, søsken, innrette seg etter pasientens nevrose.

Anonymkode: 99678...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupton. Noen ganger blir du som prinsessa som ingen kunne målbinde. Og noen ganger savner jeg å vite hva du egentlig mener om oss psyke bak slagferdige og profesjonelle ord. Det at du stiller opp år etter år betyr vel at du bryr deg litt om oss som mennesker og ikke bare faget?. Vet ikke hvorfor det betyr noe for meg men det er noe med å føle at man er et menneske og ikke bare en diagnose. 

Anonymkode: 16c87...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg. Det er det ingen tvil om. Selv har jeg vunnet i livets Lotto, og jeg vil gjerne gi noe tilbake til alle de som ikke har hatt samme flaks. 

Men jeg har ikke en generell mening om personer med psykisk sykdom - like lite som jeg har en generell mening om de som ikke har slik sykdom. 
 

Den erfaring har jeg, at de fleste mennesker har både lyse sider og skyggesider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...