Gå til innhold

Hvorfor får noen masse hjelp mens andre ingenting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, cathlin skrev:

Du står fritt til å konkludere akkurat som du vil. Kos deg med det, kjære❤️

Når du forteller meg at du ikke har en lang utdanning i psykiatrien, så kan vi jo det.

Hvis du mener noe annet så er du hjertelig velkommen til å fortelle det på en saklig måte som ikke inneholder hersketeknikker.

Men nå som du ikke gjør dette, så vil jeg igjen konkludere at du ikke har denne kompetansen. 

Du er på underforumet psykiatri, de aller fleste her har enten vært pasient selv, har pårørende eller har utdannelse/jobb innen dette. Mange har gjerne erfaring med alle tre. 

Jeg har selv lang erfaring innen psykiatri som pasient, jeg har jobbet som miljøterapeut i psykiatrien og jeg har et søsken som slet med alvorlig psykiske lidelser så lenge hun levde. Så jeg har erfart mye gjennom mitt liv selv om jeg har noen år igjen av 30 årene, men jeg vil aldri påsta at jeg vet bedre enn en pensjonert psykiater hvordan gangen er i hvem som får hjelp etter hvilket kriterier. 

Å hevde at man vet bedre enn mennesker med lang utdannelse og lang erfaring blir for meg veldig søkt. Men det er jo ofte de som har minst erfaring som hevder at de vet best. 

Anonymkode: d6d08...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det jo snakk om hva de ser på når de avgjør hvem som får hjelp. Og det tror jeg så absolutt en psykiater kan uttale seg om bedre enn de som ikke jobber i psykiatrien... 

Jeg har selv jobbet som miljøterapeut i psykiatrien og har også vært pasient i perioder siden jeg var tenåring.

Anonymkode: d6d08...86b

Og jeg svarte ut fra kommentaren din som kunne tolkes som en generell mening. 

Anonymkode: 16c87...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg svarte ut fra kommentaren din som kunne tolkes som en generell mening. 

Anonymkode: 16c87...c1f

Den var jo skrevet i denne tråden som handler om nettopp det. Og jeg siterte en annen bruker. 

Anonymkode: d6d08...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har et enormt høyt symptomtrykk men får absolutt ingen hjelp bortsett fra hos fastlegen. Det var tre timer utredning hos spesialist for tre år siden, hos en spesialist som knapt kunne norsk. Budskapet derfra var «Do ikke bruke antipsykotika. Det være fy fy» Så virker det som konsensus er at han nok dør snart likevel, så det er ingen vits i å hjelpe. 
 

Det han er tilbudt er søknad om hjemmesykepleie, hvor søknaden har stoppet opp i kommunen, og som ikke er nevneverdig vits i uansett. Det han og omgivelsene trenger er å få behandlet psykosen. Demens kan jo ikke behandles men psykosen kan behandles. Men ingenting er aktuelt. Ikke ny henvisning eller innleggelse en periode. Jeg blir litt bitter på helsevesenet. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ISW skrev:

Min far har et enormt høyt symptomtrykk men får absolutt ingen hjelp bortsett fra hos fastlegen. Det var tre timer utredning hos spesialist for tre år siden, hos en spesialist som knapt kunne norsk. Budskapet derfra var «Do ikke bruke antipsykotika. Det være fy fy» Så virker det som konsensus er at han nok dør snart likevel, så det er ingen vits i å hjelpe. 
 

Det han er tilbudt er søknad om hjemmesykepleie, hvor søknaden har stoppet opp i kommunen, og som ikke er nevneverdig vits i uansett. Det han og omgivelsene trenger er å få behandlet psykosen. Demens kan jo ikke behandles men psykosen kan behandles. Men ingenting er aktuelt. Ikke ny henvisning eller innleggelse en periode. Jeg blir litt bitter på helsevesenet. 

Det var merkelig, det er mange med demens som har psykotiske symptomer som bør behandles. Min sønn jobber på en demens omsorgsbolig og mange der får ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Min ene besteforelder gikk også med demens med psykotiske trekk i mange år før hun endte opp på sykehjem. Hun ble skikkelig slem, og paranoid. Til slutt ble det tvangsinnleggelse, og så sykehjem, men det tok år. Sykehjemmet ble en seigpining, det  gikk det raskt nedover med  henne da hun havnet der. Men det ville nok gått slik uansett.

Demens er ikke noe å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ISW skrev:

Min far har et enormt høyt symptomtrykk men får absolutt ingen hjelp bortsett fra hos fastlegen. Det var tre timer utredning hos spesialist for tre år siden, hos en spesialist som knapt kunne norsk. Budskapet derfra var «Do ikke bruke antipsykotika. Det være fy fy» Så virker det som konsensus er at han nok dør snart likevel, så det er ingen vits i å hjelpe. 
 

Det han er tilbudt er søknad om hjemmesykepleie, hvor søknaden har stoppet opp i kommunen, og som ikke er nevneverdig vits i uansett. Det han og omgivelsene trenger er å få behandlet psykosen. Demens kan jo ikke behandles men psykosen kan behandles. Men ingenting er aktuelt. Ikke ny henvisning eller innleggelse en periode. Jeg blir litt bitter på helsevesenet. 

Det er dessverre sånn mange steder at eldre pasienter ikke blir tatt helt alvorlig. Kanskje skyldes det som du sier en dårlig holdning om at "de snart skal dø allikevel". Veldig diskriminerende og inhumant. 

Nå vet ikke jeg hvor gammel faren din er, men jeg tror blant annet at pasienter over 80 ikke får den hjelpen de burde ha hatt. Cellegift er feks noe de ikke får innvilget om de har kreft, mener jeg å ha hørt. 

Men hva om du gikk privat med faren din i stedet for offentlig? 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du forteller meg at du ikke har en lang utdanning i psykiatrien, så kan vi jo det.

Hvis du mener noe annet så er du hjertelig velkommen til å fortelle det på en saklig måte som ikke inneholder hersketeknikker.

Men nå som du ikke gjør dette, så vil jeg igjen konkludere at du ikke har denne kompetansen. 

Du er på underforumet psykiatri, de aller fleste her har enten vært pasient selv, har pårørende eller har utdannelse/jobb innen dette. Mange har gjerne erfaring med alle tre. 

Jeg har selv lang erfaring innen psykiatri som pasient, jeg har jobbet som miljøterapeut i psykiatrien og jeg har et søsken som slet med alvorlig psykiske lidelser så lenge hun levde. Så jeg har erfart mye gjennom mitt liv selv om jeg har noen år igjen av 30 årene, men jeg vil aldri påsta at jeg vet bedre enn en pensjonert psykiater hvordan gangen er i hvem som får hjelp etter hvilket kriterier. 

Å hevde at man vet bedre enn mennesker med lang utdannelse og lang erfaring blir for meg veldig søkt. Men det er jo ofte de som har minst erfaring som hevder at de vet best. 

Anonymkode: d6d08...86b

Høres ut som du har mye erfaring med sykdom. Leit å høre om ditt søsken. Regner med søskenet var glad for å ha deg i livet.


Ble nysgjerrig på hvorfor du aldri vil påstå at du vet bedre enn en pensjonert psykiater. Vet at det i mange kulturer er mer vanlig enn i den norske å i større grad «se opp til» de eldre. Det syns jeg på mange måter er vel og bra. Jeg setter stor på eldre mennesker i min omgangskrets.

Jeg har vært miljøterapeut i ulike bransjer. En stund siden jeg var innom den innerste delen av psykiatrien, men forstår at kontroll over ytringsfrihet og dominans fremdeles står sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler man må være veldig verbal for å få hjelp i psykiatrien. Var først hos en privatpraktiserende psykolog og fortalte akkurat hvordan jeg hadde det, men han klarte ikke å forstå seg på meg. Hadde det svært vondt psykisk og klarte ikke helt sette ord på hvordan jeg hadde det så ble sendt hjem, men kom tilbake igjen dit etter 1 år hvor jeg fortalte mer og dermed fikk jeg time på DPS etter 1 uke og også en schizofreni diagnose. Fikk da også innleggelse.

Anonymkode: 70821...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det å få hjelp?

Har i dag tatt sovemedisin for å døyve angsten...deilig å slippe redselen i noen timer.

Skal til psykiater i mrg, og må be om mer hjelp. Kanskje dps? Men det er vel lang ventetid..     Når er det akutt nok liksom? 
Hva skjer på en dagavdeling? Er man overlatt til seg selv for det meste? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, usikker skrev:

Hva skjer på en dagavdeling? Er man overlatt til seg selv for det meste? 

På en dagavdeling er det aktiv behandling storparten av tiden, kun avbrutt av noe sosialt samvær og måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, usikker skrev:

Hvor lang tid tar det å få hjelp?

Har i dag tatt sovemedisin for å døyve angsten...deilig å slippe redselen i noen timer.

Skal til psykiater i mrg, og må be om mer hjelp. Kanskje dps? Men det er vel lang ventetid..     Når er det akutt nok liksom? 
Hva skjer på en dagavdeling? Er man overlatt til seg selv for det meste? 
 

Jeg fikk alltid komme inn dagen etter samtale med dps døgnpost, så tror det går fort. Tror sånn som du sliter er akutt nok. Du får en miljøarbeider som du kan henvende deg til å snakke med, du kan også snakke med de andre på jobb når ikke hen er der. Så var det arbeidsstue etter frokost, og man kan gå tur med miljøarbeider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, usikker skrev:

Hvor lang tid tar det å få hjelp?

Har i dag tatt sovemedisin for å døyve angsten...deilig å slippe redselen i noen timer.

Skal til psykiater i mrg, og må be om mer hjelp. Kanskje dps? Men det er vel lang ventetid..     Når er det akutt nok liksom? 
Hva skjer på en dagavdeling? Er man overlatt til seg selv for det meste? 
 

Det varierer hvor lang ventetid det er. Her jeg bor er det akuttpost som gjelder når det ikke kan vente. Ellers ble jeg henvist til innleggelse på DPS i mai og skal legges inn om en uke. Lengre ventetid enn til vanlig pga corona da. Vanligvis var det visst 8 uker. Men i mellomtiden har jeg vært akittinnlagt noen ganger. Så får vi se hva disse ukene på DPS vil føre til. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, kupton skrev:

På en dagavdeling er det aktiv behandling storparten av tiden, kun avbrutt av noe sosialt samvær og måltider.

Men hvis disse gjentatte intensive behandlingene på døgnpost viser seg å ikke funke? Siden så mange må bli reinnlagt gang på gang, mener jeg? Da er det vel noe med opplegget som ikke fungerer? 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis disse gjentatte intensive behandlingene på døgnpost viser seg å ikke funke? Siden så mange må bli reinnlagt gang på gang, mener jeg? Da er det vel noe med opplegget som ikke fungerer? 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Noen er syk på en slik måte at man må se på oppholdene som en slags rehabilitering eller boost for å bygge seg opp slik at de på ny kan fungere hjemme en stund. Og at uten disse innleggelsene så ville de vært langt dårligere eller til og med kanskje ikke klart å være i livet. Altså vil jeg si at opplegget fungerer. Og det har jeg jo egenerfaring med. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis disse gjentatte intensive behandlingene på døgnpost viser seg å ikke funke? Siden så mange må bli reinnlagt gang på gang, mener jeg? Da er det vel noe med opplegget som ikke fungerer? 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Det har nok mer å gjøre med at mange ikke vil slippe sin gamle måte å tenke og handle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kupton skrev:

Det har nok mer å gjøre med at mange ikke vil slippe sin gamle måte å tenke og handle på.

Om det bare var viljen det sto på... 

Anonymkode: 33c76...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det bare var viljen det sto på... 

Anonymkode: 33c76...852

Den må i hvert fall være til stede i stort monn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Den må i hvert fall være til stede i stort monn.

Kanskje med hjelp av medisiner også? 
Jeg håper en dag at jeg skal treffe på en medisin som tar vekk angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Det har nok mer å gjøre med at mange ikke vil slippe sin gamle måte å tenke og handle på.

Tenkte meg det ja. Hvorfor skal disse få lov til å bruke samfunnets og statens ressurser på den måten? Er ikke det misbruk av velferdsgodene? Er det riktig å bruke penger på folk som ikke vil gjøre sin del for å bli bedre? 

Samme problemstilling gjelder forsåvidt også i somatikken hvor man behandler folk med selvforskyldte sykdommer om igjen og om igjen fordi de ikke ønsker å endre livsstil. F.eks kols-pasienter som ikke ønsker å stumpe røyken, eller sykelig overvektige som ikke ønsker å spise sunnere og mosjonere mer for å få bukt med diabetes type 2. 

Anonymkode: 6d7a3...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...