Gå til innhold

Avslutte behandling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Da har jeg kommet til et punkt der jeg ikke orker mer. Skal prøve å forklare kort: jeg har strevd med suicidale tanker og depresjon samt angst hele livet, i perioder verre enn andre, men har aldri hele mitt liv følt på glede. Det er ikke mange som merker på meg at jeg er deprimert, men de siste 8 mnd. har jeg bare vært sengeliggende. Problemet er at jeg har karret meg gjennom en lett utdanning, da jeg er ganske "oppegående" i hodet og trenger aldri gjøre en innsats. Autopilot og dissosiasjon er mine strategier. Startet i behandling for 1 år siden, men merker ingen bedring. Blir bare verre, det er slitsomt med alt, selv det å gå på do. Nå vil de ha meg i jobb i 80%, hvordan skal jeg klare det? Orker ikke si i mot de, jeg er for sliten så jeg vil bare slippe. Tenker presse meg så det går som det går, men er lei. Medisiner fungerer ikke har prøvd i 4 uker, selvseponerte for noen dager siden. Har bare lyst til å bli frisk, men behandling trigger meg inn i et stort dypt hull og jeg faller lenger og lenger ned. Tør ikke bytte behandler heller er så konfliktsky. Hjelp :( 

Anonymkode: 03d77...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har slitt så lenge har det skjedd forandringer både i tankene dine og i hjernen som organ. Antidepressiva fungerer dessverre ikke sånn (foruten hos enkelte med bipolar lidelse - hvilket ikke er bra det heller) at du kan ta en pille og så føles alt bra. Det tar tid. 

Jeg ville tatt medisiner i minst tre måneder før jeg evaluerte. Og i denne perioden fulgt opp tett med lege rundt om dose og medisintype er riktig. Det kan ta så lang tid for hjernen å endre seg på celle/reseptornivå. 

Hvis du sliter både med angst og mangel på glede trenger du trolig minst to medisiner.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken terapiform praktiserer denne psykologen, hvordan er relasjonen mellom dere? Har dere god kjemi?

Hvis du ikke har sett noen som helst bedring hos en psykolog etter et helt år er det på tide å bytte behandler.
Effekten uteblir fordi relasjonen ikke fungerer eller fordi terapiformen som brukes ikke fungerer for akkurat deg, eventuelt fordi du er såpass dårlig at du må ha medisiner som virker for å nyttiggjøre deg psykologisk behandling. Dette burde behandleren vite, skammelig at psykologer ikke følger sitt etiske ansvar med å anbefale annen behandler/behandlingsmåte når hen ser at hen ikke hjelper deg. Dette etiske ansvaret skal være hjemlet i helsepersonelloven, hvis ikke psykologen har vært inne på dette har hen allerede trådd over noen grenser. Vær ikke redd for å bytte behandler, ditt liv er viktig, psykologer blir ikke "såret" fordi noen ikke lenger vil gå hos de.

Når du har såpass mye symptomer som du sier så tror jeg medisiner er helt nødvendig, men sjekk også ut om noen som kan tilby metakognitiv terapi - det er en motiverende terapiform hvor man ofte merker endringer ganske så fort. ISTDP er også bra, spesielt hvis man har problemer med å uttrykke følelser på en voksen og konstruktiv måtte eller har problemer i relasjon til andre mennesker. 

Utover det er det de enkle tingene som gjelder - gå 30 minutter tur hver dag, spis 4 måltider om dagen, ikke drikk for mye alkohol, les bøker om ting du interesserer deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...