Gå til innhold

Noen som vet om Sukrin egentlig er «sunnere»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har ikke kalorier og det hever ikke blodsukkeret. Men det stivner jo helt utrolig når det avkjøles da! Lagde saus av det i går, og den blir ganske hard...

Min logikk er at ting blir i kroppen slik det blir når vi ser på det. F.eks, fett trenger varmt vann for å forsvinne. 

Noen som vet om Sukrin EGENTLIG er bedre enn sukker å bruke?

Anonymkode: c2447...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men jeg synes ikke det gir en god smak f.eks. i bakst og velger derfor annet. Smak er tross alt det viktigste når det kommer til mat :) Og jeg har vel også lest et sted at det anbefales uansett ikke å ha mer enn 25% av det søte som sukrin fordi det vil gi en kjølende ettersmak i munnen. Da tenker jeg det heller er bedre å se om en kanskje kan redusere sukkermengden noe i oppskriften uten at det går på bekostning av smak og konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 26.9.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Det har ikke kalorier og det hever ikke blodsukkeret. Men det stivner jo helt utrolig når det avkjøles da! Lagde saus av det i går, og den blir ganske hard...

Min logikk er at ting blir i kroppen slik det blir når vi ser på det. F.eks, fett trenger varmt vann for å forsvinne. 

Noen som vet om Sukrin EGENTLIG er bedre enn sukker å bruke?

Anonymkode: c2447...bf0

Ja sukrin er sunnere enn natreen. Natreen er ulovlig i mange andre land, blant annet USA. 

Anonymkode: 5fdf1...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukrin er helt klart sunnere enn sukker. 

Jeg har alltid vært anti kunstig søtning pga. smaken, men har nylig gått over til lavkarbo kosthold, hvor sukker er skikkelig no-go. Bakte en slags krydderkake med Sukrin i går, og den hadde ingen kunstig smak. Overraskende god. Brukte den lilla sukrin posen, som skal være mest lik vanlig sukker på smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Det har ikke kalorier og det hever ikke blodsukkeret. Men det stivner jo helt utrolig når det avkjøles da! Lagde saus av det i går, og den blir ganske hard...

Min logikk er at ting blir i kroppen slik det blir når vi ser på det. F.eks, fett trenger varmt vann for å forsvinne. 

Noen som vet om Sukrin EGENTLIG er bedre enn sukker å bruke?

Anonymkode: c2447...bf0

ja det er langt sunnere, kan ikke sammenlignes. Jeg bruker mye sukrin Gold i kaffe og til strøssel, men kun tagatesse til baking og karamellisering (som ved karamellpudding) :) 

Anonymkode: 6972d...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mye sukrin Gold i kaffe og til strøssel, men kun tagatesse til baking og karamellisering (som ved karamellpudding) :) 

Anonymkode: 6972d...1fc

Selv er jeg mer fornøyd med tagatesse enn sukrin de gangene jeg velger å bake med søtningsstoff. Jeg har så å si gått helt bort ifra sukrin. Er det ingen som har opplevd den litt kjølende ettersmaken som sukrin kan gi f.eks. i gjærbakst? På en nettside leser jeg følgende forklaring til dette: "Enkelte ganger kan du oppleve en «kald» følelse når du spiser Sukrin. Dette skjer i munnen når Sukrinkrystallene smelter på tungen. Når kornene smelter vil tungen føles litt kaldere en liten stund. Dette er helt ufarlig, og denne type kjølende effekt kjenner man også fra Xylitol og menthol."

Det kan for øvrig kanskje være greit for flere å lese igjennom Ofte stilte spørsmål og svar om sukrin fra Funksjonellmat.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Selv er jeg mer fornøyd med tagatesse enn sukrin de gangene jeg velger å bake med søtningsstoff. Jeg har så å si gått helt bort ifra sukrin. Er det ingen som har opplevd den litt kjølende ettersmaken som sukrin kan gi f.eks. i gjærbakst? På en nettside leser jeg følgende forklaring til dette: "Enkelte ganger kan du oppleve en «kald» følelse når du spiser Sukrin. Dette skjer i munnen når Sukrinkrystallene smelter på tungen. Når kornene smelter vil tungen føles litt kaldere en liten stund. Dette er helt ufarlig, og denne type kjølende effekt kjenner man også fra Xylitol og menthol."

Det kan for øvrig kanskje være greit for flere å lese igjennom Ofte stilte spørsmål og svar om sukrin fra Funksjonellmat.no :)

Jo, jeg lagde pikekyss med sukrin en gang, det var ikke godt, så det ble med den ene gangen. Kan minne litt om menthol ja. Men jeg  bruker også sukrin gold til kaffe. Får ikke den samme kalde smaken da. 

Anonymkode: 4a4e5...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Selv er jeg mer fornøyd med tagatesse enn sukrin de gangene jeg velger å bake med søtningsstoff. Jeg har så å si gått helt bort ifra sukrin. Er det ingen som har opplevd den litt kjølende ettersmaken som sukrin kan gi f.eks. i gjærbakst? På en nettside leser jeg følgende forklaring til dette: "Enkelte ganger kan du oppleve en «kald» følelse når du spiser Sukrin. Dette skjer i munnen når Sukrinkrystallene smelter på tungen. Når kornene smelter vil tungen føles litt kaldere en liten stund. Dette er helt ufarlig, og denne type kjølende effekt kjenner man også fra Xylitol og menthol."

Det kan for øvrig kanskje være greit for flere å lese igjennom Ofte stilte spørsmål og svar om sukrin fra Funksjonellmat.no :)

Jeg har enda til gode å smake noe som helst som er laget med sukrin og som smaker godt... Sukrinmelis er faktisk enda verre. Sukrin Gold kan gå an da. Tagatesse er mye bedre, men det skal ikke så mye til før jeg ender på porselenstronen resten av kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har enda til gode å smake noe som helst som er laget med sukrin og som smaker godt... Sukrinmelis er faktisk enda verre. Sukrin Gold kan gå an da. Tagatesse er mye bedre, men det skal ikke så mye til før jeg ender på porselenstronen resten av kvelden...

Ja, sukrinmelis er jeg særdeles forsiktig med - i så fall blander jeg den ut med vanlig melis, og hvorfor da ikke like gjerne bruke alt med vanlig melis? Spiser man så store mengder av det søte at det utgjør så mye tross alt? :) Jeg vet at man kan reagere med mageproblemer ved overdreven bruk av tagatesse, men du er trolig sensitiv og trenger ikke store mengder for å reagere. Vi er alle forskjellige. Noen reagerer på gluten, noen på melk, noen på tagatesse... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ja, sukrinmelis er jeg særdeles forsiktig med - i så fall blander jeg den ut med vanlig melis, og hvorfor da ikke like gjerne bruke alt med vanlig melis? Spiser man så store mengder av det søte at det utgjør så mye tross alt? :) Jeg vet at man kan reagere med mageproblemer ved overdreven bruk av tagatesse, men du er trolig sensitiv og trenger ikke store mengder for å reagere. Vi er alle forskjellige. Noen reagerer på gluten, noen på melk, noen på tagatesse... 

Jeg hadde nok i meg mer enn jeg vil innrømme den kvelden... 😉🚽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde nok i meg mer enn jeg vil innrømme den kvelden... 😉🚽

Haha, ja, det er lett å la seg friste :) Ett stykke, og man tenker det får bli me det ene, men det var jo sååå godt, og så har det blitt til tre, og kanskje fire + litt annet godt som står satt frem :) Men husk, det er det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, og ikke mellom nyttår og jul.

Jeg har forresten testet Freias sukkerfrie gelé med smak av bringebær og sitron. De overrasket positivt. Jeg foretrekker bringebær (hvis jeg husker riktig). Ser også at det har kommet andre sukkerfrie alternative merker med gelé i butikkene det siste året fra Eldorado som tilbyr sitron og jordbær, men disse har jeg selv ikke forsøkt. Jeg har ikke behov for sukkerfrie produkter av hensyn til vekt, men jeg baker med det av hensyn til andre som skal spise det. Tenker at med de sukkerfrie geleene kan man nå få til en svært kalorifattig ostekake om man ønsker seg det eller ev. yoghurtkake med yoghurtlokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Haha, ja, det er lett å la seg friste :) Ett stykke, og man tenker det får bli me det ene, men det var jo sååå godt, og så har det blitt til tre, og kanskje fire + litt annet godt som står satt frem :) Men husk, det er det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, og ikke mellom nyttår og jul.

Jeg har forresten testet Freias sukkerfrie gelé med smak av bringebær og sitron. De overrasket positivt. Jeg foretrekker bringebær (hvis jeg husker riktig). Ser også at det har kommet andre sukkerfrie alternative merker med gelé i butikkene det siste året fra Eldorado som tilbyr sitron og jordbær, men disse har jeg selv ikke forsøkt. Jeg har ikke behov for sukkerfrie produkter av hensyn til vekt, men jeg baker med det av hensyn til andre som skal spise det. Tenker at med de sukkerfrie geleene kan man nå få til en svært kalorifattig ostekake om man ønsker seg det eller ev. yoghurtkake med yoghurtlokk.

Det var rabarbrasuppe og vi vet jo alle hvor mye søtning rabarbra trenger... 🙄

Hva er disse geleene søtet med da? Jeg holder meg unna kunstig søtning av flere grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Det var rabarbrasuppe og vi vet jo alle hvor mye søtning rabarbra trenger... 🙄

Hva er disse geleene søtet med da? Jeg holder meg unna kunstig søtning av flere grunner...

Det var vanskeligere enn først antatt å finne innholdsdeklarasjonen på disse pakkne på nettet, men jeg antar at søtningsstoffet er det samme uansett smakstilsetning. Jeg måtte gå til Matinfo.no for å finne ut av Eldorados virkelige innhold. På f. eks. Meny, står det at den inneholder Stevia, men på Matinfo, leser jeg at den er kunstig søtet med aspartam. Her er hele listen: "Gelatin (fra svin), surhetsregulerende middel E296, bringebæraroma, søtstoff (E951 (aspartam), E950 (acesulfam K)) og fargestoff E163. Inneholder søtstoff og en fenylalaninkilde." Eldorados pakke er for øvrig på 73 g og inneholder 9 kcal pr. 100 g.

Freias geleer er derimot på 14 g, altså noe mindre i volum, og er søtet med sukralose og  steviolglycosider etter hva jeg kan finne ut av, men de står ikke oppført i Matinfo.

Jeg har dykket litt ned i dette for egen interesses del, og jeg må med en eneste gang få lov til å understreke at jeg er ingen ekspert på dette området[/i], men jeg interesserer meg nok mer enn gjennomsnittet i jakten på om det er sunt eller ikke, for der spriker jo meningene i alle retninger. Fagfolk er jo helt enige i at sukker ikke er bra når det blir for mye av det, og selv er jeg enig med ernæringsfysiolog Mari Eskerud (lenke til hennes blogg), som for øvrig skriver noen artikler for Lommelegen og gir ut en ukentlig podcast som heter Matmyter sammen med en kollega for å opplyse oss vanlige forvirrede folk om å ta best mulige valg for oss selv i jungelen av alle de tusenvis av varene som finnes i butikkhyllene og drive folkeopplysning.

Én av artiklene hun har skrevet på Lommelegen heter "Er lettbrus skadelig?". Det er ikke en ensidig artikkel som kun fokuserer på det positive eller negative, men som belyser den fra begge sider slik jeg ser det og begrunner f.eks. under overskriften "Hvorfor spriker forskningen?": "Mye av usikkerheten rundt lettbrus knytter seg nok til sprikende overskrifter på nett og i mediene. Lettbrus er et populært tema hos typiske "clickbait-nettsider" der kvaliteten på det som skrives mildt sagt er varierende. Som forbruker er det derfor blitt ekstra viktig å utvise god kildekritikk når du kommer over bastante overskrifter på nett. Disse nettsidene oppgir sjelden kilden de baserer saken på, eller de linker til en annen tilsvarende side. Ta derfor slike artikler med en stor klype salt, og les gjennom før du deler videre."
Og, når man tar med i helhetsvurderingen om lettbrus er mer skadelig eller ev. dødelig/livsforkortende enn sukkerholdig brus, er det særdeles viktig å holde tankene riktig i munnen og det samme med tankene i hodet, for: ""For eksempel ser man i noen studier at personer som drikker mest lettbrus også har høyest kroppsvekt og flere livsstilssykdommer enn normalvektige. Det kan være at lettbrus gir overvekt, men det kan også være at personer med høy vekt velger lettbrus i et forsøk på å unngå ytterligere vektøkning. Dermed er det egentlig overvekten som gir helseplagene, ikke lettbrusen."

Og denne ernæringsfysiologen mener i hvertfall oppsummert dette på slutten av sin artikkel: "Det er ingen tvil om at sukkerbrus er mer skadelig for helsen enn sukkerfri brus. Her spriker ikke forskningen på samme måte, og sukkerholdig brus har over lang tid vist seg å ha tett sammenheng med overvekt. Om du drikker en del vanlig brus og ønsker å kutte ned, vil det derfor være et bedre valg med lettbrus. Sukkerbrus er også enda verre for tennene enn lettbrus, siden sukker kan bidra til karies. Det gjør ikke søtstoffene." Slik jeg leser det, baserer hun seg på det med følgende konklusjon av kunstig søtningsstoff som står lenger opp i artikkelen igjen:
"«Høyt inntak av søstoffer gir ikke økt risiko for kreft, hjertesykdom og demens.» (VKM)
Både aspartam og acesulfam K er vurdert med tanke på dette av både europeiske helsemyndigheter (2,3) og i Norge av Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM) (4). VKM har også vurdert om disse er trygge basert på mengden nordmenn får is seg, også for personer som har et høyt inntak av søtstoffer. Konklusjonene er at disse mengdene er trygge, og at de ikke har noen sammenheng med sykdommer som kreft, hjertesykdom eller demens slik det hevdes enkelte steder."

Berit Nordstrand er kjent for mange, selv synes jeg hun er litt vel ekstremist og går litt for langt mot å være sunn - det får jo være grenser, men hun er også særdeles motstander av kunstig søtningsstoffer og deklamerer det høyt ved å dels gi kilder og dels underbygge det med sin profesjon som lege. Jeg ønsker ikke å si at hun hverken har galt eller riktig, men selv er jeg skeptisk til både det hun skriver og en del hun putter i oppskriftene sine. Men å benytte naturlig søtning som f.eks. honning, brunt sukker, planter (som dadler, rosiner,  bær, fiken osv.), urter, m.m. er kanskje et godt alternativ. Berit Nordstrand skrev for noen år siden en liten artikkel på nettsiden sin der hun gjennomgår og argumenterer imot kunstig søtning, og jeg synes det er redelig å ta med sider for og imot i en slik sak: "Hva kan kunstig søtt gjøre i kroppen".

Og Nordstrand tar opp nettopp det ernæringsfysiologen påpekte at man skal være litt forsiktig med å trekke forhastede konklusjoner ved - hva skyldes egentlig overvekten til de som velger å drikke lettbrus og hvorfor drikker de det? Det skriver Nordstrand ingenting om her når hun så bombastisk hevder at: "Studier som følger en gruppe over tid, har vist økende kroppsvekt (økt BMI) hos de som drikker light-produkter (ref. Obesity 2008). Ulike teorier diskuteres og virkningsmekanismen er foreløpig ikke klarlagt. En stor observasjonsstudie av 6814 personer viste nylig at daglig inntak av sukkerfri brus var assosiert med  36 % økt risiko for økt bukomfang og forstyrret blodsukkerregulering og 67 % økt risiko for diabetes type 2 ift. de som ikke drakk slik brus (ref. MESA, Diabetes Care, April 2009)." Hun skriver også noe om maksimalt inntak av brus i sin artikkel, men jeg kan ikke se hvilket år hun skrev den i og det er ganske vesentlig, for hun skriver bl.a.: "WHO har publisert grenseverdier, såkalt Akseptabelt Daglig Inntak (ADI) for de ulike søtstoffene.  ADI er 18–19 bokser Cola Light  (1 boks = 355 ml) for aspartame, 9–12 pakker suketter for sakkarin og 6 bokser Cola Light for sukralose (6 bokser er omlag 2 liter).""Fakta om søtstoffene" fra Folkehelseinstitøttet som ble oppdatert sist i 2019, og der står det: "En voksen person må drikke mer enn 4 liter brus med maximum mengde søtstoff hver dag før han eller hun overskrider ADI for aspartam. For sukralose og steviolglykosid så må en voksen drikke minst 3 liter brus for å overskride ADI." ADI står for "akseptabelt daglig inntak. FHI mener følgende ang. appetittøkning og vektoppgang om man inntar søtstoff: "Resultatene tyder på  at folk som bytter ut vanlig sukrede produkter med «lettprodukter» som inneholder intense søtstoffer, vil få i seg mindre energi (færre kalorier) enn de som fortsatt bruker sukrede produkter. Dette kan derfor bidra til å holde en lavere kroppsvekt. Forskningen støtter derfor ikke påstanden om at lettbrus gjør deg tjukk."

Ja, ja, DOL er kjent for avsporinger, men jeg har holdt meg innenfor trådens tema (tror jeg). Men nå er jeg også utkjørt i hodet... Jeg har tatt så mange avbrytelser og lest innimellom også :) Men beklager for en eeenormt lang post...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, ja, DOL er kjent for avsporinger, men jeg har holdt meg innenfor trådens tema (tror jeg). Men nå er jeg også utkjørt i hodet... Jeg har tatt så mange avbrytelser og lest innimellom også :) Men beklager for en eeenormt lang post...

Aspartam og acesulfan K ja - nei, det holder jeg meg langt unna. Får ofte vondt i magen av det og dessuten smaker det jo ikke godt. Prøver kutte ned på søtt uansett og tenker at jeg kan kose meg med ordentlig sukker litt i helgen og spise så lite av det som mulig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...