Gå til innhold

Hvor ofte spiser du godteri eller andre usunne ting?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, påskelilje skrev:

Pottis? 😁😁😁 Er det trøndersk for chips?

Beklager mobbingen, men det synes jeg var et teit ord 😅😅😅

Tullejente. Alle vet jo at pottis = potetgull. :) For meg er chips = pommes frites.

Fortsetter under...

Liker grove kjeks, og salte kjeks, men føler ikle at det er så usunt?

Sjekk kaloriinnholdet du... Om det er kjeks av digestive-typen så er de ikke akkurat kalorifrie nei! En - 1! - Sætre digestive inneholder 75 kcal, så om du i tillegg tar på litt smør og en skive brunost så fyker du fort opp i 150 kcal... På EN kjeks.

Jeg liker som sagt potetchips/gull. Men sjokolade er en ting jeg klarer meg uten. Med mindre jeg begynner å spise det. Da ryker fort hele plata. En bit er ikke nok. Jeg blir sånn vilt fråtsende hvis jeg først begynner. Derfor undertrykker jeg søt suget. Jeg legger lett på meg av sjokolade. Før når jeg var tynnere og hadde kjøpt sjokolade på butikken, så var det sånn att jeg ikke en gang klarte å vente til jeg kom hjem, bare satt meg på en benk og tyllet det i meg. En hel 200 grams plate.

Anonymkode: 42483...9c0

2 timer siden, Lillemus skrev:

Sjekk kaloriinnholdet du... Om det er kjeks av digestive-typen så er de ikke akkurat kalorifrie nei! En - 1! - Sætre digestive inneholder 75 kcal, så om du i tillegg tar på litt smør og en skive brunost så fyker du fort opp i 150 kcal... På EN kjeks.

Det er som regel havrekjeks jeg spiser. Sjekket nå, det var 70 kcal per kjeks, og jeg spiser dem som regel uten noe på. Spiste formiddagsmat nå: 2 skiver med gulost, paprika og brelett + 1 sånn kjeks. 

Mener absolutt ikke at jeg tror det er lavkalori, men jeg regner det ikke som godteri. Mange gode næringsstoffer i de kjeksene.

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Det er som regel havrekjeks jeg spiser. Sjekket nå, det var 70 kcal per kjeks, og jeg spiser dem som regel uten noe på. Spiste formiddagsmat nå: 2 skiver med gulost, paprika og brelett + 1 sånn kjeks. 

Mener absolutt ikke at jeg tror det er lavkalori, men jeg regner det ikke som godteri. Mange gode næringsstoffer i de kjeksene.

Det er også ofte mye fett og sukker i slike kjeks, men de er gode ja! :) 

Annonse

De kaller det chips (potetgull) i trøndelag. Potetgull er egentlig en merkevare som eies av Maarud. Før var det bare Maarud som hadde rett til å kalle chipsene sine potetgull. Men en dom endret på dette. Men det korrekte navnet er chips. Men på øst-landet og muligens andre steder i Norge er potetgull blitt ett ord for all potetchips. Litt som frisbee har blitt navn på alle kastediscusser.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kaller det chips (potetgull) i trøndelag. 

Jeg har aldri brukt det ordet om potetgull, for meg er chips synonymt med pommes frites. Og jeg er født og oppvokst i Trønderhovedstaden. :)

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kaller det chips (potetgull) i trøndelag. 

Måtte spørre en kollega her som også er innfødt trondheimer - hun fnyste, "Selvfølgelig sier jeg potetgull! Chips er pommes frites!" :D

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Måtte spørre en kollega her som også er innfødt trondheimer - hun fnyste, "Selvfølgelig sier jeg potetgull! Chips er pommes frites!" :D

Ok, nord-trøndelag da kanskje. Mine slektninger kalte det chips i hvert fall. Men korrekt ord er potetchips. Skal man være språk nazi. :) I utlandet sier de potatoe chips. Og fries for pommes frites.

😁😁😁

Absolutt ikke enig!!!

Jeg har heller aldri hørt uttrykket «Pottis» før. Her i Rogaland snakker vi chips - og da selvsagt fortrinnsvis Sørlandschips!😊

Anonymkode: 921d0...052

14 timer siden, Grendel skrev:

Godteri en til to ganger i uka. Pottis en til to ganger i uka.

Vi er fire som deler på en godtepose/potetgullpose, så det er ikke så store menger.

Jeg spiser sikkert noe kake eller bakverk en til to ganger i uka. Det er ofte et eller annet, dessuten hender det jeg setter meg med en kaffe og scone på kafé før jobb. 

Hei

jeg spiser en potetgullpose hver kveld...

jeg vet det ikke er sunt, men det knasende sprøe og salte er jeg ustoppelig på.

også 5 skiver surdeigsbrød med ost og løk, på sengen , men i Hvert fall sunt, det er min faste kveldsmat,

jeg prøvde en periode begrense min potetgullspising til en skål, og ikke en pose, men så er det den viljestyrken som ikke var sterk nok..( skålen greide jeg balansere potetgullet så godt i, at jeg fikk plass nesten til 1/3 dels pose i en suppetallerken, men det var en sterk reduksjon) jeg prøver derfor kjøpe taffelstics og små ostepop poser, unngår alle større størrelser På potetgullposene, da jeg lett spiser ,og kjapt , også xxl poser.

jeg beundrer deg som greier dele en pose med flere. Vi deler vi også, men jeg kjøper en pose PR familiemedlem, jeg orker ikke tenke på antall poretgullposer PR uke. 
det er mye akrylamid det:-)

Annonse

56 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

jeg spiser en potetgullpose hver kveld...

jeg vet det ikke er sunt, men det knasende sprøe og salte er jeg ustoppelig på.

også 5 skiver surdeigsbrød med ost og løk, på sengen , men i Hvert fall sunt, det er min faste kveldsmat,

jeg prøvde en periode begrense min potetgullspising til en skål, og ikke en pose, men så er det den viljestyrken som ikke var sterk nok..( skålen greide jeg balansere potetgullet så godt i, at jeg fikk plass nesten til 1/3 dels pose i en suppetallerken, men det var en sterk reduksjon) jeg prøver derfor kjøpe taffelstics og små ostepop poser, unngår alle større størrelser På potetgullposene, da jeg lett spiser ,og kjapt , også xxl poser.

jeg beundrer deg som greier dele en pose med flere. Vi deler vi også, men jeg kjøper en pose PR familiemedlem, jeg orker ikke tenke på antall poretgullposer PR uke. 
det er mye akrylamid det:-)

Jeg takler ikke så mye pottis. Jeg blir så tørst at jeg må opp og drikke vann flere ganger i løpet av natten. 

Imponerende hvor mye du spiser uten å bli tjukk. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nord-trøndelag da kanskje. Mine slektninger kalte det chips i hvert fall. Men korrekt ord er potetchips. Skal man være språk nazi. :) I utlandet sier de potatoe chips. Og fries for pommes frites.

Jeg er vant til at potetgull kalles crisps på engelsk, men kanskje gjelder det bare britisk engelsk og ikke amerikansk engelsk? Forøvrig sier de vel chips, som i fish & chips,  på engelsk, mens pommes frites er fransk?

UtakknemligDiva

Varierer. Hva legger du i godteri? Jeg spiser aldri smågodt. 
Pizza hver dag er ikke uvanlig. Lager selv. Elsker å lage og se hvordan forskjellige deiger og fremgangsmåter blir. Forskjellige oster og fyll :) hvis pizza går under usunt. Jeg synes det er hysteri. Brød med ost, kjøtt, grønnsaker, krydder er da ikke usunt!? Spesielt hjemmelaget.

Potetgull er heller ikke uvanlig. I sommer spiste jeg nesten hver dag. Men ble lei. Lite næring og mye salt/karbo. 

Dessert hver dag. Banan med pisket sukkerfri krem, mandler. Kan bruke Fibersirup som søtning. Evt smeltet mørk sjokolade. 

Brownies, men laget av Sukrin. Prøver bare å være forsiktig med sukker. Lager karamellsaus av brun ost. 

I dag har jeg bakt italiensk brød:) 

Spiser mye salat for tiden.

Jeg mener ikke dette er usunt. Men hysterikerne vil nok mene jeg har et grusomt kosthold og er dømt til diabetes.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

nå måtte jeg le litt, hvilket utland er det du referer til? Syden?

Anonymkode: 00b12...960

8 timer siden, frosken skrev:

Jeg er vant til at potetgull kalles crisps på engelsk, men kanskje gjelder det bare britisk engelsk og ikke amerikansk engelsk? Forøvrig sier de vel chips, som i fish & chips,  på engelsk, mens pommes frites er fransk?

Crisps er britisk, ja. Pommes frites er fransk, amerikanerne kaller det (French) fries, mens britene sier chips. 

Utenfor McDonalds på Aker Brygge hørte jeg en sommer at en amerikansk tenåringsjente som trolig var motvillig turist i Norge, klagde høylydt til foreldrene sine over at vi hadde chips på McD, men kalte det noe helt idiotisk. Hun hadde tydeligvis aldri sett det franske navnet før.

https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/chips-fries-crisps-debate-twitter-potato-snacks-names-worldwide-a8523486.html

Jeg husker vagt at noen snakket om "franske poteter" da jeg var liten. Men jeg husker ikke hvilken type vare det handlet om. Den salte snacksen kalte vi potetgull (og det fantes ikke "hundre" sorter, bare "vanlig" eller ost & løk).

https://snl.no/franske_poteter

På 1.10.2020 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte spiser du godteri, kjeks eller kaker? 

Anonymkode: a32c8...8a5

Hver helg, hele helgen. Dessverre. Jeg E L S K E R godteri, salt OG søtt. Kaker er det null problem å holde seg unna, og jeg spiser sunt, men godteri - bare E L S K E R det! 

Endret av Kayia
På 2.10.2020 den 7.53, påskelilje skrev:

Liker grove kjeks, og salte kjeks, men føler ikle at det er så usunt?

Drikker lite brus. Desto mer øl og vin...

Haha du er artig! 😃😂 Har alltid tenkt at du må ha fortært artikler om trening og kosthold med gaffel, du har liksom latt det som er dårlig nytt for deg bare prelle av 😂😂

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...