Gå til innhold

Hvor mange ganger i uka handler du matvarer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ofte en slags storhandel på lørdager og supplerer med det nødvendigste en-to ganger i løpet av uka. Reiser i perioder mye bort i helgene, da blir det jo litt annerledes, men gjennomgående er det én større handletur i uka og et par små.

12 minutter siden, Ekstra skrev:

Har ofte en slags storhandel på lørdager og supplerer med det nødvendigste en-to ganger i løpet av uka. Reiser i perioder mye bort i helgene, da blir det jo litt annerledes, men gjennomgående er det én større handletur i uka og et par små.

Nøyaktig det samme her. 

Annonse

Handler vanligvis på lørdager da vi setter opp ukesmeny og sjekker hva vi har i skap og fryser. Men de siste ukene og minst et par uker til er det mye overtid på mannen så vi har ikke helt holdt oss til planen og det har blitt litt småhandling utenom. 

Vi har ikke noe system. Handler litt større mengder 1-2 ganger i uke, men som regel må vi supplere imellom, så det blir vel ofte 3-4 ganger per uke. I mars-april var jeg strengere, og var i butikken kun 1-2 ganger per uke.

17 timer siden, Ekstra skrev:

Samme her. Eller «spesialhandel» er kanskje mer presist for meg enn «storhandel» når jeg tenker meg om :) 

Endret av Kayia

Jeg bestiller varer 1 - 2 ganger i måneden og da mye.  Ellers er jeg i butikken ca. en gang i uken for å handle noen få ting som mangler.  Kan gå opp til to uker i mellom, men jeg handler bare noe lite så jeg ikke trenger å bære noe særlig.

Anonymkode: 715e9...9e0

Jeg handler altfor ofte. Men jeg har begynt å forsøke å begrense mye småhandling. Ser at jeg sparer mye penger på å ta handlingen ca to/ tre ganger i uken istedet for hver dag og gjerne flere ganger for dagen. 

Anonymkode: 86c1c...16e

Annonse

23 minutter siden, cilie skrev:

Her handles det omtrent daglig. Hater det, så burde endre dette... Tror det er et stort sparepotensiale her gitt. 

Hvor gammel er dere? Man blir gjerne flinkere med alderen med tanke på planlegging.

Anonymkode: 812c8...ffb

For meg har dette variert med hvordan jeg har bodd. Akkurat nå bor jeg veldig nærme en butikk, og har heller ikke så stort kjøleskap, og derfor har det fort blitt til at jeg har benyttet "det store kjøleskapet nedi veien" og ofte stukket innom der på vei fra bussen og hjem for småhandel. Om litt flytter jeg til en annen bolig litt lenger unna butikken, og da blir det nok å gå tilbake til større og sjeldnere innkjøp med bil.

På 5.10.2020 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Jeg bestiller varer 1 - 2 ganger i måneden og da mye.  Ellers er jeg i butikken ca. en gang i uken for å handle noen få ting som mangler.  Kan gå opp til to uker i mellom, men jeg handler bare noe lite så jeg ikke trenger å bære noe særlig.

Oj, kun et par ganger i måneden altså? Lager du da middagsplaner for to uker av gangen? Jeg vet ikke hvor mye middag o.l. du lager fra bunnen av, men her i heimen hadde ikke det vært praktisk mulig av plasshensyn om vi ikke hadde gått til innkjøp av et kjøleskap til ;) Her lages så godt som all mat fra bunnen av. Selv handler vi en til to ganger i uken og legger omtrentlige planer en halv uke frem i tid. Selv synes jeg det er vanskelig å planlegge lenger frem i tid, for min dagsform, energinivå, om jeg har mye smerter en dag o.l. setter en del begrensninger på hva jeg klarer å utrette på kjøkkenet en del dager. Likevel får vi brukt opp det meste av det som ligger i kjøleskapet da oppskriftssamlingen min er enkel å søke i og ganske omfangsrik.

Mange mener jo at det er penger å spare på å handle sjelden, men er det egentlig det? Jeg tenker at m man er strukturert og følger sin planlagte ukesmeny til punkt og prikke kan jeg gå med på at det er penger å spare, men hva om man en dag vil fravike fra ukesmenyen og lage noe annet? Da forskyves den med én dag. Og plutselig finner du på med noen venner at dere skal ut å spise en fredag, noe som ikke lå inne i ukemenyen, da røk den 2. dagen. Hva gjør du så med varene som ligger nå og ikke er brukt? Du ønsker kanskje ikke å spise hverdagsmat i helgen når du gjerne vil kose deg litt ekstra på lørdagskvelden? Du kan jo ta hensyn til de overflødige varene i neste ukes planlegging, men selv hadde jeg følt meg svært bundet og fastlåst og jeg frykter at sjeldne innkjøp kan føre til mer kasting av mat og at en del mat kan bli liggende innerst i en krok i kjøleskapet, oversett og til slutt bli litt slapp og til sist kassert til søppelbøtta. Kasting av mat er det få av oss som liker... I mars og april i år, handlet vi kun annenhver uke i en måneds tid eller litt lenger og det gikk som en midlertidig løsning, men vi valgte da middager hvor mange av ingrediensene var nedfrosset eller lenge holdbare slik at det ikke fikk store konsekvenser om maten ble utsatt to dager eller fem.

Et godt tips som anbefales av både økonomer og ernæringsfysiologer, er å skrive handleliste og følge denne i butikken samt å ikke gå i butikken når man er sulten - da kan man ende opp med mye som både inneholder unyttige og store mengder kalorier og som samlet sett koster mye. Det er kynisk markedsføring som ligger bak at de sunne og nyttige produktene kommer først i butikken, når man er innstilt og har et ønske om å handle sunt og fornuftig, og alt det søte, fristende og fargerike innpakkede kommer jo nærmere du kommer kassen. Hvor enkelt er det ikke å plukke med seg en sjokolade, en pastilleske, en pose med noe godteri av din favoritt e.l. i det du nærmer deg kassen og mens du står i kø for å betale varene dine, får du tid til å la blikket gli rundt og la deg friste. Dette kan du også lese mer om på denne lenken, som anbefaler ukeshandling og som mener at det også blir mindre matsvinn av dette. Jeg tillater meg likevel å være litt uenig i det siste, for i dette nummeret av podcasten Vaffel, som matbloggerne og kokebokforfatterne Vidar Bergum og May-Britt Aalgaard står bak tar de for seg  tema rundt hvordan bruke opp rester, hvordan planlegge matinnkjøp og unngå matsvinn mest mulig (tror den varer i ca. 40 minutters tid?).

Et annet tips de kommer med, er å kjøpe små gjennomsiktige bokser til å oppbevare matrester i for lettere å holde oversikt i kjøleskapet, slik at det ikke består av mange bokser man ikke ser innholdet av. Jeg har selv et par av de i ulik størrelse, som f.eks. Det finnes flere på markedet, men denne, Pirex Cook & Go 0,8 l. er fra Bakerenogkokken.no til 108 kr. Selv kjøpte jeg mine på Traktøren og de har en liten ventil på toppen som man kan åpne opp når man skal varme opp noe i mikrobølgeovn. De tåler også å bli satt i fryser og i stekeovn med temperatur fra -40 til 300 gr., men tror ikke det er ramekinform, så du bør nok tine maten før den settes i stekeovn når du tar den opp fra fryseren for at de ikke skal ta skade av temperaturforskjellene.

Beklager at dette ble litt mer enn svar på om hvor mange ganger jeg handlet i uken :)

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Hva gjør du så med varene som ligger nå og ikke er brukt? Du ønsker kanskje ikke å spise hverdagsmat i helgen når du gjerne vil kose deg litt ekstra på lørdagskvelden? Du kan jo ta hensyn til de overflødige varene i neste ukes planlegging, men selv hadde jeg følt meg svært bundet og fastlåst og jeg frykter at sjeldne innkjøp kan føre til mer kasting av mat og at en del mat kan bli liggende innerst i en krok i kjøleskapet, oversett og til slutt bli litt slapp og til sist kassert til søppelbøtta.

Tvert i mot! Her har ukesplaner ført til mer eller mindre null matsvinn! Når vi planlegger en uke fremover så ligger jo ofte "proteinene" (fisk, kjøtt) i fryseren og det tas opp kvelden før vi skal bruke det og legges i kjøleskapet. Det hender meget, meget sjeldent at vi ikke vet dagen før om vi skal bort og spise middag og blir overrasket av den grunn. Nå har vi litt dilla på fiskeburgere og hamburgerbrødene baker jeg selv og legger i fryseren, ergo blir det ikke noe svinn der heller siden vi tar opp de to vi skal ha - om man kjøper en pakke og spiser to så smaker jo resten gummi etter to dager og de egner seg dårlig til frysing.

Når det gjelder grønnsaker så holder rotgrønnsaker seg ganske så lenge og om de begynner å bli slappe så har vi ofte grønnsakssuppe på planen og da går de oppi der. Og skulle en halv paprika og en agurkstubb bli myke så går de i bokashibøtta! :D Vi bruker en del bønner og de kjøpes på boks, holder i det uendelige. Ikke er vi så hysteriske på best før-dato heller så creme fraiche og rømme som gikk ut for 1-2 uker siden er like god den.

Lager gjerne supper og gryter som er beregnet til to middager og det er veldig deilig å komme hjem fra jobb og bare sette kjelen på komfyren og varme opp på dag 2 - ferdig på 10 min! Om du ofte er i dårlig form så kan du jo bruke en god dag til å lage supper og gryter som du fryser ned i passe porsjoner? 

Vi synes det er kjempedeilig å ha matplanen klar for en uke fremover og slippe å tenke på hva vi skal til middag i morgen så ofte. :) Har oppdaget at når planen er lagt så er man såpass innstilt på at "i dag er det chili con carne til middag" at man veldig sjeldent får lyst på noe annet i stedet.

5 timer siden, Lillemus skrev:

Når det gjelder grønnsaker så holder rotgrønnsaker seg ganske så lenge og om de begynner å bli slappe så har vi ofte grønnsakssuppe på planen og da går de oppi der.

(...)

Om du ofte er i dårlig form så kan du jo bruke en god dag til å lage supper og gryter som du fryser ned i passe porsjoner? 

Ja, jeg tenkte forresten å nevne noe ang. rotgrønnsaker. Om du har noen litt slappe gulrøtter e.a. rotgrønnsaker. La de ligge noen minutter i svært kaldt vann og du vil se at de blir sprø igjen og kan brukes samme dag. Jeg hadde lest om det før og så det ble demonstrert på "Matsjokket" på NRK som ble sendt i fjor høst (se forresten her for artikkel). Noen dager senere måtte jeg forsøke magien selv - og det fungerte.

Her i huset er vi heller ikke nøyne på datostempling, men går mer på lukt og smak. Dessuten kan man hive en del i fryseren som er i ferd med å passere datostemplingen om man vet at det ikke vil bli åpnet i nærmeste fremtid og det kan brukes til annet. Her er en punktvis liste over tips til hva som egner seg til frysing og ikke - og det er overraskende mye. Selv har jeg veldig god erfaring med å fryse vaffelrøre, for jeg lager gjerne vaffelrøre når jeg f.eks. har slumper av rømme, kesam, creème fraîche og melk som begynner å synge på siste verset i kjøleskapet og da kan det bli litt store mengder med vaffelrøre om gangen - da er jeg glad for min Kenwood-kjøkkenmaskin for rørehjelp! Man kan jo også fryse ned stekte vaffelplater og de blir visstnok gode med litt rask opptining fikk jeg høre av en mangeårig husmor. Jeg fryser også ned smoothieingredienser, om kjøtpålegg synger på siste verset og det ikke er håp om at det skal bli åpnet (fint til ost- og skinkehorn) og særlig fryser jeg ned mye sauser, f.eks. hjemmelaget pizzasaus og jordbær og mangosalsa - mye tid spart til enkeltmiddager da.

Middagsrester har jeg fryst ned mye av i 8-9 år pga. varierende dagsform, først pga. psykisk dagsform, men nå i det siste mer og mer pga. fysisk dagsform da matlaging er med på at jeg får det bedre psykisk for tiden, og jeg har kommet frem til at noe egner seg mer til frysing enn annet. Gryteretter og supper er vel det mest egnede. Jeg fryser også ned kjøttkaker og fiskekaker, men da uten saus og ev. tilbehør fordi sausen gjerne skiller seg. Poteter egner seg lite til frysing synes jeg, men har nylig lest at potetmos egner seg bedre til frysing - det har jeg ikke testet selv. Pasta synes jeg egner seg dårlig til frysing, men leste også det nylig at om man koker den litt mindre en al dente, dvs. ikke klar til servering, skal det gå fint. Jeg har foretrukket å fryse ned middagsrester uten pasta og heller koke pastaen ved siden av om jeg tar opp disse restene - det tar jo bare noen få minutter.

Og helt til sist et supert tips om man vil nyte helt fersk middag fra fryseren: Både hjemmelaget lasagne og fiskegrateng kan fryses ned ustekt i denne typen aluminiumsform (som egentlig er beregnet til grilling tror jeg). Ta da opp lasagne eller fiskegrateng kvelden før i kjøleskapet eller på morgenen på kjøkkenbenken og stek den på 200 gr. i 30-40 minutter etter å ha hatt på ost på lasagne og ost og strøkavring på fiskegrateng. Plutselig middag, og gjerne med tilbehør om du vil det. Disse kan også settes inn i frossen tilstand i kald ovn og må da stekes i noe lengre tid på litt svakere varme. Her kan du også se et eksempel på fiskegrateng hvor fremgangsmåten med aluminiumsform og nedfrysing beskrives nærmere - men alle har vi jo vår favorittoppskrift som selvsagt kan brukes på fiskegrateng :)

Oj, her tok jeg litt av... Beklager det... Noen tenker det er spiseforstyrrelsen som gjør at jeg har sånn interesse for mat, men psykologen min mener det er en positiv interesse og at man ikke nødvendigvis skal psykeliggjøre alt så lenge jeg selv har glede av det og så lenge det ikke går utover livskvaliteten min i negativ retning.

Endret av Eva Sofie
7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Oj, kun et par ganger i måneden altså? Lager du da middagsplaner for to uker av gangen? Jeg vet ikke hvor mye middag o.l. du lager fra bunnen av,

Jeg bestiller aldri mer enn to ganger i måneden, men jeg er gjerne innom en butikk en gang i uken for å handle noen småtterier som jeg ikke husket da jeg bestilte. Jeg bor alene og passer på å bestille nok til noen middager.  Jeg lager helst fra bunnen av og fryser da ned noe som jeg kjapt kan varme opp.  Ellers hender det at jeg kjøper frosne ferdigretter som ligger i fryseren.

Den gangen jeg hadde familie lagde jeg middagsplaner for en uke og da handlet jeg alltid en gang i uken.

Jeg er ingen matsanker, og liker ikke å ha mye mat liggende.  Jeg har liten kjøleskap og fryser, og nå er dette nesten tomt.  Derfor skal jeg bestille på fredag.  Da er det tre uker siden sist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...