Eva Sofie Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bestiller aldri mer enn to ganger i måneden, men jeg er gjerne innom en butikk en gang i uken for å handle noen småtterier som jeg ikke husket da jeg bestilte. Jeg bor alene og passer på å bestille nok til noen middager. Jeg lager helst fra bunnen av og fryser da ned noe som jeg kjapt kan varme opp. Ellers hender det at jeg kjøper frosne ferdigretter som ligger i fryseren. Den gangen jeg hadde familie lagde jeg middagsplaner for en uke og da handlet jeg alltid en gang i uken. Jeg er ingen matsanker, og liker ikke å ha mye mat liggende. Jeg har liten kjøleskap og fryser, og nå er dette nesten tomt. Derfor skal jeg bestille på fredag. Da er det tre uker siden sist. Anonymkode: 715e9...9e0 Beundringsverdig! Du er virkelig flink - også med tanke på at du bor alene. Jeg bodde alene noen måneder og da var jeg særs dårlig på å lage meg god og riktig mat selv om jeg trives godt med det. Jeg er dårlig til å spise når jeg er alene i dag også når samboer er på jobb eller bortreist et par dager på møter dessverre. Jeg har absolutt noe å lære av deg, for selv er jeg den som liker å ha noe lett tilgjengelig i kjøleskap eller fryser "i tilfelle" jeg finner på noe spontant Det utfordrende er å holde oversikt over hva en faktisk har og sørge for at det ikke blir liggende nederst i en skuff inntil det blir for gammelt. Og alt har sin nevrotiske faste plass i kjøleskapet. Vi har heldigvis fryseskap og ikke fryseboks, så det er enklere å organisere systematisk. Hver skuff er til sine ting. Og vi forsøker å gjennomgå fryseskapet minst et par ganger i året og gjør det sammen til en hyggestund for at det ikke skal bli negativt og stress med at vi tar en boks brus hver og noe å spise inntil mens vi jobber oss igjennom skuff for skuff. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4003702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 2 timer siden, Eva Sofie skrev: Beundringsverdig! Du er virkelig flink - også med tanke på at du bor alene. Jeg bodde alene noen måneder og da var jeg særs dårlig på å lage meg god og riktig mat selv om jeg trives godt med det. Jeg er dårlig til å spise når jeg er alene i dag også når samboer er på jobb eller bortreist et par dager på møter dessverre. Jeg er i hvert fall flink til å bruke mat og ikke la den bli liggende i kjøleskap og fryser. Når jeg bestiller så bestiller jeg mye grønnsaker og de blir nokså ofte dvaske i kjøleskapet. I går lagde jeg grønnsakssuppe og fryste ned to porsjoner, og i helgen lagde jeg grønnsaksrett hvor jeg fryste ned to porsjoner også. Da har jeg noe som jeg kan varme raskt opp når jeg kommer hjem. Jeg har aldri hatt så liten fryser som nå, men jeg sier til meg selv at den er nok. Den holder til noen ferdig middager (både hjemmelagde og fra butikken) og noen måltider med frossen fisk. Det er det jeg trenger. Jeg sluttet å kjøpe kjøtt i butikken for noen år siden, men jeg spiser kjøtt når jeg er ute. Jeg spiser mye mer fisk og grønnsaker enn før, og jeg er av og til innom en butikk for å kjøpe fersk fisk. Jeg hadde fryseboks da vi var en familie, og jeg trengte mye mer da jeg hadde tenåringer i hjemmet selv om da var det uforutsigbart. Uansett så har mat aldri ligget lenge i fryseren hos meg, eller i skap. Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg har alltid full oversikt. Paranoia kanskje, jeg er ikke så flink på alle fronter. Skal innrømme at første tiden etter skilsmissen mistet jeg kontrollen over mat og middager, og flere ting. Anonymkode: 715e9...9e0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4003726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Normalt handler jeg en gang i uka. Jeg spiser det samme hver uke, så jeg vet omtrent hva jeg skal ha. Men jeg glemmer som regel å sjekke kjøleskapet før jeg handler, så plutselig kan jeg ha veldig mye av en ting. Det blir spist opp uansett, så det er ikke noe problem. Men når man har 5-6 bokser makrell i tomat, da trenger man ikke kjøpe to til. Det hender jeg glemmer noe i butikken og hvis det er noe jeg må ha, må jeg dra en tur til. I forrige uke ble det noe kluss, så jeg kom meg ikke i butikken. Var bare innom for å kjøpe kaffe. Det lå an til å bli krisetilstander her. Jeg bør ikke vente til det er tomt før jeg handler mer, for da er det ikke rom til å glemme butikken en eneste gang. Tenk å stå opp om morgenen og ikke ha kaffe. Da er jo hele dagen ødelagt. Jeg har noe kokekaffe da, men den har vært åpen siden en eller annen telttur i fjor, så jeg vet ikke om jeg kan bruke den. Den har ligget i pose (bæsjepose 😂), så det burde vel egentlig gå bra. Jeg har både et lite fryseskap og en fryseboks, så jeg har plass til ganske mye. Men jeg har hundemat i fryseren også, så det hender boksen er ganske full. I begynnelsen av corona-tiden handlet jeg hver 14. dag. Funket fint det, sånn bortsett fra at de late bærer seg ihjel og mat/drikke for 14 dager begynner å bli litt tungt å bære selv om det ikke skal bæres så altfor langt. Jeg spiser lite grønsaker og det jeg spiser kjøper jeg frossent. Blir bare forvirra av grønsakshylla. Og ikke får jeg spist det opp heller. Spiser aldri fisk til middag (derfor så mye makrell i tomat i kjøleskapet). Eller, det hender jeg spiser fiskeboller. Da fryser jeg ned to porsjoner. Men i det siste syns jeg potetene har smakt rart, så da mistet jeg lysta på fiskeboller. Hender jeg kjøper gulrøtter når de kommer i bunter. Resten av året smaker de ikke noe godt. Hvis jeg ikke spiser opp alle før de begynner å bli litt myke, går de til grisene (hundene). Har forøvrig en halv gris i fryseren. Kjekt å ha hvis man plutselig må i karantene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4003739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 13 timer siden, Trine skrev: Tenk å stå opp om morgenen og ikke ha kaffe. Da er jo hele dagen ødelagt. Ja, det er ille å våkne opp og finne ut at man er tom for kaffe 😄 Been there! Så jeg prøver å ha følgende kriseløsning i beredskap: Fryser ned noen hele kaffebønner. De kan kvernes uten å tine dem først - og etter kverning er kaffen "ferdig-tint" og klar til bruk. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4003808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 På 8.10.2020 den 8.25, morsan skrev: Ja, det er ille å våkne opp og finne ut at man er tom for kaffe 😄 Been there! Så jeg prøver å ha følgende kriseløsning i beredskap: Fryser ned noen hele kaffebønner. De kan kvernes uten å tine dem først - og etter kverning er kaffen "ferdig-tint" og klar til bruk. Lurt! Men da må man vel ha kvern? Eller kan man ta dem i blenderen? Kan man ikke fryse ned malt kaffe? Det hadde vært kjekt å kunne fryse ned kokekaffe, for jeg tømmer jo aldri en pose på tur, også blir den liggende i skape til langt over best før dato. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4004094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 50 minutter siden, Trine skrev: Lurt! Men da må man vel ha kvern? Eller kan man ta dem i blenderen? Kan man ikke fryse ned malt kaffe? Det hadde vært kjekt å kunne fryse ned kokekaffe, for jeg tømmer jo aldri en pose på tur, også blir den liggende i skape til langt over best før dato. Kaffe har jeg ingen erfaring med selv og skal ikke uttale meg, men synes det er interessant å se hva man kan og ikke kan putte i fryseren... "Frysing av kaffe er et omdiskutert tema i kaffeverdenen, men med lite håndfast fakta. Vi vil som en generell regel fraråde fra å fryse ned kaffe, men kanskje ikke av de årsakene du tror. Teoretisk sett skal det være mulig å fryse ned kaffe, og tester gjort i nyere tid har vist at hvis det er gjort riktig så ivaretas smaken. Men problemet ligger i å gjøre det riktig. Kaffens største fiende (før man brygger den, selvfølgelig) er fuktighet og vann. En fryser er som regel full av fuktighet, og det oppstår fort kondens i fryse- og tineprosessene. Unn deg heller en ferske pose kaffe heller enn å fryse ned." Black cat kaffe & tehus - med fare for litt reklame for de selv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4004097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, Eva Sofie skrev: Kaffe har jeg ingen erfaring med selv og skal ikke uttale meg, men synes det er interessant å se hva man kan og ikke kan putte i fryseren... "Frysing av kaffe er et omdiskutert tema i kaffeverdenen, men med lite håndfast fakta. Vi vil som en generell regel fraråde fra å fryse ned kaffe, men kanskje ikke av de årsakene du tror. Teoretisk sett skal det være mulig å fryse ned kaffe, og tester gjort i nyere tid har vist at hvis det er gjort riktig så ivaretas smaken. Men problemet ligger i å gjøre det riktig. Kaffens største fiende (før man brygger den, selvfølgelig) er fuktighet og vann. En fryser er som regel full av fuktighet, og det oppstår fort kondens i fryse- og tineprosessene. Unn deg heller en ferske pose kaffe heller enn å fryse ned." Black cat kaffe & tehus - med fare for litt reklame for de selv... Klart kaffebutikkene heller vil vi skal kjøpe nytt enn å unngå svinn 🤭. Jeg har god erfaring med å fryse ned også malt kaffe, selvsagt godt innpakket. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4004098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 56 minutter siden, Trine skrev: Lurt! Men da må man vel ha kvern? Eller kan man ta dem i blenderen? Kan man ikke fryse ned malt kaffe? Det hadde vært kjekt å kunne fryse ned kokekaffe, for jeg tømmer jo aldri en pose på tur, også blir den liggende i skape til langt over best før dato. Jeg har kaffekvern, men har med relativt bra hell klart å kverne kaffe også ved hjelp av stavmikser - "nød lærer naken kvinne...osv". Vi fikk iallfall kaffe, og det var viktigst! 😁 5 minutter siden, Eva Sofie skrev: Kaffe har jeg ingen erfaring med selv og skal ikke uttale meg, men synes det er interessant å se hva man kan og ikke kan putte i fryseren... "Frysing av kaffe er et omdiskutert tema i kaffeverdenen, men med lite håndfast fakta. Vi vil som en generell regel fraråde fra å fryse ned kaffe, men kanskje ikke av de årsakene du tror. Teoretisk sett skal det være mulig å fryse ned kaffe, og tester gjort i nyere tid har vist at hvis det er gjort riktig så ivaretas smaken. Men problemet ligger i å gjøre det riktig. Kaffens største fiende (før man brygger den, selvfølgelig) er fuktighet og vann. En fryser er som regel full av fuktighet, og det oppstår fort kondens i fryse- og tineprosessene. Unn deg heller en ferske pose kaffe heller enn å fryse ned." Black cat kaffe & tehus - med fare for litt reklame for de selv... Dette er litt sånn "folk bør spise mer pølser, sier pølseselger til avisen" 😉 3 minutter siden, Ekstra skrev: Klart kaffebutikkene heller vil vi skal kjøpe nytt enn å unngå svinn 🤭. Jeg har god erfaring med å fryse ned også malt kaffe, selvsagt godt innpakket. Nyttig! Har kun prøvd bønner. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4004101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, morsan skrev: Dette er litt sånn "folk bør spise mer pølser, sier pølseselger til avisen" 😉 Nyttig! Har kun prøvd bønner. Ja, men jeg har sett litt andre søkeresutater på nettet - de sier det motsatte - så du har nok rett. Men jeg lar kaffedrikkerne selv diskutere kaffe videre nå 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457231-hvor-mange-ganger-i-uka-handler-du-matvarer/page/2/#findComment-4004102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.