Gå til innhold

6 Hvite Menn forsøker starte flyselskap, det skulle de ikke gjort..


Anbefalte innlegg

https://www.borsen.no/nyheter/reagerer-pa-dette---antikvarisk/72920745

Synes dette var rett og slett sjokkerende at en avis kan holde på slik. At det er mulig å vinkle en sak på den måten.

Hvordan vet de at disse mennene er "like" innvendig. Er alle med utoveritss like? Er alle med lys hudfarge like?

Hvordan vet folk at det ikke er betydelig mangfold av kunnskap erfaring og livssyn blant de 6 hvite mennene?

 

Vi kan ikke leve av kjønnsbalanse i fremtiden folkens... Vi trenger folk som står opp og tar sjangser. Om det viser seg at menn i større grad ønsker å ta slike sjangser, så får det så være. Vi kan ikke kvotere inn 1 svart person og 1 kvinne, bare for å lokke investorer til et selskap, vi trenger de beste. Dersom selskapet ikke ansetter de beste pga rasisme eller sexisme, er jeg helt enig i at det er dumt, men det er ingen indikasjoner på at det har skjedd her. Så da bør en roe ned på anklagene.

Det er forskjell på menn og kvinner. Og majoriteten i Norge, særlig av eldre folk, er hvite. Og noen prosjekter krever mye erfaring for å kunne forsøke seg på. Du kan ikke ta en regnbuekoalisjon på 10 ungdommer med forskjellig hudfarger og seksualdrifter og funksjonshemminger, og tro at de bare kan starte et flyselskap ut av ingenting. Det er ikke sånn virkeligheten fungerer. For mindre bedrifter kan det gå, og det er jeg helt for kjør på regnebueungdommer! Men om disse kravene stilles for store prosjekter som flyselskaper, vil vi aldri få noen nye flyselskaper i landet.

 

Skjerpings.

Anonymkode: e4c96...b79

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.borsen.no/nyheter/reagerer-pa-dette---antikvarisk/72920745

Synes dette var rett og slett sjokkerende at en avis kan holde på slik. At det er mulig å vinkle en sak på den måten.

Hvordan vet de at disse mennene er "like" innvendig. Er alle med utoveritss like? Er alle med lys hudfarge like?

Hvordan vet folk at det ikke er betydelig mangfold av kunnskap erfaring og livssyn blant de 6 hvite mennene?

 

Vi kan ikke leve av kjønnsbalanse i fremtiden folkens... Vi trenger folk som står opp og tar sjangser. Om det viser seg at menn i større grad ønsker å ta slike sjangser, så får det så være. Vi kan ikke kvotere inn 1 svart person og 1 kvinne, bare for å lokke investorer til et selskap, vi trenger de beste. Dersom selskapet ikke ansetter de beste pga rasisme eller sexisme, er jeg helt enig i at det er dumt, men det er ingen indikasjoner på at det har skjedd her. Så da bør en roe ned på anklagene.

Det er forskjell på menn og kvinner. Og majoriteten i Norge, særlig av eldre folk, er hvite. Og noen prosjekter krever mye erfaring for å kunne forsøke seg på. Du kan ikke ta en regnbuekoalisjon på 10 ungdommer med forskjellig hudfarger og seksualdrifter og funksjonshemminger, og tro at de bare kan starte et flyselskap ut av ingenting. Det er ikke sånn virkeligheten fungerer. For mindre bedrifter kan det gå, og det er jeg helt for kjør på regnebueungdommer! Men om disse kravene stilles for store prosjekter som flyselskaper, vil vi aldri få noen nye flyselskaper i landet.

 

Skjerpings.

Anonymkode: e4c96...b79

Hva mener du her? At en homofil muslim i rullestol ikke kan starte et flyselskap eller?

Anonymkode: cf6ce...b2c

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her? At en homofil muslim i rullestol ikke kan starte et flyselskap eller?

Anonymkode: cf6ce...b2c

Kanskje kompetanse er viktigere?

Anonymkode: 44f7f...587

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her? At en homofil muslim i rullestol ikke kan starte et flyselskap eller?

Anonymkode: cf6ce...b2c

Dessverre finnes det få muslimer og kvinner i Norge som har kompetanse i å starte flyselskaper. 

Enten får muslimer og kvinner skaffe seg kompetanse i dette, eller slutte å klage. Det skal være beste person for jobben, og kjønn eller hudfarge er fullstendig irrelevant. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.borsen.no/nyheter/reagerer-pa-dette---antikvarisk/72920745

Synes dette var rett og slett sjokkerende at en avis kan holde på slik. At det er mulig å vinkle en sak på den måten.

 

Anonymkode: e4c96...b79

Jeg tenker at hvis 6 kvinner hadde startet flyselskap hadde nok avisen vinklet det totalt forskjellig.

Anonymkode: 44f7f...587

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje kompetanse er viktigere?

Anonymkode: 44f7f...587

Hvordan få kompetanse når få ansetter: personer med utenlandsk navn  og personer med funksjonshemming?

Anonymkode: cf6ce...b2c

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg tenker vi trenger ikke ett nytt flyselskap som skal ha penger fra staten. De får i det minste finansiere det selv. Om de er hvite eller sorte det spiller ikke noen rolle, de får bare finansiere galskapen selv.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan få kompetanse når få ansetter: personer med utenlandsk navn  og personer med funksjonshemming?

Anonymkode: cf6ce...b2c

Om det stemmer kan ikke det nye planlagte flyselskapet lastes for det.

Anonymkode: 44f7f...587

Drømmeautomat

Penger fra staten får de nok ikke, la oss bare håpe staten ikke slenger skattepengene våre etter et så vanskjøttet og dårlig drevet selskap som Norwegian, men lar dem gå konkurs sånn at bedre krefter kan ta over (og kjøpe flyene deres på billigsalg).

Worrisome Plenty
6 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Penger fra staten får de nok ikke, la oss bare håpe staten ikke slenger skattepengene våre etter et så vanskjøttet og dårlig drevet selskap som Norwegian, men lar dem gå konkurs sånn at bedre krefter kan ta over (og kjøpe flyene deres på billigsalg).

Det var på dagsnytt 18 i dag att de håpet på penger fra Erna og co. Att de skal få samme støtte som Norwegian gjennom pandemien. Det virker jo helt høl i hue. Jeg håper du har rett og att de ikke får.

41 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Penger fra staten får de nok ikke, la oss bare håpe staten ikke slenger skattepengene våre etter et så vanskjøttet og dårlig drevet selskap som Norwegian, men lar dem gå konkurs sånn at bedre krefter kan ta over (og kjøpe flyene deres på billigsalg).

Ja, la Norwegian gå konkurs sånn at vi får 4-5000 flere arbeidsledige, så infrastrukturen i Norge forvitrer, og så SAS en lang stund får monopol på fly i Norge så en flybillett innenlands koster fra 3.000 kroner... 

Hvis du kunne skilt ut charter og harryturist-delen av Norwegian er jeg enig i at den kunne gått konkurs og ikke fått hjelp. Men Norwegian har også en ganske kritisk rolle for norsk transport. Den må vi beholde. 

En fargerik gjeng kan bare starte et konkurrerende firma hvis de mener det tiltrekker flere kunder og investorer. Sånn sett har ingen noe å klage på. 

Det er uansett litt påfallende å ikke ha med en eneste kvinne.

 

 

 

Annonse

5 minutter siden, Grendel skrev:

En fargerik gjeng kan bare starte et konkurrerende firma hvis de mener det tiltrekker flere kunder og investorer. Sånn sett har ingen noe å klage på. 

Det er uansett litt påfallende å ikke ha med en eneste kvinne.

 

 

 

Ja, fargerik sammensetning av religioner og hudfarger, kjønn og funksjonshemninger, feks hvor halvparten bestod av afrikanskutseende kvinnelige muslimske dverger i rullestoler med oksygentank og den andre halvparten av menn som føler seg som kvinner og kvinner som føler seg som menn. Det hadde vært noe. 

Anonymkode: 6662c...d53

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fargerik sammensetning av religioner og hudfarger, kjønn og funksjonshemninger, feks hvor halvparten bestod av afrikanskutseende kvinnelige muslimske dverger i rullestoler med oksygentank og den andre halvparten av menn som føler seg som kvinner og kvinner som føler seg som menn. Det hadde vært noe. 

Anonymkode: 6662c...d53

Bare de ansetter piloter som kan føre fly så.

Anonymkode: 44f7f...587

Drømmeautomat
1 time siden, ISW skrev:

Ja, la Norwegian gå konkurs sånn at vi får 4-5000 flere arbeidsledige, så infrastrukturen i Norge forvitrer, og så SAS en lang stund får monopol på fly i Norge så en flybillett innenlands koster fra 3.000 kroner... 

Jeg ønsker ikke at SAS får monopol, men Norwegian var på kanten av stupet før corona-krisa. De drev med for høy risiko og tapte. I stedet for at staten da går inn og holder selskapet kunstig i live vha. skattepenger til glede for aksjonærene er det bedre at de går konkurs sånn at selskap med bedre styring kan overta fly og gi mannskapet nye jobber.

I et sunt kapitalistisk system tillater man at selskaper går konkurs, ellers driver man en form for invers-sosialisme der man tar fra vanlige lønnsmottakere og gir til de som har råd til å investere.  

3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Penger fra staten får de nok ikke, la oss bare håpe staten ikke slenger skattepengene våre etter et så vanskjøttet og dårlig drevet selskap som Norwegian, men lar dem gå konkurs sånn at bedre krefter kan ta over (og kjøpe flyene deres på billigsalg).

Sikker på at de ikke lykkes med det? https://www.nrk.no/norge/ber-om-koronastotte-til-selskap-uten-gjeld-eller-fly-1.15189834

3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

 etter et så vanskjøttet og dårlig drevet selskap som Norwegian

Synes det er litt urimelig kritikk av Norwegian. De hadde valget mellom å vokse eller legges ned fordi en trenger volum for å kunne ha sjangs i en bransje med så tøff konkurranse. De valgte å gå for å vokse og det virket gå rette veien, så fikk de drittmotorer fra Rolls Royce som førte til masse problemer, så fikk de drittfly fra Boeing som krasjer og dermed ikke kan fly som medfører en del ulemper for et flyselskap...  så fikk de coronavirus og forbud fra norske myndigheter mot å fly med mange pasasjerer.

Uten disse uheldige hendelsene (som var betydelig mer omfattende enn en kan forvente at et flyselskap tar med i sine beregninger) tror jeg Norwegian ville vært et godt drevet og profitabelt selskap i dag, som ville tjent Norge bra både direkte og indirekte. Ja de tapte nok litt penger i ekspansjonsfasen også før disse problemene, men tror ikke det er representativt for hvordan fremtiden ville vært om ting gikk som de skulle.

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg ønsker ikke at SAS får monopol, men Norwegian var på kanten av stupet før corona-krisa. De drev med for høy risiko og tapte. I stedet for at staten da går inn og holder selskapet kunstig i live vha. skattepenger til glede for aksjonærene er det bedre at de går konkurs sånn at selskap med bedre styring kan overta fly og gi mannskapet nye jobber.

I et sunt kapitalistisk system tillater man at selskaper går konkurs, ellers driver man en form for invers-sosialisme der man tar fra vanlige lønnsmottakere og gir til de som har råd til å investere.  

Trodde du var sånn kommunist jeg, å bruke skattebetalernes penger til å holde live i ikke-produktive bedrifter er ikke det definisjonen på kommunisme, og å ta fra de fattige og gi til de rike. Høres ut som en blåkopi av Venezuela ihvertfall det du beskriver, men det var kanskje ikke ekte kommunisme den gangen, jaja. Bra du ser problemer med kommunisme, i kapitalistiske land ihvertfall, det er en start, så er det opp til deg hvor mye lærdom du vil ta av det. Kanksje kommunisme har tilsvarende problemer i kommunistiske land 🧐

(Forvørig enig med deg, i at dersom staten må redde bedrifter fordi bedriftenes overlevelse er kritisk for Riket, da må staten kreve størsteparten av eierskapet i bedriften som kompensasjon for pengene, ellers blir det urettferdig, om Norwegian er så samfunnskritisk eller ikke vet jeg ikke er ingen fly-ekspert)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare de ansetter piloter som kan føre fly så.

Anonymkode: 44f7f...587

Rart med det, alle elsker kvotering, sålenge de ikke rammes selv av det. Hvorfor ansette de best kvalifiserte pilotene, når en heller kan ha berikende mangfold i førersetet lizzom. God Tur :P

Anonymkode: e4c96...b79

9 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg ønsker ikke at SAS får monopol, men Norwegian var på kanten av stupet før corona-krisa. De drev med for høy risiko og tapte. I stedet for at staten da går inn og holder selskapet kunstig i live vha. skattepenger til glede for aksjonærene er det bedre at de går konkurs sånn at selskap med bedre styring kan overta fly og gi mannskapet nye jobber.

I et sunt kapitalistisk system tillater man at selskaper går konkurs, ellers driver man en form for invers-sosialisme der man tar fra vanlige lønnsmottakere og gir til de som har råd til å investere.  

Jeg er til en viss grad enig, og hadde vært enig hvis det ikke var for smittesituasjonen. Men argumentet ditt kan jo egentlig videreføres til mange selskaper som har fått støtte gjennom pandemien. I så måte er det vel egentlig flyselskapene som har fått minst. De har kun fått lån (likviditet), der mange andre selskaper har fått kontantstøtte som ikke skal tilbakebetales. 

Det jeg er enig med deg i, er at det ikke er Statens oppgave å redde aksjonærene. Men det tror jeg alle har vært tydelige på. «Businesscaset» Staten kanskje må lage, er hvorvidt det er lønnsomt å bidra til at selskapet ikke går konkurs nå, gitt hvilke inntekter til Staten selskapet i normale tider kan generere (MVA, flyseteavgift, skatt (selskap og ansatte), arbeidsgiveravgift og ikke minst besparelsen ved å ikke betale trygd til flere tusen ansatte og muligheten for å få lånet tilbakebetalt). 

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...