Gå til innhold

6 Hvite Menn forsøker starte flyselskap, det skulle de ikke gjort..

Anbefalte innlegg

23 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg ønsker ikke at SAS får monopol, men Norwegian var på kanten av stupet før corona-krisa. De drev med for høy risiko og tapte. I stedet for at staten da går inn og holder selskapet kunstig i live vha. skattepenger til glede for aksjonærene er det bedre at de går konkurs sånn at selskap med bedre styring kan overta fly og gi mannskapet nye jobber.

I et sunt kapitalistisk system tillater man at selskaper går konkurs, ellers driver man en form for invers-sosialisme der man tar fra vanlige lønnsmottakere og gir til de som har råd til å investere.  

Det er sant at Norwegian hadde for høy gjeldsgrad. Men her har egentlig selskapet tatt grep, i praksis nullet ut aksjonærenes verdier og konvertert gjeld for over 10 milliarder til egenkapital. Kall det gjerne en utenrettslig gjeldsordning. Sånn det er nå har egentlig ikke Norwegian så lite egenkapital. 

Jeg synes på ingen måte Norwegian skal få noen særbehandling. Men jeg synes i dette landet at det er et offentlig ansvar å holde liv i flyselskapene generelt. I Norge, i større grad enn mange andre land, trenger vi flytrafikken. 

Men som sagt - det er ikke det offentliges ansvar at man kommer seg til Granca til vinteren eller får handlet taxfree.

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det offentlige subsidierer jo høy grad mye av kortbanenettet i Norge, så uten offentlig støtte hadde vi ikke hatt det rutetilbudet vi har i Norge. 

Når det gjelder Norwegian klarer jeg ikke å se at det skulle gagne norske forbrukere å holde dem i live med statlige midler når utenlandske selskap som Wizz Air ønsker å etablere seg i Norge, samt at vi kanskje får enda et norsk selskap. Hvis Norwegian hadde drevet på en annen måte enn f.eks. Wizz kunne jeg sett poenget, men de følger mye av den samme lavprisstrategien og undergraver norske arbeidslivsreguleringer ved å benytte underbetalt crew fra lavprisland, også innenriks.

Med andre tror jeg ikke flytilbudet i Norwegian står i fare hvis Norwegian skulle gå konkurs. Aksjonærenes verdier står i fare, men akkurat det bør ikke den norske stat bekymre seg for mye over. 

På 6.10.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her? At en homofil muslim i rullestol ikke kan starte et flyselskap eller?

Anonymkode: cf6ce...b2c

Det er nok riktig med mtp at pappa hadde kommet for å avlive avkommet sitt i denne situasjonen... (Eller mulig sendt sønnen/den andre sønnen)

Anonymkode: ef01e...a65

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...